عصر خودرو

واکنش تند بانک انگلیسی پس از مذاکره با کریاچ‌اس‌بی‌سی:

موضع آمریکا در قبال مراوده تجاری با ایران دوگانه است

تصمیمی برای رابطه با ایران نداریم

عصر بازار- یکی از مقامات موسسه مالی «اچ‌اس‌بی‌سی» در واکنش به نشست وزیر خارجه آمریکا با بانکداران اروپایی درباره ایران، مواضع واشنگتن را دوگانه و متناقض خواند و گفت این بانک با تهران رابطه برقرار نخواهد کرد.

موضع آمریکا در قبال مراوده تجاری با ایران دوگانه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  فارس، یک روز پس از آن که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با نمایندگان بانک‌های بزرگ اروپایی جلسه گذاشت تا به گفته خودش آن‌ها را به مراوده اقتصادی با ایران ترغیب کند، یکی از بانک‌های حاضر در این جلسه به شدت از رویکرد دوگانه واشنگتن انتقاد کرد.

    «استوارت لوی» مسئول ارشد امور حقوقی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس در یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که واشنگتن از یکسو معامله با ایران را تهدیدآمیز می‌خواند از سوی دیگر از بانک‌های اروپایی می‌خواهد که با تهران رابطه برقرار کنند.

    وی با اشاره به جلسه کری در لندن، نوشته است: «اغلب آن‌ها (موسسات) حدود 10 سال قبل هم در نشستی با حضور "هنری پالسون" وزیر وقت خزانه‌داری ایالات متحده برای بحث در مورد مسائل بانکی ایران شرکت کردند، اما آن بار مباحث بر حفاظت از صحت نظام مالی جهانی در برابر تهدید ناشی از ایران، متمرکز بود.»

    لوی که بین سال‌های 2004 تا 2011 معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بوده، نوشته است که در طول 10 سال گذشته آمریکا و اروپا تلاش کردند تا ایران را در انزوای اقتصادی قرار دهد. همزمان سازمان موسوم به «کارگروه اقدام مالی» (FATF) که با پولشویی در نظام مالی جهانی مبارزه می‌کند، ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد.

    این مقام بانکی اروپایی با متهم کردن تهران به حمایت از تروریسم، نوشته است: «حالا واشنگتن بانک‌های غیرآمریکایی را برای انجام کاری تحت فشار قرار داده که هنوز برای بانک‌های آمریکایی غیرقانونی است. این موضع بسیار عجیبی برای دولت ایالات متحده است.»

    به گفته وی، آمریکا همچنان بانک‌های این کشور را از مراوده با ایران منع می‌کند، FATF همچنان نسبت به معامله با ایران هشدار می‌دهد و وزارت خزانه داری آمریکا نیز همچنان موسسات مالی ایرانی از جمله بانک مرکزی را به پولشویی متهم می‌کند.

    لوی نوشته است: «از سوی دیگر، آقای کری از بانک‌های غیرآمریکایی می‌خواهد که با ایران تجارت انجام دهند، آن هم بدون اینکه ایالات متحده حاضر باید از بیانیه‌های پیشین خود در مورد ریسک‌ جرایم مالی (در تجارت با ایران) صرف نظر کند.»

    وی با بیان اینکه هیچ تضمینی نیست که پس از مراوده با ایران، موسسات نظارتی آمریکا علیه بانک‌های مرتبط با ایران وارد عمل نشوند، نوشته است: «وزارت خارجه بر تصمیمات این مقامات نه کنترلی دارد و نه نقش موثری در آن ایفا می‌کند.»

    نماینده بانک اچ‌اس‌بی‌سی یادآوری کرده است که آمریکا و اروپا همچنان علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیانیه صادر می‌کنند و با وجود رفع تحریم‌ها، هیچ تضمینی نداده‌اند که بانک‌های رفع تحریم شده ارتباطی با سپاه نداشته باشند. وی این مسئله را «چالشی» برای بانک‌های اروپایی خوانده است.

    او در پایان با بیان این ادعا که بانک متبوعش به دنبال استانداردهای عالی بانکداری است و بر همین اساس هم تصمیمات و خط مشی خود را تعیین می‌کند، نوشته است: «به همین دلایل، اچ‌اس‌بی‌سی هیچ تصمیمی برای انجام هرگونه تجارت جدید که ایران در آن‌ها دخیل باشد را ندارد. دولت‌ها می‌توانند تحریم‌های خود را بردارند، اما بخش خصوصی همچنان مسئول مدیریت ریسک خود است.»

    اچ‌اس‌بی‌سی که در سال 2012 به اتهام پولشویی و رابطه با کشورهایی چون ایران و کوبا 1.9 میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها