عصر خودرو

راههای توسعه تجارت درون سازمانی در اکو در آنکارا بررسی شد

عصر بازار- سومین نشست سازمانهای توسعه تجارت کشورهای عضو اکو با حضور ایران در آنکارا برگزار شد و راههای تسهیل و توسعه تجارت درون سازمانی در بین کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در آن به بوته بحث و بررسی درآمد.

راههای توسعه تجارت درون سازمانی در اکو در آنکارا بررسی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران (رایزن بازرگانی سفارت ایران در آنکارا)، جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان و قرقیزستان در این نشست شرکت کردند.
    نمایندگان کشورهای افغانستان و تاجیکستان به رغم اعلام آمادگی قبلی برای حضور در نشست، غایب بودند. اما کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان برای این نشست اعلام آمادگی نکرده بودند.
    نشست توسط نظرف معاون دبیر کل اکو، و کیزارتیجی معاون مدیر کل صادرات وزارت اقتصاد ترکیه، اداره شد و طی آن تصمیمات دومین نشست مرور، «پروتکل سازماندهی همکاریهای ترویج تجارت مشترک»، به عنوان طرح پیشنهادی ترکیه، بررسی و مقرر شد از کانال دیپلماتیک برای کشورهای عضو ارسال شود.
    در این جلسه مواضع ایران، ترکیه و پاکستان، پرزنتیشن بانک تجارت و توسعه اکو، پرزنتیشن وزارت اقتصاد ترکیه و گزارش دبیرخانه اکو ارائه شد.
    چهارمین نشست، با تغییر نام به «مجمع توسعه تجارت اکو»، در سال 2017 در پاکستان برگزار خواهد شد..
    اولین نشست روسای سازمانهای توسعه تجارت اکو به ابتکار سازمان توسعه تجارت ایران و به میزبانی این سازمان در سال 2009 در تهران، دومین نشست در سال 2012 در باکو برگزار شده است.
    مسوولیت توسعه تجارت در ترکیه قبلا با سازمان مرکز توسعه صادرات بوده و در سال 2010 با ادغام این سازمان در وزارت اقتصاد ترکیه، وظایف توسعه تجارت خارجی به وزارت اقتصاد ترکیه منتقل شده است.
    همه کارهای ترویج تجارت در این وزارتخانه و بالاخص در اداره کل صادرات انجام می گیرد.
    اکو یک سازمان منطقه ای بین دولتی محسوب می شود که در سال 1985 توسط ایران، پاکستان و ترکیه با هدف پیشبرد همکاریهای اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو تاسیس گردید. اکو در واقع جانشین سازمان همکاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) می باشد که از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت.
    این سازمان در 1992 هفت عضو کشور جدید را عبارت از افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به عضویت پذیرفت.
    منطقه اکو از دورنمای روشن تجاری برخوردار است، به رغم ترکیب جمعیتی جوان آن اکو در قالب یک سازمان موفق و خوش آتیه منطقه ای توسعه یافته است و جایگاه بین المللی آن رشدی فزاینده دارد.
    با وجود این سازمان با چالشهایی در مورد اهداف خود روبرو است. از همه مهمتر منطقه فاقد زیرساختار و نهادهای مناسبی است که سازمان بتواند اهداف توسعه ای خود را دنبال و از منابع موجود منطقه ای حداکثر استفاده را نماید.
    بیش از 12 سال است که کشورهای عضو برای تسریع در توسعه منطقه ای از طریق تلاشهای مشترک خود همکاری می کنند. در کنار پیوندهای نزدیک فرهنگی و تاریخی مشترک، کشورهای عضو توانسته اند تا از روابط موجود زیر ساختاری و تجاری امیدهای خود را به واقعیتهای ملموسی تبدیل نمایند. اکو مبادرت به تعریف چندین پرو‍ژه بر اساس طرحهای اولویت دار مبتنی بر همکاری نموده، که عبارتند از : انرژی – تجارت – حمل و نقل – کشاورزی و کنترل مواد مخدر. مقر دبیرخانه در ‌تهران قرار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها