عصر خودرو

معاون شرکت بورس پاسخ داد:

چگونه از شاخص‌های بورس استفاده کنیم؟

عصر بازار: به گفته معاون توسعه شرکت بورس،‌ شاخص‌های فعلی بازار به سهامداران اطلاعات مختلفی برای تحلیل سرمایه گذ اری می دهد و در آینده شاخص‌هایی به بورس اضافه می ‌شوند که قابل سرمایه گذاری هستند.

چگونه از شاخص‌های بورس استفاده کنیم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وقتی که معامله‌گران و سهامداران برای رصد سهام و قیمت‌ها سایت بورس (tsetmc.com) را باز می‌کنند،‌ در اولین نگاه به صفحه با شاخص‌های متعدد بورس مواجه می‌شوند. البته هر کدام از این شاخص‌ها نظیر شاخص کل،‌ شاخص کل هم وزن،‌ شاخص قیمت هم وزن و شاخص قیمت وزنی ارزشی، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم و ... اطلاعات خاصی را برای تصمیم گیری به سهامداران می‌دهد.

    معاون توسعه شرکت بورس تهران در توضیح عملکرد این شاخص‌ها گفت: هرکدام از شاخص‌ها اطلاعات خاصی به سهامداران ارائه می‌کند که باعث می‌شود امکان تحلیل بازار فراهم شود. به هر حال سرمایه گذاران برای تصمیم گیری،‌ نیاز به اطلاعات دارند. در واقع از شاخص‌ها برای تصمیم گیری‌ خرید و فروش سهام استفاده می‌شود.

    علی‌عباس‌کریمی،‌ در بورس تهران، از سال 1369،‌شاخص قیمت وزنی در بورس برای کل بازار داشت که در صنایع هم از آن استفاده می‌شد و برای هر صنعت، یک شاخص قیمت داشتیم. مدتی بعد شاخص کل اضافه شد.مزیت شاخص کل این است که قیمت و بازده،‌ همزمان محاسبه می شود،‌در حالی‌که در شاخص قیمت به دلیل این که فقط روند قیمتی بازار را نشان داده می‌شود، مثبت یا منفی بودن این شاخص، به این معناست که سبد سهام بازار بیشتر رشد قیمت داشته‌است و یا کاهش قیمت.

    او افزود: وقتی شاخص کل منتشر شد،‌ روند بازدهی سبد بازار نشان داده‌می شد. یعنی اگر یک سرمایه گذار، از تمام سهام بازار در سبد خود داشته باشد، ‌شاخص کل هم روند قیمت را به او نشان می دهد و هم روند بازدهی. اما این شاخص ها هر دو به صورت وزنی حساب می‌شدند. یعنی بازده و تغییرات قیمت شرکت‌های بزرگ، ‌نقش پررنگ‌تری نسبت به شرکت‌های کوچک داشت. در نتیجه مشاهده می‌شد برخی از روزها که اکثر شرکت‌های کوچک،‌ منفی هستند، تنها به علت مثبت شدن سهام چند شرکت بزرگ،‌ شاخص سبز می‌شد.

    معاون توسعه بورس تهران خاطرنشان کرد: به همین علت انتقادات زیادی برای بروز این موارد،‌ به بورس وارد می شد. پس از آن اطلاعات جدیدی جمع‌آوری شد و شاخص‌های جدید به بازار ارائه‌شد.

    او افزود: البته به جز شاخص‌های گروهی، ‌شاخص‌هایی برای 30 شرکت بزرگ، شاخص بازار اول و دوم هم داشتیم،‌ البته فرمول این شاخص‌ها با فرمول شاخص کل تفاوتی ندارد و فقط بازارها را به صورت جداگانه نشان می‌دهد.

    کریمی گفت: شاخص‌های جدیدی که معرفی شد، ‌به صورت هم وزن بودند. در واقع ما یک شاخص کل هم وزن و یک شاخص قیمت هم وزن معرفی کردیم. البته برای مدتی انتشار شاخص قیمت وزنی متوقف شده بود، اما با محاسبه مدت راکد بودن شاخص،‌ این شاخص نیز به بورس اوراق بهادار اضافه‌شد.

    او افزود: پس از آن انتشار شاخص قیمت وزنی ادامه اپیدا کرد،‌ اما شاخص قیمت هم وزن و شاخص کل هم وزن با جامعیت صنایع منتشر شد. ویژگی شاخص‌های وزن این است که وزن تمام صنایع در آن یکسان است و سبز و قرمز شدن آن ارتباطی با بزرگ و کوچک شدن صنایع ندارد.

    کریمی تصریح کرد: یعنی اگر کسی می‌خواهد در ابتدای دوره یک سبد، بر مبنای این شاخص عمل کند،‌ فرض را بر این می‌گذارد که برای سرمایه اش،‌ از همه شرکت‌های درون شاخص به صورت یکسان در سبد خود قرار می‌دهد. یعنی اگر صد شاخص در سبد هست، به میزان مساوی خرید می‌کند. زیرا این شاخص‌ها حرکت بازار را به طور مساوی بین سهام نشان می دهد.

    معاون توسعه بورس گفت: خاصیت  شاخص‌ها این است که اطلاعات زیادی برای تصمیم گیری در اختیار سهامداران می‌گذارد. سهامداران منطقی از همه اطلاعات بازار استفاده می کنند. اما ممکن است که سرمایه گذاری به یک شاخص توجه بیشتری داشته باشد و به شاخص دیگر توجه کمتر که این موضوع بستگی به سبد سرمایه گذاریش دارد. اما روش صحیح این است که است برای سرمایه گذاری باید از اطلاعات مفید کل شاخص‌ها استفاده شود.

    او افزود: شرکت بورس در حال مطالعه برای انتشار شاخص‌های بیشتر و متنوع‌تر است. به خصوص در حال حرکت به سمتی است که به جای نشان دادن روند بازار،‌ کارکرد موثرتری داشته باشد و تشکیل سبد انجام شود. در واقع شاخص‌های قابل، سرمایه گذاری هستند و می‌توان در چارچوب این شاخص‌ها پرتفوی ایجاد کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو