عصر خودرو

رویترز گزارش داد

ریسک‌های پیش روی بانک‌های اروپایی برای معامله با ایران

عصر بازار- رویترز طی گزارشی نوشت: تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران تنها یکی از دلایل خودداری بانک های اروپایی از برقراری رابطه با ایران است.

ریسک‌های پیش روی بانک‌های اروپایی برای معامله با ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، آمریکا می خواهد بانک های اروپایی همکاری با ایران را از سر بگیرند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از نشست روز پنجشنبه در لندن با حضور مدیران موسسات مالی اروپایی استفاده کرد تا بر محدوده تجارت مجاز با ایران بعد از لغو تحریم ها در ماه ژانویه تاکید کند. امتناع احتمالی بانک های اروپایی از پیروی از توصیه های وی بیشتر به وضعیت بخش بانکی بر می گردد تا وضعیت تهران.

    بانکهای اروپایی فرصت عظیمی در اقتصاد 400 میلیارد دلاری ایران و رشد احتمالی 6 درصدی اقتصاد این کشور در سال آینده دارند. هرچند گروه های آمریکایی همچنان از معامله با مشتریان ایرانی ممنوع هستند، اما سایر موسسات مالی مجازند که به تهران بروند، در آنجا شعبه دایر کنند و شروع به اعطای وام کنند. آنها تنها باید مطمئن شوند که به دلار آمریکا معامله نکنند یا به کسانی که در فهرست تحریم های غیر هسته ای دولت آمریکا قرار دارند خدمات بانکی ارائه نکنند.

    طبیعتا این یک هشدار است. ریسک های زیادی وجود دارند. ایران از نظر شاخص فساد سازمان شفافیت بین الملل رتبه یکصد و سی ام را در بین 168 کشور جهان دارد. با توجه به اینکه بخش عمده ای از تجارت با ایران از طریق واسطه ها صورت می گیرد، محدوده وام دهی به کسی که به ارتشا یا نهادهای تحت تحریم مرتبط است بالاست.

    برای بانک هایی نظیر بی ان پی پاریبا که به دلیل نقض تحریم ها 9 میلیارد دلار از سوی مقامات آمریکایی جریمه شده، ریسک های موجود در زمینه تجارت با ایران همچنان در خاطره این بانک تازه است.

    هر بانکی که مرتبط با تهران باشد، باید اطمینان حاصل کند که هیچ یک از کارکنان آمریکایی اش با مشتریان مرتبط با ایران تعامل نمی کند. هرگونه تعامل با ایران همچنین ممکن است موجب اقدامات تلافی جویانه عربستان و محروم شدن آن بانک ها از مشارکت در عرضه عمومی شرکت سعودی آرامکو به ارزش 2 تریلیون دلار شود.

    به علاوه، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز می تواند به معنای تغییر خط مشی واشنگتن و سخت تر شدن کار برای بانک ها باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها