عصر خودرو

برگزاری اولین نشست سالانه بانک زیر ساخت آسیا با حضور ایران

عصر بازار- اولین نشست سالانه بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) با حضور ایران و سایر کشورهای عضو به منظور انتخاب اعضای جدید در شهر پکن پایتخت چین برگزار می‌شود.

برگزاری اولین نشست سالانه بانک زیر ساخت آسیا با حضور ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این بانک که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، رسما با یک سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری و 57 عضو تاسیس شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای نخستین بار نشست سالانه اش را روزهای 25 و 26 ژوئن (اوایل تیر ماه) برگزار می کند.
    بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا (AIIB) از جمله ترتیبات جدیدالتاسیس بانکی بین المللی در قاره آسیا است که ایجاد آن در سال 2013 توسط چین مطرح شده است.
    قرار است رئیسان و نمایندگان همه بانک های مرکزی کشورهای عضو و شماری از ناظران شرکای بین المللی این بانک در نشست سالانه شرکت کنند.
    بانک توضیحی در باره جزئیات و دستور کار نشست سالانه به طور کامل نداده اما «جین لی چون» رئیس این بانک پیشتر در هنگ کنگ گفت که در این جلسه درباره عضوگیری جدید و ترسیم نقشه راه آینده بانک بحث و تبادل نظر خواهد شد.
    بانک سرمایه گذاری زیر ساختی آسیا موسوم به «ای آی آی بی» می کوشد تا ضمن جذب اعضای جدید و تقویت مدیریت جهانی خود، بر میزان سرمایه هایش نیز بیفزاید.
    افزوده شدن بر سرمایه های بانک و بیشتر شدن شمار نمایندگان و اعضای آن طبیعتا فراگیری عمل آن را تحقق می بخشد و جایگاه بانک را در میان بانک های بین المللی ارتقاء می دهد.
    به همین دلیل به تازگی این بانک و بانک جهانی قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن بانک AIIB یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای اجرای چند طرح زیربنایی در قاره آسیا اختصاص می دهد.
    تایوان فعلا به دلیل اختلافاتی که با چین دارد عضو این بانک وام‌گذار نمی شود اما هنگ کنگ در تلاش است تا در سال جاری میلادی به عضویت این بانک در آید.
    جمهوری اسلامی ایران نیز هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو این بانک و به عنوان یکی از اعضای هیات موسس آن پذیرفته شد.
    این بانک هم اکنون 57 عضو دارد و نزدیک به 30 کشور و اقتصاد دیگر جهان قصد ورود به آن را دارند و احتمالا شمار اعضای به 100 کشور خواهد رسید.
    آمریکا که بر بانک جهانی تسلط دارد و ژاپن نیز مسلط بر بانک توسعه آسیا (ADB) است، بانک چین را یک تهدید جدی برای موسسات مالی موجود دنیا می بینند و به عضویت آن در نیامده‌اند.
    بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی رسما از شانزدهم ژانویه سال 2016 (دی ماه سال 94) با برگزاری مراسمی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و انتظار می رود میزان وام های آن تا پنج سال دیگر به مرز 5 میلیارد دلار برسد.


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها