عصر خودرو

نمایندگان مردم در خانه ملت بیان کردند:

تحرک چرخ های اقتصادی با افزایش سرمایه بانک ها

عصر بازار- بزرگترین مشکلی که کشور در حال حاضر با آن مواجه است، مشکل تنگنای مالی است. یکی از تنگناهای مالی را میتوان در قدرت اندک وام دهی بانک ها مشاهده کرد چرا که در حال حاضر بانک ها نمی توانند نیاز مالی مردم و بنگاه های اقتصادی را تامین کنند و به تقاضای آنان پاسخ دهند. به گفته تحلیلگران و کارشناسان حوزه بانکی، بار سنگین تأمین مالی در کشور بر عهده بانک ها است و شبکه بانکی کشور نیز در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است و در این بین برای رفع این معضل، افزایش سرمایه بانک ها موضوع مهمی است و از هر محلی این منابع تامین شود، مناسب است.

تحرک چرخ های اقتصادی با افزایش سرمایه بانک ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، باید توجه داشت افزایش سرمایه بانکها میتواند فواید متعددی را ایجاد کند که رشد اقتصادی و ثبات بازار پول، دسترسی بخشهای اقتصادی و بهخصوص بخش تولید به منابع قابل اتکا نمونههایی از آن است. یکی از محلهایی که میتواند به افزایش سرمایه بانکها کمک کند، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها است. نمایندگان مردم در خانه ملت افزایش سرمایه بانکها از محل تجدید ارزیابی داراییها را ضرورت اجتناب ناپذیر میدانند و معتقدند: باید این واقعیت را پذیرفت، بانکها با مشکل و کمبود منابع روبهرو هستند و این یک موضوع جدی است و تقریبا اکثر بانکها به خصوص بانکهای فعال در حوزه تجاری و بانکهای دولتی درگیر این معضل و مشکل هستند و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها کمک جدی برای رفع برخی مشکلات آنها خواهد کرد. اما براین موضوع نیز تاکید دارند که اگر اقدام به افزایش سرمایه بانکها میکنیم، باید بتوانیم آنها را طوری مدیریت کنیم که نقدینگی به سمت تولید و رونق اقتصادی حرکت کند نه به سمت واسطه گری و بنگاه داری که در سالهای اخیر شاهد آن بودهایم و این خود عاملی بود تا آسیبهای جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

    جلیلی: استقبال بانکها از افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی داراییها

    اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که یکی از راههای کمک به افزایش سرمایه بانکها از محل تجدید ارزیابی داراییها است، گفت: بانکها خود از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها استقبال کردهاند تا با این تجدید ارزیابی سطح سرمایه خود را به صورت واقعیتر در دفاتر نشان دهند. این اقدام به افزایش گردش منابع آنها کمک میکند و پاسخی است به تقاضاهایی که برای منابع به بانکها وجود دارد.

    سخنگوی کمیسیون تولید ملی و قانون اجرای سیاستهای اصل 44 افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که بانکها با مشکل و کمبود منابع روبهرو هستند و این یک موضوع جدی است و تقریبا اکثر بانکها به خصوص بانکهایی که در حوزه تجاری فعالیت میکنند و بانکهای دولتی در گیر این معضل و مشکل هستند و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها کمک جدی برای رفع برخی مشکلات آنها خواهد کرد.

    وی با تاکید بر این که افزایش سرمایه بانکها از این محل جزو مصوبات است و انجام خواهد شد، گفت: هرچند این موضوع در شرایط فعلی در دو بخش انجام خواهد شد؛ یکی افزایش سرمایه برای بانکهای دولتی و دیگری برای بانکهای تجاری که امیدوارم بتواند اثر خود را در گردش منابع به نفع تقاضاهایی که برای تحرک بخشیدن به حوزه اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد، نشان دهد.

    زارع: ضرورت افزایش سرمایه بانکها

    رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه بانکها از محل تجدید ارزیابی داراییها گفت: افزایش سرمایه بانکها برای حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط ضرورت دارد چرا که امروزه فضای کسب و کار در این بنگاهها جریان دارد.

    وی ادامه داد: باید توجه داشت، اگر اقدام به افزایش سرمایه بانکها میکنیم باید بتوانیم آنها را طوری مدیریت کنیم که نقدینگی به سمت تولید و رونق اقتصادی حرکت کند.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بانکها باید متعهد شوند در حوزههایی ورود کنند که رشد اقتصادی دارند و رشد اقتصادی نیز ناشی از تولید است؛ تولید چه در صنعت و چه در کشاورزی. اگر این افزایش سرمایه با مدیریت نقدینگی در کنار سایر سیاستها از جمله مدیریت واردات باشد و سیاستهای دیگر از جمله صنایع «های تک» و تولید محصولات صادرات محور و برخی مشوقهای صادراتی که امسال مجدد راه اندازی شده است، با آن همراه شود، قطعا شاهد رشد و رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود.

    زارع تاکید کرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که افزایش سرمایه بانکها باید با نظارت سیستم نظارتی کشور همراه باشد تا این نقدینگی موجود در بانکها در حوزه واسطه گری یا بنگاه داری و حوزه خدمات صرف نشود که باعث تورم در جامعه میشود و یا اینکه شاهد این باشیم که این افزایش سرمایه مجدد به نفع تاجران پول شده که این هم به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

    رجبی: تحقق اقتصاد مقاومتی با افزایش سرمایه بانکها

    عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه بانکها از محل تجدید ارزیابی داراییها گفت: یکی از مشکلاتی که بانکها با آن روبهرو هستند و در حال حاضر نیز نمود پیدا کرده، کمبود نقدیگی در بانکها است که این امر باعث عکسالعملهای بسیاری شده است که از آن جمله میتوان به وام ازدواج اشاره کرد. در حال حاضر این نگرانی در بانکها به وجود آمده که ممکن است نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریانشان عمل کنند.

    وی افزود: بروز این گونه مشکلات ناشی از کمبود سرمایه بانکها است و این نیاز احساس میشود که باید این سرمایهها افزایش یابد. لایحهای از سوی بانک مرکزی برای افزایش سرمایه بانکها به مجلس ارائه شده که در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی خواهد شد. ما قصد داریم به بانکها کمک کنیم تا در حوزه اختیاراتشان، سرمایههای خود را افزایش دهند.

    رجبی ادامه داد: باید توجه داشت برای تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از بازوهای اصلی آن این است که بنگاههای اقتصادی مانند بانکها ورود پیدا کنند تا بتوانند به حوزه تولید کمک کنند و ما شاهد محقق شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم و این امر حاصل نمیشود مگر با مجوز افزایش سرمایه بانکها.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که این لایحه آیا در مجلس نهم بررسی خواهد شد یا خیر؟ گفت: این لایحه شاید در کمیسیون اقتصادی مطرح شود اما ممکن است طرح در صحن و تصویب و قانون شدن آن به مجلس دهم موکول شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها