عصر خودرو

نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفت وگو با «عصربازار» مطرح کرد:

محدود کردن نظام درآمدی خانوارها با اخذ مالیات از سود سپرده ها

عصر بازار- غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین درباره اخذ مالیات از سود سپرده های مردم معتقد است: زمانی که شرایط کلی اقتصاد بهبود یابد و رکود از میان برداشته شود، اخذ مالیات میتواند جواب گو باشد اما در موقعیت کنونی، این اقدام به صلاح نیست. این امر جز تحمیل بار و فشار اقتصادی مضاعف بر دوش سپرده گذارانی که از اقشار کم درآمد جامعه هستند، معنای دیگری ندارد.

محدود کردن نظام درآمدی خانوارها با اخذ مالیات از سود سپرده ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    مدیرعامل بانک قوامین در گفت وگو با «عصربازار» گفت: اخذ مالیات ازسود سپردههای بانکی در شرایطی که بازدهی فعالیتهای اقتصادی مختلف در کشور پایین است، اگر اتفاق بیفتد در واقع به معنای محدود کردن نظام درآمدی خانوارها است یعنی زیان اصلی از این تصمیم به سپرده گذاران منتقل خواهد شد.

    وی افزود: باید توجه داشت که بانکها در این زمینه فقط مسئولیت واسطه گری بین سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان و بخشهای دیگر اقتصادی را بر عهده دارند و اگر مالیات از سود سپردهها دریافت شود، به این معنا نیست که فشاری به بانکها وارد خواهد شد. قطعا بانکها دچار مشکل خواهند شد اما اصل این موضوع بر دوش سپرده گذاران نظام بانکی بار میشود که بسیاری از این سپرده گذاران خانوارهایی هستند که در شرایط فعلی نیز بار سنگین مشکلات اقتصادی بر دوش آنها سنگینی میکند.

    مدیرعامل بانک قوامین ادامه داد: جمعیت قابل توجهی از سپرده گذاران با همین سود سپردهها بخشی از زندگی اقتصادی خود را اداره میکنند به خصوص که بخش قابل توجهی از آنها را بازنشستهها تشکیل میدهند و دقیقا بر روی ریال به ریال آن حساب و برنامه ریزی کردهاند. اگر چنین الزاماتی قانون شود یقینا بار مشکلات اقتصادی بر دوش این قشر از جامعه به مراتب سنگینتر خواهد شد.

    نتاج تصریح کرد: باید دقت شود، اگر هدف از این تصمیم این باشد که سپردهها را از نظام بانکی به سمت فعالیتهای اقتصادی سوق دهیم، در نگاه اول خوشایند است اما اگر عمیقتر به این موضوع توجه کنیم، خواهیم دید که در بین فعالیتهای مختلفی که در کشور در حال رخ دادن است، نرخ متوسط بازده فعالیتهای اقتصادی بسیار پایین و ریسک آن نیز بسیار بالا است و متاسفانه اگر چنین امری قانونی و اجرایی شود، قطعا و مجددا بخشهای آسیب پذیر جامعه بیشتر زیان خواهند دید.

    مدیرعامل بانک قوامین گفت: اگر بخشهایی از اقتصاد را که از زیر بار قوانین و مقررات مالیاتی به شکلهای مختلف فرار میکنند، بتوان از آنها مالیات اخذ کرد، قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت. افرادی هستند که بخش کوچکی از جامعه را تشکیل میدهند اما از نظر سهم ثروت بخش قابل توجهی را در اختیار دارند. قطعا رئیس سازمان امور مالیاتی از افرادی که مسلط بر مدیریت امور بانکی هستند، استفاده خواهد کرد و یقینا در سیاست گذاریهای ذیربط واقعیات صحنه را ملحوظ خواهند کرد.

    استفاده از روشهای بیم های

    مدیرعامل بانک قوامین درباره ورود سرمایهگذاران خارجی و پوشش ریسک ارزی و راه اندازی بورس ارز و نقش بورس کالا در این زمینه گفت: یکی از ابزارهای پوشش ریسک، راه اندازی بازار آتی است. محصولاتی که در این بازار عرضه خواهد شد، میتواند به «هجینگ» کمک کند. سرمایهگذاران خارجی اگر از طریق عوامل داخلی اقدام به سرمایهگذاری در کشورمان کنند، طبیعتا این روش بهترین روش برای کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی خواهد بود.

    وی ادامه داد: اما در صورتی که سرمایهگذاران خارجی بخواهند مستقیما در کشور (بدون واسطه) سرمایهگذاری کنند، قطعا از روشهای بیمه استفاده خواهند کرد و بعید به نظر میرسد آنها بخواهند برای کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی وارد بورس شوند. با این شرایطی که نرخ ارز در کشور ما دارد، همیشه امکان جهش قیمت آن بسیار بالا است و قطعا هزینه بیمه سنگینی خواهند پرداخت.

    حرکت نقدینگی بازار سرمایه به سمت بازار پولی مالی

    مدیرعامل بانک قوامین درباره حرکت سرمایههایی که به اصطلاح به آن سرمایههای آزاد میگویند به سمت بازار سرمایه و رونق تولید نیز گفت: در حال حاضر براساس اطلاعات، خود بازار سرمایه هم نشان میدهد که حتی خود صندوقهای سرمایهگذاری و حتی ابزارهایی که برای تامین نقدینگی تعبیه شده است، نقدینگی آنها نیز به سمت بازارهای پولی و بانکی در حال حرکت است. یعنی بازار سرمایه به دلیل نبود جذابیتها حتی نقدینگیهایی که خود بازار با ابزارهایی که تعیین کرده و مجوز آنها را با نرخهای بالایی دریافت کرده است تا در بازار سرمایه جذب نقدینگی کنند، در بازار پولی و بانکی برای سپرده گذاری استفاده میکنند.

    وی افزود: در حال حاضر براساس اعداد و ارقامی که خود بازار سرمایه اعلام میکند، این بازار نتوانسته جذابیت مورد انتظار را حتی در درون خود نهادهای شبه پولی بازار سرمایه ایجاد کند. این در حالی است که بازار سرمایه ایران ظرفیتهای بالقوهای دارد که به دلیل ابهامات روابط بینالمللی ایران در سطح پایین بهره وری قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها