عصر خودرو

رشد بی‌سابقه قیمت شکلات در جهان

عصر بازار- قیمت کاکائو به بالاترین رقم ۱۲ سال گذشته رسیده و از آنجایی‌که ذخایر این محصول در جهان کم است، کارخانه‌‌های بزرگ شکلات‌سازی در مورد افزایش قیمت‌ها هشدار داده‌اند.

رشد بی‌سابقه قیمت شکلات در جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، در زمانی‌که ذخایر موجود کاکائو، ماده تشکیل‌دهنده شکلات در جهان بسیار پایین است، قیمت این محصول به بالاترین رقم در 12 سال گذشته رسیده و در مورد آینده تولید شکلات نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

    معاملات آتی کاکائو در نیویورک به 3.552 دلار به ازای هر تن رسیده است. در ساعات اولیه معاملات به 3.569 دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین رقم از مارس 2011 به شمار می‌رود.

    کارشناسان دلیل این جهش قیمت را کاهش عرضه جهانی این محصول عنوان کرده‌اند.

    جودیت گانس، تحلیلگر بازار این نوع محصولات به رویترز گفت: «من فکر نمی‌کنم که ما هرگز 3 سال متوالی کسری داشته‌ایم.»

    وی افزود، این محصول در بخش غربی آفریقا، جایی که بیشتر کاکائو در آن کشت می‌شود، با خطر کاهش تولید مواجه است.

    تحلیلگران هشدار می‌دهند، مصرف کمتر کود شیمیایی توسط کشاورزان به علت قیمت بالای آن و بدی آب و هوا، میزان کاکائویی را که تولیدکنندگان برتر ساحل عاج و غنا می‌توانند تولید کنند، تهدید می‌کند.

    این تحلیلگران به چشم‌انداز یک فصل خشک شدید از ماه نوامبر به بعد اشاره دارند، چراکه طوفان «ال‌نینو» معمولا بارش باران در غرب آفریقا را کاهش می‌دهد.

    بر اساس برآوردهای بلومبرگ، برداشت دانه کاکائو در ساحل عاج در سال 2023 نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش خواهد یافت. در غنا، پیش‌بینی شده است که این رقم کمتر از میانگین همیشگی باشد.

    این کمبود، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شکلات‌ Lindt و Hershey را مجبور کرد تا درباره افزایش احتمالی بیشتر قیمت‌ها هشدار صادر کنند.

    بحران در این صنعت می‌تواند نه تنها بر کمیت محصولات بلکه بر کیفیت آنها نیز تاثیر بگذارد.

    بلومبرگ در این‌باره نوشت، علاوه بر اینکه قیمت‌ها بالاتر می‌رود، شرکت‌های شکلات‌سازی احتمالا اندازه شکلات‌های خود را کاهش خواهند داد.

    برچسب ها