عصر خودرو

اولویت دستاوردهای صادرات به عرضه خودرو در بازار داخل

حضور پرتوان سایپا در عرصه صادرات

عصر بازار- صادرات چند هزار دستگاه خودرو سفارشی‌سازی شده ویژه بازارهای صادراتی نظیر ونزوئلا، در گام نخست برخلاف رویه گذشته صادرات، درآمد نقدی ارزی قابل توجهی را نصیب سایپا می کند که می تواند دستاوردهای مثبت بسیار زیادی در راستای تامین نیازهای قطعاتی صنعت خودرو را در پی داشته باشد.

حضور پرتوان سایپا در عرصه صادرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سایپایی ها در جدیدترین دور صادرات خودرو اقدام به اصلاح قیمت ها و عرضه خودرو با قیمت های سودآور کرده اند تا از طریق منابع ارزی حاصل از این رویکرد، ضمن واردات قطعات مورد نیازشان، سرمایه در گردش بیش از خودروهای عرضه شده در بازار داخل را کسب کنند و در پی آن رشد تولید بیشتری را برای پاسخ به نیازهای بازار خودرو ایران رقم بزنند.

    رشد و رونق صادرات خودرو بخصوص از سوی گروه خودروسازی سایپا طی ماه های اخیر، رویدادی بی سابقه در صنعت خودرو کشور در راستای تامین درآمد ارزی است که نقدی غیرموجه آن را به حاشیه برده است. برخی معتقدند که به دلیل نیاز بالای بازار خودرو ایران، سایپا باید توان عرضه خودروهای صادراتی را منعطف بازار خودرو ایران کند اما آیا این نقد به رویکرد تاریخی و مثبت سایپا وارد است؟

    افرادی که از بیرون به عملکرد کنونی صنعت خودرو بخصوص در حوزه های صادراتی نگاه می کنند باید این حقیقت را در نظر بگیرند که صادرات و تولید خودرو دو امر مکمل یکدیگر است و بدون شک این مساله نه تنها مانعی برای تامین نیاز بازار داخلی نیست بلکه موجب رشد تامین نیاز بازار داخل نیز خواهد شد.

    صنعت خودرو ما سال های طولانی از درامد های ارزی حاصل از صادرات بی بهره بوده است و سایپالیی ها با سبد محصولات کاملا بومی، بستری ایده آل برای حضور در بازارهای صادراتی دارند که تاکنون مورد استقبال بازارهای هدف زیادی قرار گرفته و قیمت گذاری سودآور این محصولات در بازارهای هدف، درآمد قابل توجهی از محل صادرات را رقم خواهد زد تا از این طریق اهداف جانبی توسعه صنعت خودرو نیز به حقیقت بپیوندد. صادرات خودروهای ایرانی تا پیش از رویکرد تازه سایپا عموما با قیمت های بسیار پایین، به صورت اقساطی و ... انجام می شد و بعضا بسیاری از این درامد های ارزی با تاخیر به صنعت خودرو ایران تزریق می شد.

    گروه خودروسازی سایپا در روز چهارم مردادماه اعلام کرد که 1000 دستگاه از محصولات در قالب دومین محموله صادراتی به کشور ونزوئلا، صادر شده است. در راستای صادرات اولین محموله 1000 دستگاهی محصولات سایپا به کشور ونزوئلا (اواخر سال گذشته) و استقبال مردم این کشور، دومین محموله صادراتی به صورت CBU (خودروی کامل) به کشور ونزوئلا صادر شد.

    بر این اساس در خردادماه سال جاری، 1000 دستگاه خودرو که شامل 700 دستگاه کوییکST‌ معمولی  و 300 دستگاه ساینا S و همچنین 6 کانتینر قطعات یدکی است، به کشور ونزوئلا صادر شده است. گروه خودروسازی سایپا در راستای گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم بازار، سفارش‌های دریافتی را به سرعت پاسخ می‌دهد، لذا در صادرات دومین محموله، از زمانی که گروه خودروسازی سایپا، سفارش خودروی کشور ونزوئلا را دریافت کرد تا زمان حرکت کشتی به سمت کشور یاد شده، ‌فاصله کوتاه 20 روزه وجود داشت. جهت حمل دریایی دومین محموله صادراتی به بازار استراتژیک ونزوئلا، با برنامه ریزی‌های انجام شده و تلاش و همکاری کارکنان گروه سایپا، بارگیری 256 کانتینر در کشتی در مدت 10 روز انجام شد.

    ونزوئلا طی یک دهه اخیر یکی از مهمترین مقاصد صادراتی خودرو ایران بوده اما هیچگاه برنامه ریزی درآمادزایی ارزی با دقت در قیمت گذاری مانند شرایط کنونی صورت نگرفته بود و از این جهت، فاز جدید صادرات گروه خودروسازی سایپا، دستاوردهای مهم و قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

    قیمت کوییک صادراتی به ونزوئلا 7هزار دلار درب کارخانه با 3هزار دلار هزینه حمل و نقل است و 4هزار دلار گمرکی نیز از سوی دولت ونزوئلا به قیمت آن افزوده می شود. با این حساب و احتساب نرخ ارز، هر کوییک صادراتی حداقل صد میلیون تومان قیمت بالاتر از قیمت گذاری دستوری فروش این خودرو در ایران دارد و این به معنای 50 درصد کسب درآمد بیشتر سایپا از محل صادرات این خودرو و همچنین کسب درآمد کامل به صورت ارزی است.

    برچسب ها