عصر خودرو

بررسی «عصربازار» از مصوبه حذف حسابداران رسمی از حسابرسی مالیاتی؛

کوچ حسابرسی مالیاتی به خانه اول

عصر بازار- در اوایل هفته گذشته، با انتشار خبری از سوی سازمان امور مالیاتی، مصوب شد که حسابداران رسمی از سال ۹۵ فقط حسابرسی مالی شرکت ها را انجام دهند و انتخاب حسابرس مالیاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. در این رابطه، موسی بزرگ اصل، عضو هیئت عامل سازمان حسابرسی عنوان کرد: با اصلاح ماده ۲۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم، حسابرسی مالیاتی از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد.

کوچ حسابرسی مالیاتی به خانه اول
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش «عصربازار»، وی با بیان اینکه مطابق با قوانین قبلی انتخاب حسابرس مالیاتی به منظور ارائه گزارش حسابرسی به اداره مالیات در اختیار مستقیم شرکتها بود، عنوان کرد: بر اساس اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، حسابرسان رسمی از حسابرسی مالیاتی حذف و انجام این نوع حسابرسی توسط سازمان مالیاتی انجام خواهد شد.

    بزرگ اصل افزود: بر این اساس سازمان مالیاتی مختار خواهد بود که با انتخاب حسابرس و یا انجام مستقیم فرآیند حسابرسی این گزارش را دریافت کند.

    عضو هیئت عامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه عملیات حسابرسی فرآیند حاکمیتی است، افزود: این وظیفه باید در چارچوب وظایف سازمان مالیاتی نیز باشد. از این رو در اختیار قرار دادن وظیفه حسابرسی مالیاتی به سازمان مالیاتی قابل قبول بوده و مانع از بروز مشکلات برای حسابرسان مستقل خواهد شد.

    به گفته وی، با توجه به لزوم اظهارنظر حسابرس در مورد عملکرد مالی شرکتها پیش از این ایجاب می کرد که همزمان حسابرس در مورد حسابرسی مالیاتی نیز با صرف زمان بیشتری گزارش خود را ارائه دهد که این موضوع به لحاظ زمان و کیفیت تنها وجه تمایز حسابرسان با ممیزهای مالیاتی است.

    بنابراین حسابرسان رسمی تا پایان عملکرد 93 علاوه بر حسابرسی مالی اشخاص، حسابرسی مالیاتی آنان را نیز انجام میدادند، اما از زمان اجرای قانون جدید یعنی از ابتدای سال ( 1395) این وظیفه برعهده خود سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

    بار مسئولیت حسابرسان کم می شود

    غلامرضا سلامی، چهره ماندگار حسابداری ایران در گفتوگو با «عصربازار»، در خصوص تفکیک حسابرسی مالیاتی از گزارش حسابرسی شرکت ها گفت: اصلی ترین کار حسابرسی، حسابرسی صورت های مالی است. در تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی قرار است بار حسابرسی مالیاتی از دوش حسابرسان شرکتی کم شود. این کار در تمام کشورهای دنیا انجام می شود. در واقع فعالیت استاندارد به این صورت است که حسابرسی مالی از سازمان امور مالیاتی جدا نمی شود.

    او افزود: البته باید توجه کرد که سازمان امور مالیاتی در اکثر موارد به گزارش صورت های مالی اعتماد می کند و در موارد اندکی که برایش شک و شبهه ایجاد شود، خود سازمان دوباره فعالیت حسابرسی را انجام می دهد.

    مشاور وزیر مسکن در امور حسابداری خاطرنشان کرد: اطمینان خاطر ذینفعان از این فرآیند هنگامی به وجود می آید که در تهیه گزارش حسابرسی، استانداردها رعایت شود. لازم به ذکر است که تنظیم اظهارنامه مالیاتی همیشه برای حسابرسان ایجاد مسئولیت مضاعف می کرد و اکنون که قرار است این کار توسط سازمان امور مالیاتی ساماندهی شود، باعث می شود کار اصلی حسابرسان که بررسی صورت های مالی است، تقویت شود.

    برای محاسبه مالیات، رعایت موازین قانونی مالیات ضروری است

    هوشنگ خستویی، مدیر موسسه حسابداری سخن حق در گفتوگو با «عصربازار» در خصوص بر عهده گرفتن حسابرسی مالیاتی شرکت ها توسط سازمان امور مالیاتی گفت: این موضوع تاثیر خاصی بر فرآیند حسابرسی شرکت ها نخواهد داشت. وقتی که قرار باشد مالیات تشخیص داده شود، از صورت های مالی حسابرسی شده استفاده می شود. اما باید توجه داشت که در تهیه صورت مالی شرکت ها، یکی از مواردی که محاسبه می شود، ذخیره مالیاتی است. اما فرآیند تهیه صورت مالی حسابرسی شده مالیاتی، فرآیند پیچیده تری دارد. در این فرآیند دقت به حفط موازین قانونی برای محاسبه انواع مالیات و انواع درآمد، اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین باید درآمدها به درستی تعیین شود تا اطمینان از درست بودن ارقام به وجود بیاید. اما در نهایت ذکر این نکته لازم است که برای تهیه این صورت مالی، وجود صورت مالی حسابرسی شده ضروری است.

    خستویی خاطرنشان کرد: پیش از این طبق توافقی، قرار بود که برای اطمینان از درست بودن محاسبه موازین قانون مالیاتی، به سوالاتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی از حسابرسان مستقل می پرسید، اکتفا می کردند. اما پرسیدن این سوالات و خواستن مدارک از حسابرسان مشکلات زیادی به همراه داشت. این مشکلات از آن جایی ناشی می شد که ممکن بود یک حسابرس در سال بعد، عملیات حسابرسی شرکت را انجام ندهد، به همین علت از ارائه تمام مدارک به حسابرسان امتناع می شد.

    بنابراین مصوب شد که حسابرسان رسمی از حسابرسی مالیاتی حذف شوند. این اتفاق برای حسابرسان مستقل هم خوب است و هم بد. خوب از این لحاظ است که بخش زیادی از مسئولیت آنها را کم می کند، اما به طبع بخشی از درآمد این افراد نیز که ناشی از حق الزحمه حسابرسی مالیاتی بود، تحت الشعاع قرار می گیرد.

    او در ادامه در خصوص مشکلات خود اظهاری مالیاتی گفت: در اکثر موارد، هنگامی که اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارجاع داده می شود و فرآیند حسابرسی صورت می گیرد، بین مالیات اعلام شده توسط واحد مالی شرکت ها و مالیات محاسبه شده توسط سازمان اموز مالیاتی مغایرت به وجود می آید. این اتفاق باعث می شود که شرکت ها درگیر فرآیند تجدیدنظر شوند، اما بازهم نظر غالب در اکثر مواقع، نظر سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

    خستویی درخصوص این موضوع و تجربه سایرکشورها در پذیرش صورت های مالیاتی خوداظهاری گفت: در کشورهایی مانند آمریکا، مالیات بر اساس اظهارنامه ای که شرکت ها گزارش کرده اند، دریافت می شود و اعتماد به شرکت ها وجود دارد. اما به طور موردی و انتخابی، صورت های مالی شرکت ها را بررسی می کنند و اگر خلاف واقع ثابت شود، حسابرسی کامل 12 تا 15 سال اخیر با هزینه شرکت ها انجام می شود. در صورت اثبات تخلف، این شرکت ها از قوانین مدنی بسیاری محروم می شوند.

    این کارشناس امور حسابرسی خاطرنشان کرد: بنابراین بهترین کار برای کاهش مشکلات مالیاتی این است که خوداظهاری ها توسط شرکت ها به درستی انجام شود و همچنین سازمان امور مالیاتی، اعتماد به صورت های مالی حسابرسی شده را بالا ببرد تا این فرآیند با سرعت بیشتری شکل بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها