عصر خودرو

پتانسیل رشد دارویی ها در بورس

عصر بازار- صنعت دارو یکی از گزینه های اصلی قابل سرمایه گذاری در شرایط رکودی است. این صنعت در دنیا یکی از صنایع بزرگ و سود آور که روند نسبتا پایدار و کم نوسانی دارد، به شمار می آید.

پتانسیل رشد دارویی ها در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، روند رشد جمعیت از یک سو و نیاز اصلی و حساسیت انسان ها به سلامت از سوی دیگر، موجب روند رو به رشد این صنعت شده است. نیاز مستمر و دایمی انسان ها به سلامت، درمان و دارو و همچنین نیازهای جدید در این حوزه باعث شده است که این صنعت از تحولات اقتصادی کمتر تاثیر پذیرفته و در دوره های رکود و رونق اقتصادی کمتر از صنایع دیگر اثر پذیری داشته باشد. این مولفه ها سبب شده است که ریسک سرمایه گذاری در این صنعت کاهش یابد که همین دلیل بسیار مهم، صنعت دارو را در بازارهای مالی به یکی از گزینه های همیشگی سرمایه گذاری در پرتفوی ها، مخصوصا در شرایط رکودی تبدیل کرده است.

    علاوه بر این، در بررسی طرف تقاضا در این صنعت مسائل افزایش جمعیت، رشد سرانه درآمدی در جامعه و بالا رفتن سن امید به زندگی قابل توجه است. چرا که با افزایش جمعیت، تعداد افراد نیازمند به خدمات بهداشتی و درمانی-دارویی افزایش پیدا می کند. با بالاتر رفتن سطح درآمدی نیز معمولا افراد توجه بیشتری به سلامت خود داشته و هزینه

    بیشتری را به این امر اختصاص می دهند. با افزایش سن امید به زندگی و بیشتر شدن تعداد سالمندان در جامعه نیز می توان این انتظار را داشت که این قشر به استفاده بیشتری از محصولات این صنعت احتیاج داشته باشند. بر اساس آخرین گزارشهای سازمان بهداشت جهانی، مولفه های جمعیت، جمعیت افراد مسن و بیماری ها رو به افزایش بوده و همچنان با روند افزایشی پیش بینی می شود. طبق بررسی های داخلی، این آمارها در ایران نیز همسو با همین پیش بینی های جهانی است.

    از همین رو، با رشد و پیشرفت علم پزشکی در درمان بیماری های خاص، شاهد پیشرفت های صنعت دارو در زمینه تولید داروهای جدید با تکنولوژی نوین هستیم.

    افزون بر این، با توجه به روند بازدهی صنایع دارویی در بازار سهام تهران طی دو سال گذشته نیز شاهد تحقق یافتن این گفته ها خواهیم بود. همانگونه که در نمودار شاخص این صنعت در شکل زیر دیده می شود، شاخص این صنعت در ابتدای سال 93 برابر با 4 هزار و 898 واحد و در انتهای سال 94 برابر با 7 هزار و 689 واحد بوده که نشان دهنده بازدهی 57 درصدی این صنعت در بورس است. این بازدهی در حالی است که بازدهی بورس تهران در سال 93 منفی بوده و در مجموع این دو سال، بازدهی برابر با 1.5 درصد داشته است.

    نکته دیگر قابل بررسی در این صنعت تاثیراتی است که پس از اجرایی شدن بر جام بر این صنعت تاثیر گذار خواهد بود. از جمله مهمترین این عوامل افزایش صادرات این صنعت پس از اجرایی شدن برجام است که طبق بررسی های به عمل آمده، پیش بینی می شود که میزان صادرات فعلی دارو که چیزی در حدود 200 میلیون دلار است در کوتاه مدت به 500 میلیون دلار برسد. همچنین با باز شدن راه نقل و انتقالات پولی، راه انتقال پول برای شرکت های دارویی که تا قبل از آن مسدود شده بود، فراهم گردیده و باعث افزایش مبادلات این صنعت می شود. سومین عامل اثر گذار در این صنعت پس از اجرای برجام، توقف رشد قیمت مواد وارداتی است که موجب افزایش نیافتن بهای تمام شده برخی از محصولات این صنعت و بالا رفتن حاشیه سود این محصولات می شود. نکته حائز اهمیت دیگر در این شرایط، ادغام و یا مشارکت شرکت های دارویی داخلی با شرکت ها و هلدینگ های بزرگ دارویی جهان است. کما اینکه در همین مدت مذاکراتی با یکی از هلدینگ های بزرگ دارویی فرانسوی صورت گرفته است.

    در کل با توجه به تمامی تحلیل های ارائه شده فوق، می توان اظهار داشت صنعت دارو از جمله کم ریسک ترین صنایع است که این امر مزیت بزرگی برای سرمایه گذاران به حساب می آید. روند رو به رشد و با ثبات این صنعت در کنار کم ریسک

    بودن آن، این صنعت را به یکی از گزینه های مناسب سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

    * سعید خدایی- کارشناس ارشد بازار سرمایه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها