عصر خودرو

لیلاز مطرح کرد

رشد ۸ درصدی اقتصاد منوط به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری

عصر بازار- یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که برای ایجاد رشد هشت درصدی اقتصاد راهی جز سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در هر سال وجود نخواهد داشت که حدود ۱۴۰ میلیارد آن از سرمایه گذاری داخلی تزریق خواهد شد و باقی نیازمند وجود سرمایه گذاری خارجی است.

رشد ۸ درصدی اقتصاد منوط به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سعید لیلاز امروز (چهارشنبه) در همایش صنعت قطعات خودرو در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اهداف و سیاست‌های صنعت خودروی ایران تا افق چشم انداز 1404 و تولید سه میلیون خودرو برای بازار داخلی و خارجی، اظهار کرد: تولید سه میلیون خودرو در کشور تا سال 1404به این معنی است که باید تا آن زمان 7 تا 8 درصد رشد تقاضا از طرف مردم وجود داشته باشد.

    وی با بیان اینکه خودروسازی به طور ذاتی صنعت بزرگی است، افزود: این صنعت در اقتصاد ایران تا قبل از تحریم‌ها حدود سه تا 3.5 درصد GDP کشور را تشکیل می‌داده و این سهم پس از تحولات چند سال اخیر به 2 تا 2.5 درصد کاهش یافته است.

    این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه تقاضای خودرو عامل اصلی موتور محرکه تولید خودرو در دهه آینده است که مغفول مانده، ادامه داد: زمانی که جامعه ثروتمند شود، میل به خرید خودرو کاهش نمی‌یابد، بلکه الگوی استفاده از خودرو تغییر خواهد کرد.

    لیلاز اضافه کرد: تولیدات خودروسازهای ایران، طبقه متوسط و پایین جامعه را پوشش خواهد داد و قشر متوسط به بالا خودروهای خارجی را خریداری خواهند کرد، بنابراین تقسیم بازار بین خودروسازهای داخل و واردکننده به وجود می‌آید.

    وی با بیان اینکه خودروسازها در ایران یک بدهی تاریخی به ملت ایران دارند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به دو میلیون مصرف خودرو در بازار داخل کشور دست یابیم باید سالانه 7 تا 8 درصد به قدرت خرید طبقه کارگر جامعه اضافه شود که به نظرم شدنی نیست. از سال 1390 تا تا پایان سال 1392، حدود 35 تا 40 درصد از قدرت خرید 50 تا 60 درصد جمعیت کشور کاسته شده و دقیقا معادل همین عدد از بازار تولید خودروی داخل کم شده است. به این معنی که فشاری که به قدرت خرید قشر کارگر وارد شد، بر خرید خودروی داخلی نیز تاثیر گذاشت.

    لیلاز به صادرات یک میلیون خودرو در افق چشم انداز 1404 اشاره و اظهار کرد: روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر به گونه‌ای نیست که به صادرات یک میلیون خودرو و صادرات قطعات امیدوار باشیم. هر خودرو که به فروش می‌رسد، گارانتی 10 ساله خواهد داشت، اما چه کسی می‌تواند تضمین کند که روابط سیاسی کشور با کشورهای دیگر تا 10 سال ثابت باقی بماند؟

    وی تصریح کرد: برای احیای قدرت خرید مردم و تقاضای جامعه که مضمحل شده، نیاز به 5 تا 6 سال زمان است. باید خودروسازان بتوانند کالای خود را ارزان‌تر کنند که بدون شک ارزان کردن کالا بر روی کیفیت نیز اثرگذار خواهد بود. در این صورت است که تا سال 1400 و 1401 می‌توان فرصت‌های از دست رفته را جبران کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها