عصر خودرو

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد؛

ایجاد افق دید مناسب برای سرمایه‌گذاران با تجدید ارزیابی داریی‌ها

عصر بازار- اشتیاقی گفت: شرکت‌های مندرج در بازار سرمایه به منظور ایجاد یک چشم‌انداز مناسب برای سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های خود را بروزرسانی کنند.

ایجاد افق دید مناسب برای سرمایه‌گذاران با تجدید ارزیابی داریی‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، احد اشتیاقی کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با مزایای تجدید ارزیابی شرکت‌ها از محل دارایی‌ها، اظهار کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها در اصل به شرایط تورمی کشور باز می‌گردد، زیرا در چنین شرایطی قیمت دارایی‌هایی که در دفاتر شرکت‌ها ثبت شده با ارزش واقعیشان متفاوت است و همین امر به مرور موجب گمراهی سرمایه‌گذاران می‌شود.

    او تاکید کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بر اساس صورت‌های مالی که در کدال منتشره می‌شود، نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند شرکتی که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنند چه میزان دارایی دارد؛ زیرا دارایی‌ها بر اساس قیمت تمام شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های مندرج در بازار سرمایه به منظور ایجاد یک چشم‌انداز مناسب برای سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های خود را بروزرسانی کنند، در حال حاضر این امکان برای شرکت‌ها براساس دستورالعمل تجدید ارزیابی‌ها این امر فراهم شده است.

    اشتیاقی تصریح کرد: شرکت‌ها پس از ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند مبلغ مازاد را به عنوان مازاد تجدید ارزیابی در قسمت حقوق صاحبان سهام خود لحاظ کنند، دارایی‌ها وقتی بروز می‌شوند در صورت مالی ثبت مربوط درج شده و اشخاص به راحتی می‌توانند با مراجعه به ترازنامه شرکت قیمت روز دارایی‌هایی تجدید ارزیابی شده را مورد بررسی قرار دهند.

    وی گفت: در حال‌حاضر بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که صرفا زمین یا سرمایه‌گذاری‌هایشان را تجدید ارزیابی کنند، زیرا این دو طبقه از دارایی‌ها بر خلاف ماشین‌آلات و تجهیزات، مشمول استهلاک نمی‌شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: مطابق قانون، شرکت‌ها باید هر سه سال یکبار دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند. در همین راستا سازمان بورس می‌تواند شرکت‌ها را ملزم سازد تا زمین و سرمایه‌گذاری‌های خود را مورد تجدید ارزیابی قرار دهند. زیرا در حال حاضر نمی‌توان شرکت‌ها را به علت عدم یکسان بودن در بحث تجدید ارزیابی مورد مقایسه قرار داد.

    برچسب ها