عصر خودرو

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران عنوان کرد

ضرورت کاهش درصدی از خام فروشی زعفران در سال

عصر بازار- عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: مهمترین اصلی که باید به آن بپردازیم و سالهاست از آن عقبیم این است که باید در یک برنامه تدوین شده هر سال درصدی از خام فروشی زعفران را کاهش دهیم.

ضرورت کاهش درصدی از خام فروشی زعفران در سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا؛ علی حسینی با بیان اینکه عمده خریداران زعفران ایران 5 کشور  چین، امارات، اسپانیا، هنگ کنگ و افغانستان هستند، گفت: ایران به حدود 65 تا70 کشور زعفران صادر می کند ولی بیشترین حجم زعفران را  کشورهای مذکور خریداری می کنند.

    وی ادامه داد: برخی از این کشورها از جمله اسپانیا و امارات مصرف کننده عمده زعفران نیستند و صادرات مجدد به کشورهای دیگر دارند.

    عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران اضافه کرد: سال هاست که به خام فروشی زعفران افتخار می‌کنیم در حالی که باید به وسیله صنایع تبدیلی فرآورده‌های جانبی زعفران را استحصال و از آنها استفاده کنیم. دغدغه کشاورزان را صنایع تبدیلی برطرف خواهند کرد که باعث می شوند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در محصول و جلوگیری از  خام فروشی، نگرانی تولید نیز برطرف شود.

    وی در پاسخ به اینکه شورای ملی زعفران چه اقداماتی در راستای توسعه صنایع تبدیلی انجام داده است؟ گفت: شورای ملی زعفران تنها می تواند اطلاعات مورد نیاز صنعت را جمع آوری و دراختیار کسانی که می خواهند در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری فعالیت کنند، قرار دهد. این یعنی ما روند و آمار تولید، هزینه کشت، کیفیت و بازارهای هدف را رصد می کنیم تا اطلاعات دقیق را در اختیار کسانی که قصد دارند در این صنعت سرمایه گذاری کنند قرار دهیم. در حقیقت شورای ملی بازوی مشورتی برای فعالان است.

    حسینی اضافه کرد: متقاضیان برای فعالیت در این صنعت در حال حاضر فقط در حد حرف حضور دارند و هنوز اقدام جدی در این بخش نشده است. برای توسعه صنایع تبدیلی هم بخش دولتی باید پا پیش بگذارد و هم بخش خصوصی همت کند.

    عضو شورای ملی زعفران در پایان گفت: آینده زعفران ما باید این باشد که آرام آرام از خام  فروشی فاصله بگیریم و در جهت توسعه صنایع تبدیلی حرکت کنیم که هم ایجاد اشتغال شود و هم دغدغه تولید آینده را نداشته باشیم. ضمن اینکه دیگر نگران ورود رقبا هم نخواهیم بود. مهمترین اصلی که باید به آن بپردازیم و سالهاست از آن عقبیم این است که باید در یک برنامه تدوین شده هر سال درصدی از خام فروشی زعفران را کاهش دهیم.

    برچسب ها