عصر خودرو

رشد چشمگیر تجارت ایران و قطر

عصر بازار- رشد چشمگیری در تجارت بین کشورهای ایران و قطر در سال گذشته اتفاق افتاده و واردات با جهش شدیدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است.

رشد چشمگیر تجارت ایران و قطر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش ایبِنا، بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت بین ایران و قطر در سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به سال 1400 پیدا کرده و با افزایش 46 درصدی از نظر دلاری، رشد 77 درصدی از نظر ریالی مواجه شده، اما از نظر وزنی کاهش 14 درصدی را تجربه کرده است.

    این رشد در مبادلات تجاری ایران و قطر ناشی از افزایش واردات کالا از این کشور حاشیه خلیج فارس به کشورمان بوده است چرا که صادرات ایران در سال گذشته به قطر از نظر وزنی و ارزش دلاری با کاهش نسبی مواجه شده، اما این واردکنندگان ایرانی و تاجران قطری بوده‌اند که آمار واردات ایران از قطر را با افزایش 816 درصدی رو به رو کرده‌اند.

    نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات بیش از 124 میلیون دلار محصولات مختلف به قطر، این شریک تجاری را با سه پله سقوط تا رتبه بیست و نهم تنزل داده است و نسبت به سال 1400 کاهش 16 درصدی از نظر وزنی و افت هفت درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

    این در حالی است که واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال 1400 با افزایش شدیدی مواجه بوده است.

    آمار‌ها نشان می‌دهد که ایران در سال 1400 تنها حدود 9 میلیون دلار کالای مختلف از قطر وارد کرده بود و این کشور 66مین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود، اما در سال جاری با واردات بیش از 83 میلیون دلار به رتبه 37 در میان شرکای تجاری ایران صعود کرد. نگاهی به آمار‌های واردات قطر به ایران در سال گذشته، نشان از رشد 909 درصدی از نظر وزنی، افزایش 816 درصدی از نظر ارزش دلاری و رشد 5242 درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال 1400 دارد.

    سال گذشته چه کالا‌های ایرانی مسافر قطر شدند؟

    بررسی جزییات صادرات ایران به قطر نشان می‌دهد که گوجه فرنگی گلخانه‌ای تازه یا سرد کرده در رتبه نخست کالا‌های صادر شده به قطر قرار گرفته و سهم بیش از 14 درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد. پس از آن هندوانه تازه دومین محصول صادراتی به قطر است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از شش میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته زعفران در بسته بندی بیشتر از 30 گرم نیز در رتبه سوم، سیمان سفید و... نیز در این جدول جزو عمده کالا‌های صادراتی به قطر هستند که می‌توانید جزییات بیشتری از آن را در جدول زیر ببینید.

    رشد نجومی واردات از قطر

    واردات ایران از قطر با جهش شدیدی مواجه شده و از 9 میلیون دلار در سال 1400 به حدود 84 میلیون دلار در سال گذشته رسید. «خمیرچوب شیمیائی، آماده شده یا سود یا با سولفات، غیر ازخمیر‌ها ا ز درجه حل‌شونده، نیمه سفیدشده تیره کاج» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از 37 میلیون دلار خرج برداشته و 44.78 درصد واردات قطر به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «پودر جاذب وپلیمر‌های اکریلیک جامد» است که با ارزشی بالغ بر 21 میلیون دلار و سهم 25.75درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

    «ماشین آلات و دستگاه‌ها برای تکمیل کردن کاغذ یا مقوا»، «اجزاء و قطعات مدار‌های مجتمع شده (ای سی‌ها) الکترونیک»، «اجزاء و قطعات قوه‌ها و باطری ها» و ... دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان قطری در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته و می‌توانید جزییات آن را در جدول زیر مشاهده کنید.

    برچسب ها