عصر خودرو

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ایران در رتبه ۱۸ تولید شکر جهان

استمرار تولید چغندرقند در ۲۱ استان

عصر بازار- مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به لحاظ تولید چغندرقند رتبه ۱۱، تولید نیشکر رتبه ۲۱ جهان و تولید شکر رتبه ۱۸ جهان را داراست.

ایران در رتبه ۱۸ تولید شکر جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پیمان حصادی درباره وضعیت تولید و قیمت چغندرقند، اظهار داشت: کشت بهاره چغندرقند در سال جاری بیش از 70 هزار هکتار انجام شده که با توجه به افزایش عملکرد، تولید نزدیک به پنج میلیون تن محصول را می‌توان پیش‌بینی کرد.

    مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سال 1401 در مجموع 113 هزار هکتار چغندرقند (92 هزار هکتار کشت بهاره و 21 هزار هکتار کشت پاییزه) و 84 هزار هکتار نیشکر کشت شده بود که در مقایسه با سال ماقبل (1400) حدود 7 درصد در میزان سطح زیرکشت چغندرقند و حدود 4.5 درصد در میزان کشت نیشکر کاهش داشته است.

    وی گفت: سال زراعی گذشته میانگین عملکرد تولید چغندر پاییزه حدود 66 تن در هکتار و چغندر بهاره 58 تن در هکتار بوده که در مجموع میانگین عملکرد تولید چغندرقند بهاره و پاییزه 59 تن در هکتار بود. امیدواریم امسال نیز این میانگین تولید با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل حفظ شود.

    تولید چغندرقند در 21 استان کشور

    حصادی با بیان اینکه به طور معمول محصول چغندرقند سالیانه در 21 استان کشور کشت می‌شود، بیان کرد: عمده کشت این محصول مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمانشاه، فارس و همدان است.

    مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشت نیشکر تنها در استان خوزستان انجام می‌شود.

    تاثیر قیمت‌گذاری شکر در تولید داخلی

    وی ادامه داد: به دلیل استمرار خشکسالی ها، کاهش منابع آبی، عدم حمایت همه جانبه از تولید (حمایت‌های قیمتی و غیرقیمتی موثر) سیاست‌های مقطعی و ناپایدار، عدم کنترل و مدیریت واردات شکر؛ ناکارآمدی سیستم بانکی و معضلات معیشتی کشاورزان موجب شده تا در تولید شکر به خودکفایی نرسیم و تنها 70 درصد نیاز کشور در داخل تولید شود.

    حصادی گفت: سال زراعی گذشته قیمت تمام شده هر کیلوگرم شکر با توجه به تاثیر نرخ خرید تضمینی چغندرقند، بیش از 21 هزار تومان بود، در حالی که با ثابت ماندن قیمت شکر در همان زمان با قیمت 18 هزار تومان کارخانجات قند و شکر در واقع مجبور شدند تا شکر خود را با حداقل دو هزار تومان زیر قیمت تمام شده به فروش برسانند که همین امر در تولید اثرگذار است.

    این مقام مسوول درباره افزایش نرخ تضمینی چغندرقند در سال زراعی جاری بیان کرد: امسال علی‌رغم آنکه قیمت این محصول در راستای حمایت از تولید برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره نرخ خرید تضمینی 2,800 تومان و برای هر کیلوگرم چغندر پاییزه نرخ خرید تضمینی 2,702 تومان تعیین شده است که نرخ افزایشی است اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده شکر بدون سود متعارف کارخانجات قند 25 هزار و 500 تومان تعیین شده و با احتساب سود متعارف، قیمت هر کیلوگرم شکر به بیش از 28 هزار تومان می‌رسد، باز هم این تفاوت قیمت بر فعالیت کارخانجات قند اثر منفی خواهد داشت.

    مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشت چغندرقند قراردادی است، بنابراین هر چقدر بنیه مالی کارخانجات قند و شکر تقویت شود، بخش کشاورزی نیز بیشتر از مزایای آن منتفع خواهد شد.

    وی قیمت‌گذاری شکر را بر مبنای عرضه و تقاضا و تولید صحیح دانست و گفت: لازم است برای افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی در این بخش دولت به جای تعیین قیمت دستوری، نقش نظارتی و هماهنگ کننده خود را تشدید کند.

    حصادی درباره افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشت بهاره و پاییزه چغندرقند، اظهار داشت: بهره‌وری آب در کشت این محصول نسبت به سال 89 رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال مذکور به ازای مصرف هر متر مکعب آب در کشت بهاره و پاییزه چغندرقند حدود 399 گرم شکر تولید می‌شد و این عدد در سال 1401 به 913 گرم تولید شکر به ازای مصرف هر متر مکعب آب رسیده که رقم افزایشی است.

    مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی درباره محدودیت منابع آبی و رویکرد جایگزینی تولید نیشکر به جای چغندرقند تاکید کرد: علاوه بر اعمال تناوب زراعی چغندرقند پاییزه با نیشکر در کشت و صنعت‌ها که در حال حاضر در حال انجام است پروژه دو منظوره کردن واحدهای نیشکری نیز در دست پیگیری است.

    به گزارش ایرنا، به تازگی «احمد خانی نوذری» سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم شکر سفید را درب کارخانجات 25 هزار و 500 تومان و قیمت هر کیلوگرم شکر را برای مصرف‌کنندگان 28 هزار تومان اعلام کرد.

    این در حالی است که در اردیبهشت ماه امسال قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند 2 هزار و 800 تومان تعیین شده که نسبت به مصوبه سال گذشته 23 درصد افزایش قیمت داشته است.

    سال گذشته نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند 16 عیار 2 هزار و 270 تومان بود که 400 تومان کرایه حمل و نقل و برای عیار بالای 16 نیز مبلغی در نظر گرفته شده بود.

    برچسب ها