عصر خودرو

تناقض رشد و سقوط سیمانی‌ها در بورس

عصر بازار: در حالی که سیمان از شمول قیمت گذاری وزارت صنعت خارج شد،‌ ۲۱ کوره سیمان هم تعطیل شدند و شاخص این گروه با حرکت نزولی مواجه‌شد.

تناقض رشد و سقوط سیمانی‌ها در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ شاخص گروه سیمان در بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری در کانال 709 واحدی حرکت خود را آغاز کرد و چند روز حرکت صعودی داشت،‌ اما تا به امروز که به کانال 670 واحدی رسیده‌است،‌ اوج و فرود‌های بسیاری را از سرگذرانده‌است.

    به نحوی که بیشترین میزان خود را در روزهای 16 فروردین و 29 فروردین در کانال 739 واحدی داشت، اما به 663 واحد نیز در روز 15 تیرماه،‌ وقتی که اکثر سهم بازار در حال رشد هیجانی امید به نتیجه مذاکرات بودند،‌‌ تجربه کرد.

    پس از آن نیز این شاخص یک حرکت جهشی کم رونق داشت و‌ دوباره حرکت منفی را آغاز کرد و به 670 واحد رسید.

    تناقض رشد و سقوط در سهام این گروه
    گروه سیمان در بازار سرمایه،‌ 31 سهم در زیر مجموعه خود دارد. اما از این تعداد،‌ فقط 8 سهم حرکت صعودی دارند و 23 سهم دیگر،‌ در مدار نزولی هستند.

    نکته قابل توجه اینجاست که افت‌و‌خیز سهام این گروه با هم متناسب نیست و در حالی که برخی از سهام رشد‌های بیش از 4 درصد روزانه دارند،‌ سایر سهام تا مرز 5 درصد در روز هم افت کرده‌اند.

    قابل تامل است که در کنار سو آثار افزایش عرضه بر تقاضا در این بازار،‌ دیروز اعلام شد که شش کارخانه تولید سیمان، مجموعا 2 کوره خود را خاموش کرده اند.

    از این شش کارخانه، پنج کارخانه در بورس حضور دارند که سهام شرکت‌های «سیمان اردبیل»،‌ «سیمان تهران» و «سیمان ارومیه» حرکت نزولی دارند. نماد «سیمان مازندران» بازار راکدی دارد و در قیمت 1441 تومان،‌ نه مثبت می شود و نه منفی.

    در این میان تنها سیمان شرق،‌ «سیمان شرق» رشد بالای حدود 5 درصدی دارد و دلیل باز شدن حق تقدم در قیمت پایین بود.

    سهام سیمان،‌ بیش از این سقوط نمی‌کند
    در همین رابطه مرتضی سید‌صالحی، مدیر مالی شرکت سیمان داراب اظهار‌کرد: شرکت‌های سیمان اندکی تولید را کاهش داده‌اند تا منجر به بهبود قیمت در بازار‌ها شود و قیمت‌های صادراتی را بالا ببرند. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها به طور متوسط 10 درصد از تولید خود را کاهش داده‌اند. این کار به افزایش قیمت سیمان در بازار کمک می‌کند.

    او افزود: توافق شده‌است که سیمان از شمول قیمت‌گذاری خارج شود و انجمن سیمان و کارخانجات، ‌به همراه ستاد تنظیم بازار،‌ تعیین قیمت را انجام بدهند. این تمهیدات اتخاذ شده در آینده نزدیک باعث می‌شود ‌قیمت سیمان بهبود پیدا کند.

    مدیرمالی شرکت سیمان داراب خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار‌های داخلی،‌ عرضه سیمان بیشتر از تقاضای آن است. البته در مناطق مختلف،‌ این تناسب دچار تغییراتی می‌شود. به طور مثال در برخی از استان‌ها که تولید سیمان بیشتر‌ است، ‌ممکن است قیمت‌ها پایین تر باشد و در استان‌های دیگر بیشتر باشد. اما در مجموع عرضه بر تقاضا فزونی دارد.

    او افزود: در بازارهای صادراتی هم مشاهده می‌شود که در مرزهای عراق، این کالا با ‌قیمت‌های مطلوب عرضه نمی‌شود. متاسفانه تعدادی از کارخانجات که فاصله نزدیکی با مرزهای صادراتی دارند و اغلب صادرات را هم آن ها انجام می‌دهند، باعث ایجاد مشکل در قیمت‌های صادراتی می‌شوند. این کارخانجات سیمان را با قیمت پایین عرضه می کنند به همین دلیل باعث دور شدن قیمت صادراتی سیمان از قیمت مقرون به صرفه می‌شوند.

    سید صالحی خاطرنشان کرد: اکنون سهام شرکت‌های سیمانی مانند سایر سهام شرکت‌های حاضر در بورس،‌ به علت حرکت بورس بر خلاف جهت توافق،‌ در کف قرار گرفته‌است. مسلما این سهام همراه با سایر شرکت‌ها حرکت مثبت دارد،‌ اما اگر دوباره بازار وارد فاز رکود شود،‌ سهام شرکت‌های سیمانی از این بیشتر کاهش قیمت نخواهند داشت. پیش بینی من این است که تا پایان سال سهام شرکت‌های سیمانی رشد می‌کنند،‌ زیرا حد ضرر خود را گذرانده اند و نوبت صعود آن‌هاست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو