عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به "برگزاری دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران"، "۳ محور چشم انداز توسعه بورس کالا در اقتصاد ملی"،"تامین پایدار مواد اولیه، شفافیت و حذف رانت از مزایای بورس کالاست"،"اگر بورس کالا نبود، توسعه صنایع شکل نمی‌گرفت"،"برای تحقق شعار سال باید از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم" و"عرضه ۱۵۰ دستگاه کاپرا در تالار خودرو بورس کالا" اشاره کرد.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴:۰۰

    3 محور چشم انداز توسعه بورس کالا در اقتصاد ملی

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ،از مهم ترین رویدادهای مهم هفته گذشته برگزاری دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران بود که در روز اول خرداد ماه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمع کثیری از مقام‌ها و تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.

    در این همایش وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در چشم انداز توسعه بورس کالا، سه محور «مولدسازی دارایی ها و درآمدهای حبس شده دولت»، «فروش متری مسکن برای امکان دسترسی اقشار وسیع تر و حتی کم درآمد به بازار مسکن» و «مدیریت بازار دارایی‌ها و تلاطم ها به کمک توسعه ابزارهای مالی» را متصور هستیم.

    احسان خاندوزی گفت: امیدوارم با تلاش تولیدکنندگان کشور، منطق «شفافیت، حذف رانت و کاهش هزینه های مبادلاتی» به عنوان سه منطق اصلی و موثر بورس کالا در کل بازارها فراگیر شود.

    وی ادامه داد: بورس کالا در اقتصاد ایران جزو نهادهایی است که در سال‌های گذشته فرصت بلوغ پیدا کرده است و مدیران بخش‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی بهتر می‌دانند که این بورس در سال‌های گذشته چه تندبادهایی را پشت سر گذاشته اما رشد کرده است.

    تامین پایدار مواد اولیه، شفافیت و حذف رانت از مزایای بورس کالاست

    سرپرست وزارت صمت گفت: پیش‌بینی پذیری و ثبات تامین مواد اولیه برای زنجیره تولید و حذف رانت‌ها و تقویت شفافیت در تعامل موثر با بورس‌ کالا، دو سیاست راهبردی وزارت صمت است.

    مهدی نیازی با اشاره اینکه وزارت صمت دو سیاست مهم را در حوزه بورس کالا دنبال می‌کند، تصریح کرد: سیاست نخست، پیش‌بینی پذیری و ثبات تامین مواد اولیه برای زنجیره تامین ارزش صنایع (چه در حوزه تولید و چه در حوزه تنظیم‌گری هوشمند) است و وزارت صمت این سیاست را به گونه‌ای پیش خواهد بُرد که فعالان اقتصادی دسترسی کافی برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را پیدا کنند که این امر در تعامل مستمر با بورس کالا دنبال می‌شود.

    وی به سیاست دوم این وزارتخانه در زمینه حذف رانت‌ها و تقویت شفافیت‌ اشاره کرد که به گفته او بورس کالا در این حوزه، ابزارها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی دارد و وزارت صمت در تعامل با وزارت اقتصاد، سازمان بورس و بورس کالا سعی کرده این دو سیاست را به درستی پیش‌ ببرد.

    اگر بورس کالا نبود، توسعه صنایع شکل نمی‌گرفت

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: بورس کالا کمک بزرگی برای کل بازار سرمایه و صنایع کشور است؛ اگر از سال 1382 شاهد فعالیت بورس‌های کالایی در کشور نبودیم، قطعا زمینه توسعه‌ صنایع مختلف ایجاد نمی‌شد اما خوشبختانه با تقویت بورس کالا، سود حاصل از تولید به صنایع رسید و شاهد رشد تولید بودیم. در سالی که گذشت اقدام‌های مربوط به بورس کالا به گونه‌ای بود که در فعالیت‌های آن شاهد شفافیت، منصفانه بودن معاملات و کارایی بازار بودیم.

    مجید عشقی افزود:یقین داریم بورس کالا به عنوان بازاری که تعیین‌کننده منصفانه‌ترین قیمت‌ها برای محصول‌هاست، کمک‌ کننده به بخش اقتصاد کشور خواهد بود.آمار موجود از حجم و ارزش معاملات بورس کالا نشان دهنده آن است که این شرکت نقش مهمی را در کشف قیمت و برنامه‌ریزی شرکت‌ها در راستای برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کرده است.

    وی با تاکید اینکه در چند وقت گذشته شاهد روند بسیار خوبی در بورس کالا بودیم، اعلام کرد: باید بدانیم که بورس کالا به عنوان یک دماسنج عمل می‌کند و روند کاهش یا افزایش قیمت ارتباطی به بستر معامله ندارد.

    برای تحقق شعار سال باید از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم

    مدیرعامل بورس کالای ایران در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: همه تجربیات گذشته و به خصوص تجربه تلخ تثبیت و قیمت‌گذاری در سال 97 به وضوح نشان می دهد قیمت گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد و تولید نخواهد کرد و به معنای آب در هاون کوبیدن است. در این حوزه ضروری است برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم.

    سید جواد جهرمی افزود:سال گذشته سال پر فراز و نشیبی برای بورس کالا در بخش های مختلف بود. در سالی که گذشت شاهد افزایش 58 درصدی از نظر ارزش معاملات بودیم؛ به گونه‌ای که ارزش کل معاملات از هزار همت عبور کرد. همچنین حجم معاملات بورس کالا با افزایش 55 درصدی به رکورد 117 میلیون تن رسید.

    وی خاطرنشان کرد: توسعه و راه اندازی ابزارهای مبتنی بر طلا و قراردادهای آتی ‌شمش طلا از دیگر دستاوردهای بورس کالا در سال گذشته بود. همچنین پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا از مهم ترین و جذاب ترین فعالیت های بورس کالا در سال 1401 بود؛ در بحث خودرو تنها به دنبال فروش فیزیکی نبودیم، بلکه تامین مالی خودرو نیز مطرح بود و یکی از دستاوردها تامین مالی یکی از خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بود و بورس کالا از طریق معاملات شفاف در پی هدایت نقدینگی به این صنعت است.

    برترین های بورس کالای ایران معرفی شدند

    در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران 40 شرکت تولیدی، هلدینگ، انجمن و بانک به عنوان برترین‌های بورس کالا و «همراهان شفافیت» معرفی شدند؛ همچنین از 8 شخصیت اثرگذار و برجسته به دلیل اقدم‌های ارزنده در جهت رشد شفافیت اقتصاد، تجلیل شد.

    برترین‌ها در این همایش در 12 بخش تخصصی مرتبط با بازارهای فیزیکی و مالی بورس کالای ایران معرفی شدند و در بخش پایانی نیز از 8 شخص حقیقی تاثیرگذار از جمله وجیه‌اله جعفری؛ رییس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، احسان دشتیانه؛ عضو شورای عالی بورس و مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس، مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، حامد سلطانی‌نژاد؛ مدیرعامل سابق شرکت بورس کالای ایران، منصور یزدی‌زاده؛ مدیرعامل اسبق شرکت ذوب آهن اصفهان، حسین سلاح‌ورزی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، شاپور محمدی؛ رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار و محمدعلی دهقان دهنوی؛ رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حامیان شفافیت در بازار کالایی کشور تقدیر به عمل آمد.

    عرضه 150 دستگاه کاپرا در تالار خودرو بورس کالا

    شرکت بهمن موتور قرار است 10 خرداد 150 دستگاه وانت کاپرا2 را در بورس کالا عرضه کند.

    به این ترتیب 150 دستگاه کاپرا 2 سفید به قیمت پایه 8.490.000.000 ریال با پیش پرداخت 100 درصدی و تحویل 10 مرداد ماه عرضه می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو