عصر خودرو

در گفت و گو با مدیرعملیات بازار بورس کالا تشریح شد؛

جزییات انتقال تسویه و پایاپای بورس کالا به سمات

عصر بازار- مدیرعملیات بازار بورس کالا جزئیات انتقال فرآیند تسویه و پایاپای بورس کالا به شرکت سپرده گذاری مرکزی را تشریح کرد.

جزییات انتقال تسویه و پایاپای بورس کالا به سمات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالا در رابطه با انتقال تسویه و پایاپای معاملات از بورس کالا به شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: انتقال فرآیند اتاق پایاپای به شرکت سپرده گذاری مرکزی با توجه به برداشتی از بند ج از ماده 95 قانون برنامه پنجم توسعه انجام شده است. در این راستا و پس از تکلیف سازمان بورس و اوراق بهادار، جلسه ای بین اعضای هیئت مدیره دو شرکت و با حضور نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار و پس از طرح نگرانی ها و دغدغه های بورس کالا، در نهایت انتقال اتاق پایاپای به شرکت سپرده گذاری مرکزی به طرفین تکلیف گردید و مقرر شد این انتقال به نحوی صورت گیرد که مشکلات و خلل های احتمالی این انتقال به حداقل برسد.

    عباس یعقوبی ضمن طرح برخی مسایل و نکات از طرف بورس کالا عنوان نمود که شرکت سمات متعهد گردیده است تا این دغدغه ها را برطرف کند و تعهدات لازم در بحث تضامین و نحوه فعالیت کار را به نحوی انجام دهد که خللی در روند معاملات ایجاد نشود. وی همچنین اظهار داشت: به دلیل چسبندگی زیاد فرآیندها و دشواری زیاد در تفکیک فرآیندهای مربوط به معاملات و فرایندهای تضمین و تسویه قبل و بعد از معاملات، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که انتقال به گونه ای انجام نشود که اصل معاملات و منافع طرفین معاملات گوناگون تحت تأثیر قرار گیرد.

    به گفته وی، یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه توافق در این خصوص، نگرانی از افزایش بروکراسی های اداری و طولانی شدن انجام فرآیندهای معمول مراحل مختلف معاملات بین دو شرکت است. در این بین سرعت عمل در عین دقت در انجام فرآیندهای انتقال از یک سو و فرآیندهای مورد استفاده پس از انجام عملیات انتقال از سوی دیگر نقش موثری در رضایتمندی ذینفعان خواهد داشت. در این راستا بحث نحوه تعاملات گسترده با ذی نفعان شامل کارگزاران و عرضه کنندگان هم از دیگر نکات مطرح در این زمینه است که قبلا این امر در خود شرکت بورس کالا انجام می گرفته است.

    به گفته یعقوبی، تغییرات گسترده در زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و جداسازی بخش های مشترک، در این میان از اهمیت وافری برخوردار است که با توجه به قبول شرکت سپرده گذاری برای استفاده از نرم افزارهای تسویه بورس، تفکیک این فرآیندها در زمان مقتضی و پس از طی فرآیند مشخصی انجام خواهد شد. البته آنچه از بابت منافع سهامداران بورس کالا مطرح است اینکه ارزش معنوی و کار انجام شده برای طراحی، رفع ایرادات و هماهنگ سازی این نرم افزارها با فرآیندهای معاملات بورس کالا در کنار فرآیندهای بانکی و همچنین تسهیل مستمر فرایندها در ارتباط این نرم افزارها با یکدیگر و با بانک های تسویه کننده و کارگزاران، قاعدتاً باید به نحو مناسبی در این انتقال مد نظر قرار گیرد که البته قبلاً بورس کالا یک ارزش گذاری روی این نرم افزار انجام داده است.

    یعقوبی افزود: به دلیل تفاوت ساختاری تسویه معاملات در بورس کالا با ساختار تسویه در اوراق بهادار، ضرورت تغییرات در برخی مفاد تفاهم نامه ها با بانک ها و اسناد مربوطه نیاز است که این امر طی یک دوره زمانی مشخص انجام خواهد شد. همچنین انجام اقدامات لازم در جهت عدم ایجاد تضاد منافع دو شرکت در خصوص پوشش ریسک و تضامین از دیگر مباحث مطروحه در این جلسه بود.

    مدیر عملیات بورس کالا عنوان کرد: پیگیری و تلاش لازم از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی در جهت عدم ایجاد اشکال در تسویه معاملات مربوط به برنامه های توسعه ای بورس کالا، از جمله اوراق بهادار سازی، طرح های توسعه ای در حوزه ابزارهای مشتقه و بخصوص قراردادهای آتی، و از همه مهمتر و حساس تر، اجرای ماده 33 قانون بهره وری بخش کشاورزی در خصوص اجرای سیاست قیمت تضمینی فروش کل محصول جو و ذرت تولید داخلی کشور در بورس کالا، از درخواست های بسیار جدی و مورد تأکید بورس کالا می باشد که کم توجهی به این مهم، به ویژه در موضوع ماده 33 که تماس مستقیم با کشاورزان زحمتکش و خریداران نهاده های دامی در کنار نهادهای مهمی همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی دارد و هرگونه اختلال در آنها می تواند به نوعی حاشیه سازی برای کل مجموعه بازار سرمایه کشور منجر شود، می تواند آثار بلندمدت سوئی بر معاملات و شهرت بورس کالا و مجموعه بازار سرمایه کشور داشته باشد.

    در مجموع، آنچه اهمیت دارد این است که تسویه و تضمین تعهدات طرفین معامله، که موضوعی بسیار مهم و از ارکان معاملات بورس ها و بخصوص بورس های کالایی می باشد، باید به گونه ای به شرکت سپرده گذاری منتقل شود که فارغ از هر گونه تعجیل و با جامع نگری کامل در خصوص ابعاد این موضوع، سیاست فوق عملی گردد. البته در این راستا، متولی جدید تسویه یعنی شرکت سپرده گذاری مرکزی باید با درک مناسبی از تفاوت فرایندهای تضمین تعهدات و تسویه وجوه معامله کنندگان بورس کالا و بخصوص بازار فیزیکی آن با بازار اوراق بهادار، سعی نماید تا این تکلیف را به گونه ای انجام دهد که رضایت ایجاد شده از بهبودهای حاصله در فرایندها در بورس کالا که به مثابه سرمایه عظیمی برای این بورس می باشد، کماکان حفظ گردد.

    یعقوبی در ارتباط با نرم افزار مورد استفاده برای تسویه در سمات نیز اشاره کرد: از آنجایی که نرم افزار بورس کالا در حوزه تسویه یکی از کامل ترین نرم افزارهای به روز کشور است، در این زمینه قرار است شرکت سپرده گذاری از نرم افزار بورس کالا استفاده کند و با توافقاتی که وجود دارد، بر امور مربوط به تسویه نظارت و مدیریت داشته باشد، به طوری که رضایت نسبی را بین همه عرضه کنندگان و کارگزاران ایجاد کند. وی در رابطه با برآورد قیمت این نرم افزار نیز عنوان کرد که با وجود تعیین قیمت بالغ بر 200 میلیارد ریالی از سوی کارشناسان رسمی دادگستری، تکلیف شده است که این نرم افزار بار دیگر مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد.

    یعقوبی در رابطه با بحث درآمد حاصل از کارمزد افزود: از آنجایی که این انتقال طبق برداشتی از تکلیف قانونی ماده 99 برنامه پنجم توسعه می باشد، بطور طبیعی کسب انتفاع هدف این انتقال نبوده است و در این راستا، براساس نظر نماینده سازمان بورس مقرر گردیده است تا تغییر خاصی در درآمدها اعمال نشود و کلیه فعالیت ها کماکان با همان شرایط قبلی صورت پذیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها