عصر خودرو

ایران و اندونزی توافق نامه تجارت ترجیحی امضا می کنند

عصر بازار- وزارت تجارت اندونزی روز سه شنبه اعلام کرد ایران و اندونزی قرار است یک توافقنامه تجارت ترجیحی با هدف توسعه مبادلات تجاری امضا کنند.

ایران و اندونزی توافق نامه تجارت ترجیحی امضا می کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران یکم خرداد ماه به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» همتای خود به اندونزی سفر کرد.

    به گفته جاتمیکو بریس ویتاکسونو، مدیر کل مذاکرات تجارت بین‌الملل اندونزی، این دومین توافقنامه بین اندونزی و منطقه خاورمیانه به شمار می آید. نخستین نوع از این قرارد در جولای 2022 میان اندونزی و امارات متحده عربی امضا شد.

    رئیس جمهوری ایران در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی برای یک سفر دو روزه عازم اندونزی شده است.

    آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای جمهور ایران و اندونزی 17 سال پیش انجام شده بود.

    در جریان این سفر، مقامات ارشد دو کشور همچنین دیداری دوجانبه برای گفتگو در مورد ظرفیت های بیشتر همکاری های تجاری برگزار خواهند کرد.

    با تصویب این قرارداد، محصولاتی مانند فراورده های دارویی، لاستیک، کاغذ، منسوجات، چوب، کفش، پنبه، ماشین آلات الکتریکی، وسایل نقلیه موتوری، محصولات تولیدی، مواد شیمیایی و آلومینیوم شامل اقلام توافقنامه تجارت ترجیحی خواهند شد.

    بر اساس این گزارش، محصولات اندونزی از جمله روغن نباتی، کاکائو، قهوه، چای، ادویه جات، میوه ها، سبزیجات و ماهی در بازار ایران بسیار محبوب هستند.

    چندی پیش وزارت تجارت اندونزی در بیانیه خود تصریح کرد حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به 54.1 میلیون دلار رسیده است. روابط تجاری دو کشور سال گذشته با 23 درصد افزایش نسبت به یک سال قبل‌تر به 257.2 میلیون دلار رسید. وزارت تجارت اندونزی گفته که تهران و جاکارتا توافق کرده‌اند کالاها و خدماتی که میان دو طرف رد و بدل می‌شود بدون انتقال پول و به صورت تهاتر کالا انجام شود.

    به استناد گزارش های خبری، دیدار دوجانبه با رئیس جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی خواهد بود.

    آیت‌الله رئیسی همچنین در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری اندونزی، با رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور نیز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفت‌وگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های سفر سه روزه رئیس جمهور به جاکارتاست.

    ایران و اندونزی طی دهه‌های اخیر همواره روابط دوستانه‌ای را تجربه کرده‌اند زیرا هر دو کشور از کشورهای با اکثریت مسلمان بوده و علی‌رغم اختلاف در مذهب هر دو کشور مسئول ارائه جهان اسلام به صورت سراسری هستند. اندونزی با 273 میلیون پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است در عین حال بزرگترین جمعیت سنی در جهان را دارد در حالی که ایران بزرگترین جمعیت شیعه در جهان را داراست.

    بنابراین موضوعاتی مانند ضرورت وحدت کشورهای اسلامی، ترویج چهره واقعی اسلام در جهان، مبارزه با افراط گرایی، اسلام هراسی و حمایت از منافع مسلمانان جهان از جمله مردم مظلوم فلسطین، از جمله مواردی است که سیاست خارجی دو کشور را با یکدیگر همسو می کند.

    از سوی دیگر عضویت ایران و اندونزی در پیمان‌ها و ائتلاف‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی همچون سازمان جهانی تجارت (WTO)، جنبش عدم متعهد (OIC) و گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری «دی 8» (D8) می‌تواند بستری برای افزایش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه باشد.

    باوجود چنین ظرفیت‌ها و بسترهایی، ایران و اندونزی به دنبال تعمیق همکاری ها در زمینه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی برآمده‌اند.

    برچسب ها