عصر خودرو

مدیرعامل بورس انرژی:

استقبال جهان از بازار انرژی‌های تجدیدپذیر

عصر بازار- مدیرعامل بورس انرژی گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان مورد استقبال قرار گرفته و انتظار می‌رود ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ به ۲ هزار میلیارد دلار برسد.

استقبال جهان از بازار انرژی‌های تجدیدپذیر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، علی نقوی گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان مورد استقبال قرار گرفته و انتظار می‌رود ارزش بازار انرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 در جهان 2 هزار میلیارد دلار برسد. همسایگان هم توجه ویژه‌ای به منابع انرژی تجدیدپذیر داشته اند. همچنین چشم انداز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان نشان می‌دهد تا سال 2050 سهم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به 25 درصد خواهد رسید.

    وی ادامه داد: افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در ایران اهمیت دو چندانی دارد، بخش خصوصی نقش مهمی در این بخش دارد و این امر ممکن نیست به جز با راه اندازی بازار سرمایه کمک فراوانی به توسعه این نوع انرژی خواهد کرد.

    وی ادامه داد: بعد از تغییر که در سکان وزارت نیرو اتفاق افتاد، توسعه مبادلات برق در اولویت قرار گرفت و همکاری ما با بورس انرژی توسعه پیدا کرد.

    مدیرعامل بورس انرژی، اضافه کرد: امروز شاهد معاملات خواهیم بود. معاملات برق در بورس انرژی کشورهای دیگر وجود دارد و در غرب آسیا آغازگر مبادله برق در بورس انرژی هستیم.

    به گفته این مقام مسئول پذیرش 8 نیروگاه انرژی تجدیدپذیر انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد تمامی نیروگاه‌ها باشیم. معاملات به صورت سلف خواهد بود و در آینده از روش‌های دیگری رونمایی خواهد شد.

    نقوی با اشاره به مسئله مهم در توسعه نیروگاه‌ها اضافه کرد: نکته مهم دیگر تأمین مالی ساخت و تکمیل نیروگاه تجدیدپذیر است که یک مدل صندوق تهیه شده و در اختیار وزارت نیرو قرار دارد. طی 2 ماه گذشته سرمایه گذاران مختلف و فعالان حوزه تجدیدپذیر با مدل‌های مختلف مالی آشنا شدند و این اجازه به آن‌ها داده شد به جای استفاده از مدل خرید تضمینی دولت به طور مستقیم در بورس فعالیت کنند.

    نقوی خاطر نشان کرد: از دیگر مسیرهای تشویقی برای توسعه تجدیدپذیرها هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر معادل 27 صدم لیتر نفت خام صرفه جویی دارد و مقدار انتشار کربن در هوا را کاهش می‌دهد. در طرح مشوق دیگری که در دست برسی است گواهی صرفه جویی مصرف گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر نیمی از قیمت کشورهای دیگر است، این مزیت برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌شود که در اوقات غیر پیک صادرات برق داشته باشند و برای کشور ارز آوری کنند.

    وی خاتمه اضافه کرد: از مجموع 7600 مشترک، 2400 مشترک کد بورسی خود را دریافت کرده اند و در آینده شاهد مبادلات مشترکان بالای 1 مگاوات خواهیم بود.

    برچسب ها