عصر خودرو

آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران؛ بهترین اقدام برای کاهش هیجان در بازار سهام

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی بازار سهام آگاه‌سازی سهامداران بهترین اقدام برای کاهش التهاب و ایجاد آرامش در بازار است تا از این طریق سهامداران خرد تحت تاثیر نوسانات بازار متضرر نشوند.

آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران؛ بهترین اقدام برای کاهش هیجان در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا؛ «حسین محمودی اصل» امروز (چهارشنبه) به ارزیابی روند معاملات بورس پرداخت و افزود: تجربه سال 99 در بازار سرمایه باعث شد تا سهامداران تحت تاثیر رشد بازار با ترس و احتیاط تابلوی بورس را بررسی کنند و به محض تغییر روند بازار سریع اقدام به فروش کنند تا از نوسان‌ها جا نمانند.

    وی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی معاملات بازار سهام قابل مقایسه با سال 99 نیست، گفت: عده محدودی از سهامداران در کف قیمت موفق به خرید می‌شوند اما برای فروش همه نمی‌توانند موفق عمل کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ترس سهامداران در زمان افت شاخص بورس نشان از آن دارد که دید کوتاه‌مدت جایگزین دید میان‌مدت و بلندمدت شده است، گفت: دامنه نوسان هفت درصدی زمینه ساز رشد و افت شدید شاخص بورس در بازار می‌شود و بازار 2 طرفه می‌تواند تعادل و ثبات را به بازار برگرداند.

    به گفته محمودی اصل، مکانیسم نانوشته ماشه خود می‌تواند به نفع بازار عمل کند و از نوسانات شدید بازار و خوش‌بینی بیش از حد سهامداران جلوگیری کند.

    وی اظهار داشت: سازمان بورس باید در بازاری که چنین وضعیتی فعال است، مکانیسم‌های کنترلی و حمایتی را به صورت خودکار وارد مدار کند تا سهامداران خرد از وضعیت بازار اطمینان یابند.

    این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: مکانیسم‌های طراحی شده می‌توانند به صورت خودکار بر اساس داده‌های تعریف شده فعال شوند که میزان اعتبار کارگزاری‌ها و سهم صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند از این فرایند پیروی کنند.

    محمودی اصل با بیان اینکه موضوع تعطیلی بازار با افت بیش از پنج درصدی شاخص یک اختیار برای سازمان است، گفت: بلوکه شدن چند روزه سهام در شرایط عادی اصلاً به مصلحت نیست و با مطرح شدن آن بسیاری از خریداران عقب‌نشینی کرده و بر فشار فروش افزوده می‌شود.

    محمودی اصل خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی آگاه‌سازی سهامداران بهترین اقدام برای کاهش التهاب و ایجاد آرامش در بازار است تا از این طریق سهامداران خرد تحت تاثیر نوسانات بازار متضرر نشوند، ایجاد آرامش برای رشد باثبات و بلندمدت بازار بسیار مفید خواهد بود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه نوسان را ذات بازار دانست و گفت: جلوگیری از نوسان سازی از وظایف ناظر بازار است، این امر با استفاده از نرم افزارهای نظارتی رصد می‌شود تا نیاز به این نرم افزارها مورد تقویت قرار بگیرد.

    وی با بیان اینکه فروش‌های هماهنگ به قصد ایجاد نوسان‌ و سپس نوسان‌گیری تخلف است و باید برخورد جدی با آن صورت بگیرد، اظهار داشت: ممکن است فروش پرفشار در زمان رشد بازار و وجود ترس از ریزش و اصلاح، به اشتباه فروش هماهنگ به قصد نوسان سازی تلقی شود.

    محمودی اصل با تاکید بر اینکه بازار نیاز به ایجاد ابزارهایی برای تفکیک چنین فروش‌هایی از هم دارد، افزود: با در دستور کار قرار گرفتن اصلاح قانون بازار سرمایه می‌توان شاهد رفع بخش بزرگی از خلاهای موجود باشیم.

    برچسب ها