عصر خودرو

سازوکارهای اجرایی برای مالیات بر عایدی سرمایه آماده است

عصر بازار- کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همه سازوکارها برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه آماده است، گفت: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ساز و کار اجرایی این طرح مالیات است که منجر به صدور الکترونیکی صورتحساب و شفافیت‌ها در معامله‌ها می‌شود.

سازوکارهای اجرایی برای مالیات بر عایدی سرمایه آماده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا؛ علی ملک‌زاده با اشاره به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این طرح در انتظار تایید شورای نگهبان است که همه سازوکارهای اجرایی آن تعریف شده است و نهادهایی از جمله بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی آمادگی در این زمینه دارند.

    وی افزود: در ابتدای این طرح ساز و کار اجرایی آن مبتنی بر سامانه مودیان است که قانون آن در سال 1398 تصویب شده؛ در واقع این قانون برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نوشته شده است و معاملات کسب و کارها توسط این سامانه ثبت می‌شود و صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود.

    کارشناس اقتصادی ادامه داد: این سامانه انواع مختلف معاملات را رصد می‌کند که این صورتحساب‌های الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی معتبر است، ضمن اینکه اطلاعات تراکنش‌های بانکی نیز توسط بانک مرکزی قابل رصد و شفاف سازی است.

    ملک‌زاده یکی دیگر از سازوکارهای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مالیات بر درآمد اتفاقی عنوان کرد و گفت: این مالیات بر هدیه است که منجر می‌شود تا اکثر مردم نیازی به صدور حساب الکترونیک نشوند بر این اساس افراد می‌تواند تا سقف یک میلیارد تومان در سال هر نوع واریزی به حساب داشته باشند بدون اینکه صورت حساب صادر کنند و مشمول هیچ‌گونه مالیات نمی‌شوند.

    وی عنوان کرد: اگر حسابی بالاتر از یک میلیارد تومان مالیات داشت مشمول بالاترین نرخ ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود و این امر باعث می‌شود تا سازوکار کنترلی ایجاد شود و افراد بیش از یک میزان واریزی دارند، درآمد خود را شفاف کنند.

    مالیات بر عایدی سرمایه جلوگیری از سفته بازی است

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه جلوگیری از سفته بازی است، گفت: این طرح درصدد است تا فعالیت‌های غیرمولد که در بازار و اقتصاد کشور وجود دارد را صرفه اقتصادی بیندازد و نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان را به فعالیت‌های مولد و تولید بکشاند.

    ملک‌زاده بیان داشت: ساز و کار این ابزار مالیاتی باید به گونه‌ای باشد که بازدارنده باشد تا دارایی‌هایی که دچار سفته بازی و سوداگری قرار می‌گیرند را از جذابیت بیندازد، دارایی که دچار سفته بازی شده است، ارزش پول را می‌تواند حفظ کند و نقدشوندگی را بالا برده و به راحتی تبدیل به پول شود.

    کدام دارایی‌ها شامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

    وی تاکید کرد: پنج نوع دارایی املاک، طلا و ارز، خودرو و رمز پول شامل طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده است، برای این نوع دارایی‌ها، مدت مالکیت در نظر گرفته شده است اگر فردی بعد از خرید این نوع اقلام، اقدام به فروش زیر یک سال کند مشمول 35 درصد مالیات از مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش می‌شود.

    ملک‌زاده با بیان اینکه درصد سود مالیات در نظر گرفته شده برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه کم است گفت: عایدی که از این خرید و فروش به دست می‌آید، پایین است بر این اساس 65 درصد سود از این معامله به دست معامله‌کننده و 65 درصد به دولت پرداخت می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: باید این درصد به بالای 50 درصد می‌رسد تا انگیزه سفته‌بازی را از بین می‌برد ضمن اینکه درصد بالا پیشنهاد نمایندگان بود؛ ولی در نهایت 35 درصد تصویب شده است.

    برچسب ها