عصر خودرو

معاون وزیر کشاورزی:

بازیگران بازار کشاورزی باید وارد بورس کالا شوند

عصر بازار- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بورس کالای ایران با زبان تجارت امروز دنیا مطابقت دارد و ورود به این حوزه اجتناب ناپذیر است؛ از این رو ضروری است که بازیگران بازار کشاورزی نیز رفته رفته وارد بورس کالا شوند.

بازیگران بازار کشاورزی باید وارد بورس کالا شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن رکنی اظهار کرد: بورس کالا در کشور ما جوان است و ورود محصولات کشاورزی به بورس نیز از قدمت زیادی برخوردار نیست، اما با این وجود بازار شفاف و رقابتی بورس کالا باعث شده است تا بخش کشاورزی برای عبور از مبادلات سنتی رفته رفته به سمت بورس کالا حرکت کند.

    رکنی افزود: با توجه به عمر کم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، باید بسیاری از موضوعات به صورت آموزشی برای همکاران، تاجران و دست اندرکاران این حوزه مطرح شود تا بازیگران این بازار با شرایط و مزایای بورس کالا آشنا شوند.

    وی در خصوص فعالیت های امروز بورس کالا در بازار کالای کشور به خصوص بخش کشاورزی مثالی زد و گفت: تا یک دهه گذشته وقتی بحث توسعه پرداخت های الکترونیکی و دولت الکترونیک در کشور مطرح می شد، همه مردم مخالفت می کردند و در هنگام پرداخت قبض هایشان، به خودپردازها می رفتند تا حداقل یک رسید دریافت کنند. اما در حال حاضر مشاهده می کنیم که عمده مردم به وسیله اینترنت و تلفن به راحتی قبوض خود را پرداخت می کنند، به این ترتیب این موضوع در زندگی مردم جای خود را باز کرده است؛ این اتفاق در خصوص تولد و توسعه بورس کالای ایران در اقتصاد ما نیز صدق می کند به طوریکه در آینده ای نزدیک بورس کالا در میان فعالان اقتصادی و حتی مردم عامه جای ثابت و قابل اعتمادی باز خواهد کرد.

    رکنی در ادامه با اشاره به کیفیت بالای معاملات در بورس گفت: شفافیت و پایش اطلاعات و معاملات در بورس کالای ایران شرایط تجاری مناسبی را در این فضا ایجاد کرده است، به طوری که مبادله اطلاعات و جلسات مشترک میان ذی نفعان و مدیران بخش های مختلف، فواید زیادی در انجام معاملات خواهد داشت.

    به گفته وی، در خرید تضمینی، نواقص و مشکلاتی در رابطه با انبارداری کالاها، نگهداری محصولات و تاخیر در زمان خرید، سبب تحمیل هزینه های زیادی به وزارت جهاد کشاورزی می شود که از این رو سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در پیش گرفته شده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته در خوزستان خرید تضمینی وجود نداشت، گفت: بورس کالای ایران در حل مشکلات گذشته توانست کمک بسیاری به ما کند تا اینکه با همکاری هم طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان را به شیوه مطلوبی اجرایی شد.

    رکنی با بیان اینکه همیشه در برابر تغییرات جدید، مقاومت هایی وجود دارد گفت: سال گذشته مشاهده شد برخی افراد با وجود اینکه اطلاع داشتند قیمت تضمینی بهتر از خرید تضمینی است باز هم با اجرای این سیاست جدید مخالفت می کردند که سرانجام مزایای این طرح برای کشاورزان این استان مشخص شد.

    وی در پایان تاکید کرد: اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی یک طرح ملی است و به همین دلیل همه دستگاه های مربوطه باید خود را در قبال این طرح مسئول بدانند که به همراه اقدامات انجام شده، فرهنگ سازی و آموزش نیز باید با سرعت پی گرفته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها