عصر خودرو

با مشارکت سه جانبه ایران، افغانستان و هند انجام می‌شود

تاسیس دالان چابهار یک گام به جلو

عصر بازار- پس از مدت‌ها صحبت‌ و مذاکره درباره‌ی احتمال ورود طرف هندی به جمع سرمایه‌گذاران بندر چابهار در جنوب شرقی آب‌های ایران، حالا به نظر می‌رسد با تاییدیه هیات دولت بحث ورود آنها در آینده نزدیک قطعی خواهد شد.

تاسیس دالان چابهار یک گام به جلو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با توجه به موقعیت خاصی که بندر چابهار در قیاس با دیگر آب‌های منطقه دارد، در کنار اهمیتی که می‌توان برای تاثیر اقتصادی آن در طرح‌های داخلی قائل شد، دولت هند نیز سهمی قابل توجه از تبادلات اقتصادی خود برای این بندر در سال‌های آینده در نظر گرفته است.

    این بندر ایرانی که با توجه به موقعیت خاص خود می‌تواند هند را در کوتاه‌ترین مسیر و البته بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان متصل کند، باعث شده دولت هندوستان در طول سال‌های گذشته بارها نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه مهم اعلام آمادگی کرده و حتی مذاکراتی چند‌گانه را در این رابطه نیز کلید بزند.

    هرچند این مذاکرات تاکنون و با وجود مثبت ارزیابی شدن شرایط در عرصه عمل به نتیجه قطعی نرسیده و حتی کار را به جایی رسانده که ایرانی‌ها نسبت به حضور سرمایه‌گذاران هندی ابراز ناامیدی کنند، اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده و البته مصوبه اخیر هیات دولت که وزارت راه و شهرسازی را ملزم به عقد موافقت‌نامه مقدماتی در سه سال آینده برای تاسیس دالان مشترک میان ایران، افغانستان و هند کرده نشان از آن دارد که در آینده نزدیک اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهد افتاد.

    اگرچه به این مصوبه بحث علاقه برخی کشورهای خارجی مانند ژاپن را نیز به ورود به طرح‌های چابهار اضافه کنیم قطعا می‌توان انتظار داشت این بندر مهم روزهای بهتری را تجربه کند. بندری که می‌توان انتظار داشت با نهایی شدن طرح توسعه در آن ایران را به یکی از قطب‌های بندری منطقه تبدیل کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها