عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبر داد:

افزایش ۳ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در حال حاضر ۹۲ میلیون تن برآورد می‌شود، گفت: تا پایان سال و با افزایش ۳ میلیون تنی، این ظرفیت به ۹۵ میلیون تن بالغ خواهد شد.

افزایش ۳ میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه 10 طرح پتروشیمی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: این طرح‌ها از اردیبهشت ماه آماده خواهد شد و میانگین هر ماه یک افتتاح برای صنعت پتروشیمی داشته باشیم.

    وی ادامه داد: با توجه به نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به رشد تولید و مهار تورم، به طور مشخص به صنعت پتروشیمی اشاره دارد.

    معاون وزیر نفت به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 70 مجتمع تولیدی پتروشیمی وظیفه تولید 550 انواع محصولات پلیمری و شیمیایی را بر عهده دارند.

    شاهمیرزایی افزود: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی بالغ بر 92 میلیون تن در سال است، اما عملکرد پایین‌تر است.

    وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در این مسیر تامین خوراک و قطعات لازم مجتمع‌های پتروشیمی است.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت پایین‌دست صنعت نفت به شمار می‌رود، ادامه داد: ایجاد ارزش افزوده از محصولات بالادست از صنعت نفت در پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد.

    شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه اکنون خوراک مورد نیاز بیش از 15 هزار کارگاه صنایع تکمیلی از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، گفت: باید محصولات جدید با هدف کاهش صادرات در صنعت پتروشیمی تولید شود که نیازمند توان متخصصان و سرمایه‌گذاران است.

    وی بیان کرد: باید از خام فروشی به سمت ارزش‌آفرینی با تبدیل محصولات خام و نیمه خام حرکت کنیم، زیرا صنعت پتروشیمی برای سایر صنایع نقش پیشران دارد.

    شاهمیرزایی با اشاره به اینکه نیاز به برگزاری همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی به دلیل تکمیل زنجیره ارزش بیش از گذشته است، ادامه داد: در برخی مجتمع‌های بالادست پتروشیمی محدودیت خوراک در فصول سرد سال وجود دارد.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه این همایش می‌تواند آخرین دستاوردها در صنعت پتروشیمی را معرفی کند، گفت: با توجه به این موضوع می‌توانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم.

    وی به برگزاری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران در هفته آینده و روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت اشاره کرد و اظهار داشت: صاحب‌نظران بیش از 15 کشور در این همایش حضور خواهند داشت.

    شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته این کنفرانس برگزار نمی‌شد، ادامه داد: از جمله اهداف مهم این کنفرانس دعوت از صاحب‌نظران و فعالان صنعت پتروشیمی جهان است که می‌تواند به عبور از تحریم‌ها کمک کند.

    این مقام مسوول همایش صنعت پتروشیمی مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران هموار خواهد کرد، گفت: این همایش در 8 محور برگزار می‌شود و هم‌زمان با برگزاری این کنفرانس 4 کارگاه و نمایشگاه برگزار خواهد شد.

    وی گفت: توجه به بازار متانول به عنوان یکی از پیشرانان اصلی با ظرفیت تولید 130 میلیون تن در جهان در این همایش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه با توجه به منابع نفت و گاز ایران، ‌مشکلی برای کمبود خوراک ندارد، ادامه داد: پایداری خوراک پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران است. امیدواریم با توجه به جایگاه اول ایران در دارا بودن منابع نفت و گاز جهان، بتوانیم جایگاه اول صنعت پتروشیمی را نیز به دست بیاوریم.

    شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی از تولید 1.5 میلیون تن در ابتدای انقلاب، ‌به ظرفیت تولید 92 میلیون تن رسیده است، تصریح کرد: این ظرفیت تا پایان سال به حدود 95 میلیون تن بالغ خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه اغلب میادین نفت و گاز ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارد، گفت: باید الگوی درآمد حداکثری جایگزین صادرات حداکثری مواد خام شود.

    معاون وزیر نفت به تنوع محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: این تنوع باعث کاهش آسیب تحریم‌ها بر اقتصاد کشور در شرایط تحریم شد.

    برچسب ها