عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه اعلام کرد:

استقبال دوباره سهامداران از سرمایه‌گذاری در بورس

عقب‌ماندگی بازار سهام جبران می‌شود

عصر بازار- یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با استقبالی که از ابتدای سال تاکنون در بازار شاهد بودیم، بازار سهام می‌تواند امسال این عقب‌ماندگی را جبران کند اما لازمه این اتفاق حذف قیمت‌گذاری دستوری از شرکت‌هایی است که سهام آنها در بازار عرضه شده است.

استقبال دوباره سهامداران از سرمایه‌گذاری در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، عظیم ثابت به لازمه تداوم رشد شاخص بورس تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی روند معاملات بازار تا پایان سال چندان کار راحتی نیست، زیرا بررسی بسیاری از مولفه‌ها و فاکتورها از اختیار خارج است و نمی‌توان ‌آینده را براساس فاکتور فعلی ارزیابی کرد.

    وی به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تاکید کرد و گفت: این اتفاق فعالیت شرکت‌های نیازمند به واردات کالاها را نظام‌مندتر می‌کند، زیرا در صورت مدیریت درست می‌توانند تاثیرگذار بر ثبات نرخ ارز باشند.

    بازار سرمایه، نیازمند مدیریت ریسک‌های سیستماتیک

    ثابت بازار سرمایه را نیازمند آرامش بیشتر و مدیریت ریسک‌های سیستماتیک دانست و اظهار داشت: انجام صادرات و دریافت منابع حاصل از صادرات از طریق بانک‌ها را می توان جزو اتفاقات مثبت عنوان کرد که این خبرها می‌توانند جزو مسایل خوشایند برای اقتصاد کشور از جمله بازار سرمایه باشند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با توجه به وضعیت فعلی، در صورت ثبات اقتصادی و عدم کاهش شدید قیمت ارز شاهد بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه خواهیم بود.

    وی به عقب ماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها در 2 سال گذشته تاکید کرد و گفت: با استقبالی که از ابتدای سال تاکنون در بازار شاهد بودیم، بازار سهام می‌تواند امسال این عقب‌ماندگی را جبران کند اما لازمه این اتفاق حذف قیمت گذاری دستوری از شرکت‌هایی است که سهام آنها در بازار عرضه شده است.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از این امکان برخوردار است تا نقش سپر تورمی را برای کشور ایفا کند، اظهار داشت: با ورود منابع به بازار سرمایه و مدیریت بهینه آن برای افزایش تولید، منابع سرگردان از طریق این بازار به درستی مدیریت خواهند شد که این موضوع می‌تواند از التهاب در سایر بازارها بکاهد.

    ثابت اعلام کرد: نباید اقدامی انجام شود تا این شرکت‌ها مجبور به فروش و عرضه محصولات خود با قیمت کمتر از بازار شوند.

    افزایش نرخ سود بانکی به ضرر تولیدکننده

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه به کنترل نرخ سود بانکی تاکید کرد و گفت: افزایش نرخ سود بانکی به ضرر تولیدکننده خواهد بود، زیرا از این طریق باید منابع مورد نیاز و سرمایه در گردش را گران‌تر تامین کندکه این مسایل در مجموع به مراتب باعث آسیب به تولید خواهد شد.

    وی روند بازار تا پایان سال جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: در صورت ایجاد آسودگی خاطر برای تولیدکننده در راستای کنترل نرخ سود بانکی، مدیریت نرخ ارز برای انجام واردات سایر کالاها به خصوص کالاهای واسطه‌ای ومواد اولیه می‌توان امیدوار به رشد مناسب بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بود.

    ارزیابی نوسانات شاخص بورس در 2 سال گذشته

    ثابت نوسانات شاخص بورس طی 2 سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: رشد بازار سهام در سال‌های 97 تا 99 آغاز شد و در نیمه نخست سال 99 به اوج خود رسید، در این مدت شاخص‌ها رشد بی رویه‌ای را تجربه کرده بودند که با توجه به چنین مساله‌ای طبیعی بود شاخص بورس برای مدتی نوسانات شدیدی را تجربه کند و وارد مدار ریزشی شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سال 99 با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها هجوم افراد عادی آموزش ندیده به سمت بازار سرمایه بسیار زیاد شد؛ به گونه‌ای که توازن افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در بازار با آزادسازی سهام عدالت بهم خورد و بازار رشد بی رویه‌ای را تجربه کرد که ریزش‌های پس از آن اجتناب‌ناپذیر بود.

    وی تاکید کرد: اتفاقات رخ داده در این بازار بیش از آنکه باعث جلوگیری از سقوط آزاد شاخص بورس شود باعث تسهیل در خروج افرادی شد که اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده بودند.

    ثابت تاکید کرد: حقایق تاریخی نشان‌دهنده آن است که آن سقوط در بازار باید رخ می‌داد، زیرا پس از رشدهای شدیدی که بازار تجربه کرده بود، انتظاری غیر از این در معاملات بورس وجود نداشت.

    شروع مثبت معاملات بورس در سال 1401

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه به معاملات بورس در سال 1401 اشاره کرد و افزود: شروع بازار در سال 1401 مثبت بود اما در پایان فصل بهار تصمیم مربوط به عوارض اعمال شده برای صادرات محصولات، جرقه‌ای شد تا بازار واکنش منفی از خود نشان دهد و به مرور شاهد نوسان و افت شاخص بورس در بازار باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: در این میان، سال گذشته در انتظار رخ دادن اتفاقاتی مثبت در مسایل کشور مانند توافق در برجام بودیم که این اتفاق رخ نداد و به مراتب این مساله تاثیرگذار بر روند معاملات بازار بود.

    ثابت ادامه داد: در کنار مساله مربوط به تاخیر در ورود خودرو به بورس کالا، موضوع عرضه سهام 2 شرکت بزرگ خودروسازی و قیمت‌گذاری آن پروسه زمان‌بری را پشت سر گذاشت، زیرا این شرکت‌ها دارای سهام تودلی بودند که ارزیابی قیمت‌گذاری آن‌ها را زمان‌بر کرد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این میان با مساله مربوط به بودجه همراه بودیم که همیشه با شروع فصل پاییز، گمانه‌زنی‌ها برای افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، قیمت دلار، صادرات نفت و بحث‌های مالیاتی افزایش می‌یابد و منجر به ابهام برای اهالی بازار می‌شود.

    به گفته وی، این امر باعث شد تا بازار برای مدتی دچار سکون و ریزش شود و در سال 1401 بازدهی چندانی در اختیار سهامداران قرار نگیرد.

    رشد قیمت دلار؛ محرکی برای رشد بازار سرمایه

    ثابت با بیان اینکه اوج‌گیری قیمت دلار در 2 ماه پایانی سال 1401 محرکی برای رشد بازار سرمایه بود، گفت: رشد شاخص بورس همسو با سایر بازارها مانند ارز، مسکن و کالاهای اساسی رشد نکرد و متاسفانه این بازار در سال گذشته نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده و رشد خوبی را از آن خود کند.

    به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، استقبال از بازار سهام در روزهای پایانی سال 1401 بهبود پیدا کرد که این امر ناشی از افزایش قیمت ارز بود.

    وی به هوشمندی بازار ارز و سکه نسبت به سایر بازارها تاکید کرد و گفت: در صورت رخ دادن برخی از اتفاقات و نیز ایجاد نگرانی برای سرمایه گذاران، بازار ارز و سکه نخستین بازاری خواهند بود که تحت تاثیر اتفاقات قرار می‌گیرند، با توجه به اینکه این سرمایه‌ها جزو دارایی‌های فیزیکی محسوب می‌شوند؛ بنابراین در صورت افزایش ریسک‌های سیستماتیک از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار خواهند بود.

    ثابت تاکید کرد: به طور معمول همیشه رشد بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها با فاصله‌ همراه است و نمی‌توان انتظار داشت که همزمان با رشد بازارهای هوشمند شاهد رشد بازار سرمایه باشیم؛ کمااینکه طی چند وقت تداوم رشد ارز و سکه اثرگذار بر بازار سرمایه بود.

    رشد ارز متناسب با تورم به نفع شرکت‌های صادرات محور

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه رشد بازار ارز و سکه، به نفع شرکت‌های صادرات محور بود، گفت: این امر باعث شد تا سرمایه‌گذاری در بورس مورد استقبال قرار گیرد، زیرا انتظارات تورمی باعث شد تا قیمت محصولات با افزایش همراه شوند، این مساله به نفع سایر شرکت‌هایی بود که محصولات خود را با قیمت ریال به فروش می‌رسانند.

    وی تاکید کرد: بازار دارایی‌های مالی در شرایط سخت اقتصادی با استقبال چندانی همراه نخواهند شد، اگر بازار سرمایه درصدد رشد باشد این رشد همزمان با سایر بازارها انجام نمی‌شود، زیرا باید در ابتدا فاصله‌ای میان افزایش قیمت دارایی‌هایی که پشتوانه بازار سرمایه است وجود داشته باشد تا اثر آن در بازار سرمایه نشان داده شود.

    معضلات موجود بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا

    ثابت به عرضه خودرو در بورس کالا و معضلات موجود بر سر راه این اتفاق مهم اشاره کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس کالا یکی از آرزوهای دیرینه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی برای توقف روند قیمت گذاری دستوری بوده است

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه به ایرادهای تعیین قیمت برای خودروسازان از طریق شورای رقابت تاکید کرد و افزود: افرادی که در قرعه کشی‌ها شرکت می‌کنند مصرف کننده نهایی نیستند و اقدام به استفاده از کارت ملی افراد می‌کنند. در بسیاری مواقع مشارکت در قرعه کشی با هدف سفته‌بازانه و انتفاع کوتاه مدت انجام می‌شود که این موضوع باید مورد مدیریت قرار بگیرد.

    وی با بیان اینکه افراد از طریق بورس کالا می‌توانند اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود از طریق فرآیندهای قانونی کنند، اظهار داشت: بورس کالا از شفافیت و قیمت‌گذاری منصفانه‌تری نسبت به سایر بازارها برخوردار است و دارای مطلوبیت بیشتر برای سرمایه گذاران است.

    ثابت معتقد است که عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر آنکه به نفع مصرف‌کننده است به نفع خودروسازانی خواهد بود که اکنون با زیان انباشته و نیز مازاد نیروی انسانی مواجه هستند.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: راه رفع این مشکلات، فروش محصولات به قیمت بازار بود، امیدواریم مبنای قیمت‌گذاری‌ها براساس مکانیزم بازار باشد و به سمتی پیش برویم که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خودرو باشد تا از این طریق کمتر شاهد دلالی‌ها و سفته بازی‌ها در بازار خودرو باشیم.

    برچسب ها