عصر خودرو

موافقت هندی‌ها با تاسیس دفتر شرکت ملی نفت ایران

عصر بازار- دولت هند به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده در بمبئی دفتر خریداری کند و در حال بررسی درخواست سه بانک ایرانی برای گشایش شعبه در این کشور است.

موافقت هندی‌ها با تاسیس دفتر شرکت ملی نفت ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اقتصادهای بزرگ شامل چین و کره جنوبی در پی اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه تهران، درصدد ارتقای همکاری‌ها و روابط اقتصادی دو جانبه با ایران هستند و هند که نمی‌خواهد در این زمینه عقب بماند مشتاق است تعاملاتش را با ایران که زمانی دومین صادرکننده بزرگ نفت به دهلی نو بود افزایش دهد.

    پایگاه خبری هندو بیزنس لاین به نقل از یک مقام وزارت دارایی هند نوشت: شرکت ملی نفت ایران برای خرید زمین برای دفترش اجازه دریافت کرده است.

    پالایشگاه‌های هندی قصد دارند امسال خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران را دو برابر افزایش داده و به 20 میلیون بشکه برسانند و داشتن یک دفتر دائمی به این تجارت کمک خواهد کرد.

    ایران همچنین بدنبال دریافت مجوز برای گشایش دفتر سه بانک ایرانی در هند است.

    این مقام هندی اظهار کرده است بانک پاسارگاد و بانک پارسیان مایل هستند در هند دفتر دایر کنند در حالیکه بانک سامان علاقمند است در این کشور یک زیرمجموعه ایجاد کند. این درخواست از سوی مقامات مربوط از جمله بانک مرکزی هند تحت بررسی قرار دارد.

    بر اساس این گزارش، وزارت دارایی هند در سال 2012 به بانک پارسیان برای گشایش شعبه در این کشور مجوز نداد. تصمیم مذکور بر مبنای گزارش بانک مرکزی هند اتخاذ شد. در همان سال وزارت کشور هند با درخواست بانک پارسیان و دو بانک دیگر موافقت نکرد اما ایجاد کانالهای بانکی برای افزایش تجارت میان دو کشور ضروری است.

    اگرچه تحریمها در ماه ژانویه برداشته شدند اما به دلیل مشکلاتی که در دسترسی به سیستم بانکی جهانی وجود دارد، هنوز 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه‌های هندی به ایران تسویه نشده است.

    پس از اینکه کانال پرداخت پول خرید نفت از طریق هالک بانک ترکیه به دلیل تشدید تحریمها در سال 2013 متوقف شد، پالایشگاه‌های هندی 45 درصد از پول خرید نفت از ایران را به حساب روپیه شرکت ملی نفت ایران در بانک یو سی او واریز کرده اند در حالیکه 55 درصد از این پول به صورت بدهی نزد این پالایشگاه‌ها ماند تا یک مکانیسم پرداخت مشخص شود.

    پولی که پالایشگاه‌های هندی به حساب روپیه شرکت ملی نفت ایران نزد بانک یو سی او واریز کرده اند در حال حاضر به حدود 130 میلیارد روپیه (1.95 میلیارد دلار) رسیده و ایران از این سپرده برای پرداخت پول واردات کالا از هند استفاده کرده است.

    ایران می‌خواهد از شعب بانکهایش در هند برای تجارت نفت و همچنین فاینانس مبادلات کالاهای دیگر استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها