عصر خودرو

بررسی ۴ صنعت بزرگ بورس و توجیه پذیر بودن نوسان گیری سهامداران

عصر بازار: یک کارشناس بازارسرمایه با بررسی اجمالی ۴ صنعت بزرگ و مؤثر بورس اعلام کرد رفتار این روزهای سرمایه گذاران که توأم با نوسان گیری صرف شده، توجیه پذیر است.

بررسی ۴ صنعت بزرگ بورس و توجیه پذیر بودن نوسان گیری سهامداران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، امین ناطقی راد، مدیر عامل شرکت توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد، با ارائه مطلبی اجمالی از بررسی 4 صنعت بزرگ و مؤثر بورس اعلام کرد: رفتار این روزهای سرمایه گذاران که توأم با نوسان گیری صرف قابل توجیه است.
    وی افزود: بازار سرمایه کشور طی روزهای پایانی تیر و 2 هفته ابتدایی مرداد با عبور از روزهای انتهایی فصل مجامع سال 93 وارد سال سرمایه گذاری 1394 شده است. فضای این روزهای بازار سرمایه کشور متأثر از عواملی است که هریک به نوبه خود می‌توانند دورنمایی مبهم را برای فعالان این بازار ترسیم کنند و آنان را از ورود جدی و با نگاه بلند مدت به بازار منع کنند. این عوامل را می‌توان در صنایع تاثیرگذاری جستجو کرد که هریک وزن قابل توجهی در ارزش روز بازار سرمایه کشور دارا هستند.

    صنعت پتروشیمی
    این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: صنعت پتروشیمی با دارا بودن رتبه نخست و داشتن بیش از 22 درصد ارزش روز بازار سرمایه، این روزها دچار عدم اطمینان در خصوص نرخ خوراک و از طرفی دورنمای مبهم در خصوص فروش محصولات است.
    این شرکت‌ها علی رغم کشمکش فراوان با وزارت نفت در سال‌های گذشته در خصوص افزایش نرخ خوراک، و عدم توفیق در مجاب کردن وزارتخانه مزبور در خصوص کاهش نرخ، برای سال 1394 نیز مجدداً نرخ گاز طبیعی را پایین تر از قانون مصوب فعلی (13 سنت/مترمکعب) و برابر 8 سنت/مترمکعب در نظر گرفتند که از ابتدا هم مشخص بود که این عدد مورد قبول قرار نخواهد گرفت.
    وی افزود: همین مسأله سبب در حاشیه قرار گرفتن سهام این شرکت‌ها شد؛ زیرا فعالان بازار در شرایط فعلی حاضر نیستند به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌هایی که دورنمای رشد EPS ندارند بپردازند؛ چه برسد به این که شرکتی با احتمال تعدیل منفی نیز رو به رو باشد.
    ناطقی راد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این روزها، بازار تقاضای محصولات پتروشیمی نیز از وضعیت رو به رشدی برخوردار نیست؛ زیرا از طرفی شرایط اقتصاد جهانی به گونه ای نیست که بتواند رشد قابل توجهی برای مصرف این محصولات و به تبع آن، رشد قیمت آن‌ها رقم بزند. از طرفی هم، راه اندازی طرح‌های متعدد پتروشیمی؛ به خصوص واحدهای متانول و اوره و آمونیاک در منطقه خاورمیانه و همچنین طرح‌های در دست احداث، احتمالاً شرایط را برای سالهای آینده از وضع موجود پیچیده تر خواهد کرد. (این مسأله در سخنان چند روز گذشته وزیر نفت نیز مورد اشاره قرار گرفت و که احداث این حجم از طرح‌های متانول و اوره و آمونیاک پس از این در کشور، سرمایه گذاران را دچار مخاطره خواهد کرد).

    صنعت فلزات اساسی (با تاکید بر صنعت فولاد) و صنعت استخراج کانه‌های فلزی
    مدیر عامل شرکت توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد عنوان کرد: دو صنعت فلزات اساسی (با تاکید بر صنعت فولاد) و صنعت استخراج کانه‌های فلزی که به نوعی دارای ارتباط تنگاتنگی نیز با یکدیگر هستند به ترتیب با داشتن 10 و 6 درصد ارزش روز بازار، پس از صنعت پتروشیمی، مجموعاً رتبه دوم را از این حیث به خودشان اختصاص می‌دهند. در این میان صنعت سنگ آهن توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است: «هیچ یک از کامودیتی ها به اندازه سنگ آهن، به اقتصاد کشور چین وابسته نیست؛ زیرا بیش از نیمی از تولید فولاد جهانی توسط کشور چین صورت می‌گیرد و 98 درصد تولید سنگ آهن نیز به هدف مصرف در صنایع تولید فولاد، انجام می‌شود.»
    وی افزود: نگاهی به اقتصاد کشور چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی سالانه این کشور از اعداد نزدیک به 12 درصد در سال 2010، به محدوده 7 درصد در سال میلادی جاری کاهش یافته و همین مسئله هم سبب شده رشد مصرف فولاد در این کشور از محدوده 9.1 درصد در سال 2011 به 3 درصد در سال 2014 کاهش یابد که به تبع این اتفاق، کاهش معنی دار رشد مصرف سنگ آهن نیز رخ داده است.
    ذکر این نکته در انتهای مبحث مربوط به این دو صنعت ضروری است که پیش بینی مؤسسات معتبر بین المللی برای 2 الی 3 سال آتی میلادی، نشانی از تغییر روند و رونق در صنعت فولاد و سنگ آهن ندارد، لذا طبیعی است فعالان بازار سرمایه نیز اقبال چندانی به سهام این 2 گروه نشان ندهند.

    صنعت بانکداری
    کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: صنعت بانکداری که پس از صنایع پتروشیمی و مجموع 2 صنعت فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی، سومین رتبه را به لحاظ ارزش بازار دارا است (با 13 درصد ارزش روز کل بازار) با بیم و امیدهایی روبرو است که سبب می‌شود فعالان بازار سرمایه نتوانند تصمیم قطعی لازم را در خصوص خرید سهام این گروه اتخاذ کنند و رفتارشان بر روی سهام این گروه، بیشتر جنبه نوسانگیری داشته باشد.
    وی ادامه داد: سرمایه گذاران، این روزها از طرفی درگیر ذهنیت فضای مجامع سال 1393 بانک‌ها و صورت‌های مالی آن‌ها هستند و از طرفی هم نگاه به آینده دارند. یعنی از طرفی صورت‌های مالی سال گذشته برخی بانک‌ها را می‌بینند که سهم بانک از درآمدهای مشاع و همچنین جریان وجوه نقد عملیاتی بانک منفی بوده و بانک با برخی روش‌های غیر عملیاتی توانسته است سود اعلامی خود را پوشش دهد و از سویی هم به فضای پسا تحریم برای این صنعت می‌نگرند که می‌توانند به روزهای خوب خود بازگردند و لذا فعالان بازار در انتظار روزهای بهتر برای این صنعت به سر می‌برند.
    ناطقی راد گفت: مجموع نکات گفته شده برای 4 صنعت تأثیر گذار بازار سرمایه که به نوعی برای سایر صنایع هم به اشکال دیگر وجود دارد و صرفاً بیان برخی موارد تلقی می‌شود، موید این مطلب است که رفتار این روزهای سرمایه گذاران که توأم با نوسانگیری صرف شده قابل توجیه خواهد بود و همچنان فعالان بازار به انتظار تحرک در خصوص صنایعی که قابلیت تغییرات مثبت در آن‌ها مشاهده می‌شود، خواهند نشست. - See more at: http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1696595#sthash.PEdO18Dz.dpuf

    برچسب ها