عصر خودرو

سهم ۷۵ درصدی بورس از فروش اوراق نقدی دولت

عصر بازار- از ابتدای امسال تا کنون مجموع ۱۰۱.۲۶۳ میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود ۲۵ درصد از طریق بازار پول و ۷۵ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

سهم ۷۵ درصدی بورس از فروش اوراق نقدی دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای تأمین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری چهل و سه هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و هفت مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

    حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تأمین مالی بهینه، چهل و سومین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین با استفاده از ساز و کار تعهد پذیره‌نویسی در مجموع مبلغ 26.568 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

    این گزارش می‌افزاید: با احتساب این مبلغ، تاکنون مجموع 101.263 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 25 درصد از طریق بازار پول و 75 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

    علاوه بر مبالغ فوق‌الذکر مبلغ 76,000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی نیز منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه اسلامی، مجموع عملکرد انتشار (اعم از نقدی و غیرنقدی) تا تاریخ فوق‌الذکر معادل 177.263 میلیارد تومان است.

    شایان ذکر است در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال 1401 به مبلغ 101.263 میلیارد تومان، مبلغ 176.161 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی می‌باشد.

    با عرضه باقیمانده اوراق در تاریخ 1401/12/28 فقط برای بانکها و سایر موسسات اعتباری غیر بانکی متقاضی از طریق ارسال درخواست به سامانه معاملاتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میسر هست.

    این گزارش می‌افزاید: ظرفیت‌های قانونی در سال 1401 برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ 211.000 میلیارد تومان می‌باشد که از ظرفیت مذکور مبلغ 203.500 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) منتشر شده است.

    برچسب ها