عصر خودرو

پرونده چهارمین هفته معاملاتی اسفند ماه بسته شد

رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد فرابورس

عصر بازار- پرونده چهارمین هفته معاملاتی اسفندماه ۱۴۰۱ با ثبت رشد ۲۹.۴ درصدی ارزش معاملات فرابورس و افزایش ۷۴ درصدی حجم دادوستدها بسته شد.

رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد فرابورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، بازارهای فرابورس در هفته منتهی به 26 اسفندماه میزبان دادوستدهایی به ارزش 392 هزار میلیارد تومان بودند که این معاملات در جریان تبادل 51 میلیارد ورقه دارایی مالی رقم خورد. بدین ترتیب شاهد رشد 74 درصدی حجم معاملات بودیم.

    ارزش معاملات خرد سهام و اختیار سهام در هفته گذشته در حالی به 10 هزار و 354 میلیارد تومان افزون شد که این رقم نسبت به ارزش معاملات خرد هفته پیش از آن، بیش از 20 درصد افزایش را نشان می‌داد.

    از سوی دیگر شاخص کل فرابورس که در نیمه دوم اسفندماه حرکت صعودی خود را کلید زده بود در این هفته اگرچه با نوساناتی روبه‌رو شد اما در نهایت توانست با ثبت رشد 0.2 درصدی، روی ارتفاع 23 هزار و 84 واحد قرار گیرد.

    در واپسین هفته معاملاتی 1401، بازار دوم فرابورس در حالی با 64 درصد افزایش در ارزش معاملات و رسیدن این متغیر به 4 هزار و 195 میلیارد تومان، بیشترین رشد را در بازار سهام فرابورس تجربه کرد که هفته‌ای که گذشت میزبان عرضه اولیه سهام شرکت سیم و کابل ابهر در نماد «بکابل» بود.

    در این مدت همچنین بازار اول فرابورس میزبان مبادله سهام به ارزش 4 هزار و 266 میلیارد تومان بود که از رشد 35 درصدی نسبت به هفته پیش از آن حکایت داشت.

    گفتنی است حجم معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز هر کدام با 36 درصد و 63 درصد رشد به ترتیب به 6.2 میلیارد و 8.4 میلیارد برگه رسید.

    ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی بازار پایه با معاملاتی به ارزش 5 هزار و 400 میلیارد تومان همراه بوده و با ثبت رشد 53 درصدی بیشترین ارزش معاملات را در بین بازارهای سهامی فرابورس به خود اختصاص داد.

    بازار مشتقه فرابورس نیز در ادامه مسیر صعودی که پیشتر آغاز کرده بود، هفته معاملاتی منتهی به 26 اسفند را با 43 درصد رشد در ارزش معاملات و ثبت دادوستدهایی به رقم 23 میلیارد تومان به پایان برد.

    در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز در هفته گذشته معاملاتی به ارزش 378 هزار میلیارد تومان در قالب مبادله 21.1 میلیارد برگه دارایی مالی رقم خورد که این ارقام به ترتیب بیانگر 28 درصد و 70 درصد رشد بودند.

    در این بازار در 5 روز معاملاتی هفته گذشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد قابل توجه 83 درصدی را تجربه کردند تا به این ترتیب و با معامله نزدیک به 21 هزار میلیارد تومان دارایی در این بازار، ارزش معاملات ETF رشد 212 درصدی نسبت به روزهای پایانی 1400 را نشان دهد.

    ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی نیز در هفته منتهی به 26 اسفند ماه به 357 هزار میلیارد تومان رسید که از 27 درصد رشد هفتگی و 130 درصد رشد نسبت به سال گذشته حکایت داشت. در این بازار به دنبال از رونق افتادن معاملات مسکن در روزهای پایانی سال، ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با 27 درصد افت همراه شده و به 57 میلیارد تومان رسید.

    گفتنی است در هفته‌ای که گذشت ارزش بازار فرابورس نیز با 0.59 درصد رشد به 2.1 میلیون میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها