عصر خودرو

رئیس اتحادیه املاک کشوری:

بورس مسکن بازار خرید و فروش مسکن را بر هم می‌‍‌زند

عصر بازار: رئیس اتحادیه املاک کشوری گفت: خرید و فروش مسکن و یا نظارت بر بازار مسکن جزء وظایف ذاتی بورس نیست و ایجاد بنگاه‌داری در بانک‌ها و بورس مغایر با قانون تجارت و دلالی است.

بورس مسکن بازار خرید و فروش مسکن را بر هم می‌‍‌زند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسام عقبایی با اشاره به اینکه دولت از تمامی طرح‌هایی که به نفع متقاضیان و نیز رونق بازار مسکن و ایجاد شفافیت در این بازار باشد استقبال می‌کند، گفت: باید طرح‌های مسکن به نفع دهک‌های ضعیف جامعه و نیز مانع سوداگری باشد تا بتواند رکود را از این بازار خارج نماید.

    وی در ادامه به طرح بورس مسکن اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولان بورسی طی چند وقت اخیر از راه‌اندازی طرح بورس مسکن خبر داده‌اند که باید در این زمینه گفت: نظارت بر فروش و یا اجاره‌خانه وظیفه ذاتی بورس نیست.

    عقبایی در ادامه افزود: در طرح بورس مسکن آمده که این طرح قصد دارد نظارت خود را بر بازار خرید و فروش جلوگیری از فروش یک واحد مسکونی به چند نفر جلوگیری کند.

    رئیس اتحادیه املاک کشوری افزود: اتحادیه املاک در سال 87 سامانه اطلاعات املاک را طراحی کرده و با ارائه کد رهگیری امکان فروش یک واحد به چند مالک غیرممکن شده است، بنابراین نظارت بر بازار مسکن جزء وظیفه بورس نیست.

    عقبایی تصریح کرد: در طرح بورس خرید و فروش املاک مازاد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شهرداری‌ها و ستاد بنیاد مستضعفان آمده که در این زمینه باید گفت: این موضوع نیز وظیفه بورس نیست و در تعریف بورس کارگزاری فروش ملک مطرح نشده است.

    وی توضیح داد: در طی چند وقت اخیر نمایندگان مجلس به ایجاد بنگاه‌داری در بانک‌ها انتقاد کرده‌اند که باید گفت: ایجاد طرح بورس مسکن نیز به نوعی بنگاه‌داری در بخش بورس می‌شود که این موضوع نیز مغایر با قانون تجارت و دلالی است.

    عقبایی اظهار داشت: برخلاف اصل 44، بورس مسکن به نوعی ورود به بخش خصوصی نمی‌شود و این موضوع مشکلات بسیاری را در بخش بازار مسکن ایجاد می‌کند.

    رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه وظیفه بورس فروش کالاهای همگن است، گفت: مسکن یک کالای سرمایه‌ای است بنابراین خرید و فروش مسکن در بورس امکان‌پذیر نیست.

    عقبایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 120 هزار مشاور املاک و نیز ایجاد 600 هزار شغل در این بخش وجود دارد بنابراین با این میزان مشاور املاک و ایجاد سامانه‌های جدید فروش املاک و یا توسط بورس جزء وظیفه مشاوران املاک است و بانک‌‌ها و بورس در این زمینه هیچ دخل و تصرفی نباید داشته باشند

    برچسب ها