عصر خودرو

افزایش ۴۱۴ هزار متر مکعبی ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی کشور

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با اشاره به افزایش ۴۱۴ هزار متر مکعبی حجم ذخیره سازی محصولات پتروشیمی با بهره‌برداری از مخازن ۹گانه فاز دوم این شرکت گفت: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فاز اول و دوم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

افزایش ۴۱۴ هزار متر مکعبی ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا یزدانی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم مخازن سبز عسلویه در پایان هفته جاری با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در عسلویه، افزود: این شرکت از سال 1394 در حال ارائه انحصاری خدمات انبارش و ارسال محصولات پتروشیمیایی تولیدی فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس برای صادرات است.

    یزدانی به اهمیت راهبردی این شرکت در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و بیان داشت: وجود فضای کافی انبارش محصول، این اطمینان را به شرکت های تولیدی می‌دهد که در صورت ایجاد خلل در بارگیری و صادرات، بدون وقفه به تولید و انبار کردن محصولات در مخازن سبز ادامه خواهند داد.

    به گفته یزدانی، انواع محصولات مایع و گاز تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دو عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌سازی می‌شوند. متانول، پروپان، بوتان، بوتان، انواع فرآورده‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایرو بوتانول و دی اتیل هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌های مورد نیاز و بر اساس تولید از 6 هزار تا 720 هزار مترمکعب در این شرکت ذخیره می‌شوند.

    وی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال 1394 تاکنون، شرکت‌های پتروشیمی مروارید، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی بوشهر، کیمیای خاورمیانه، صنایع پتروشیمی سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، افزود: ایجاد فضای انبارش و ذخیره سازی بیش از 1.2 میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در 48 دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش‌بینی شده است.

    مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه ادامه داد: کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز جهت احداث طرح مخازن متمرکز فاز دو عسلویه در سه فاز به مبلغ 620 میلیون دلار برآورد می‌شود.

    وی تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام شده تاکنون جهت احداث 22 مخزن ذخیره‌سازی به همراه خطوط ارتباطی ورودی و خروجی و خطوط صادراتی تا محدوده بندر صادراتی پارس و تاسیسات زیربنایی مجتمع به مبلغ 350 میلیون دلار است.

    یزدانی گفت: سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه توسط شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان که سهامدار 100 درصدی طرح است، انجام می‌شود.

    وی افزود: با اتکا به دانش بومی و استفاده از توان متخصصین و پیمانکاران داخلی، طراحی و اجرای مخازن به‌صورت کاملاً ایرانی انجام شده است.

    مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه ادامه داد: همچنین در بخش تامین، بیش از 80 درصد کالا و تجهیزات پروژه از سازندگان و تامین کنندگان داخلی تامین شده است.

    وی به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی در اجرای این مخازن اشاره کرد و گفت: با استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی شاهد کاهش 30 درصدی ارزبری پروژه در اجرای مخازن نه‌گانه جدید بوده‌ایم.

    یزدانی تصریح کرد: با توجه به میزان تولید شرکت‌های پتروشیمی منطقه و شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی واحدهای تولیدی خود هستند، اجرای پروژه مخازن 9گانه فاز دوم که بخش اصلی این فاز است در ابتدای سال 1400 آغاز شده و در هفته جاری هم‌زمان با سفر استانی رئیس جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی گفت: این پروژه با عزم ملی، مدیریت جهادی، دانش، تلاش و مجاهدت فرزندان شایسته و پویای این مرز و بوم اجرا شده و شامل 6 دستگاه مخزن ذخیره سازی متانول و 3 دستگاه مخزن ذخیره سازی فرآورده‌های اتیلن گلایکول جمعاً به ظرفیتی بالغ بر 414 هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است.

    به گفته مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، ارزش ریالی مخارن 9گانه بالغ بر 24 هزار میلیارد ریال بوده و طی مدت 24 ماه تکمیل شده است.

    وی با اشاره به تعریف فاز 3 این مخازن، افزود: فاز سوم مخازن این طرح شامل 22 دستگاه مخزن به ظرفیت 275 هزار مترمکعب جهت ذخیره سازی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی کیان است که متناسب با پیشرفت فیزیکی احداث پتروشیمی کیان، برنامه‌ریزی لازم در خصوص اجرای آن‌ها به عمل خواهد آمد.

    یزدانی ادامه داد: با توجه به حذف برخی از مخازن پیش‌بینی شده در طرح اولیه مخازن متمرکز فاز دو عسلویه، امکان احداث مخازن ذخیره سازی سایر فرآورده‌های پتروشیمیایی در طرح توسعه این شرکت فراهم است.

    برچسب ها