عصر خودرو

عقد قرارداد ۴۵۰ میلیون دلاری صادراتی سایپا برای روسیه پس از ونزوئلا

خیز بلند برای مقاصد جدید صادراتی سایپا

عصر بازار- صادرات یکی از مهمترین برنامه های چشم انداز صنعت خودرو ۱۴۰۴ است که سایپا با عقد قرارداد ۴۵۰ میلیون دلاری با روسیه، گام بزرگی را در این زمینه برداشته است. این خودروساز پیشتر با ارسال نخستین محموله هزار دستگاهی به ونزوئلا مقصد صادراتی جدی و جدید صنعت خودرو را مشخص کرده بود و پس از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، نتیجه این نمایشگه به قراردادی تاریخی و رکوردشکن در زمینه صادرات خودرو ایران بدل شد.

خیز بلند برای مقاصد جدید صادراتی سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، سایپا با حضور در نمایشگاه بین المللی اتوموبیلیتی مسکو موفق به عقد قرارداد 450 میلیون دلاری صادراتی به این کشور شده که معادل حدود 15 سال صادرات خودرو کشور است و گامی بزرگ در این راستا به شمار می رود. قرارداد همکاری گروه خودروسازی سایپا با شرکت BM  روسیه جهت صادرات 45 هزار خودرو از شرکت سایپا به روسیه است. مبلغ قرارداد همکاری فی مابین دو شرکت سایپا و BM روسیه 450 میلیون دلار است و فرصت خوبی است تا در بازار 20 میلیارد دلاری که زنجیره خودرو در روسیه دارد با خروج شرکت های اروپایی از این کشور سهم ایران در صادرات خودرو و قطعات افزایش پیدا کند

    صادرات خودرو طی 12 سال گذشته هیچ گاه با جدیت پیگیری نمی شد و همواره روندی سینوسی داشت و این در حالی بود که درآمد ارزی می توانست یکی از مهمترین مشخصه های رشد برای صنعت خودرو کشور باشد. صادرات خودرو ایران در بهترین سال ها حدود 20 تا 30 هزار دستگاه بوده و همواره بیش از 80 درصد خودروهای صادراتی به مقصد عراق ارسال می شدند. در کنار نام عراق همواره نام کشورهای مثل روسیه، ونزوئلا، اکراین، آذربایجان، مصر، الجزایر و ... نیز به چشم می خورد اما سهم این کشورها از واردات خودرو ایرانی هیچ‌گاه مستمر، جدی و ادامه دار نبوده لذا به نوعی تنها می توان عراق را پایگاه اصلی صادرات خودروهای ایرانی دانست که از اواسط دهه 90 شمسی، با وضع قواین نسخت گیرانه واردات خودرو در این کشور، آمار صادرات خودروهای ایرانی به عراق نیز کاهش محسوسی پیدا کرد و در نتیجه موجب کاهش درامد ارزی خودروسازان ایرانی از این بازار شد.

    براساس این قرارداد صادرات ، سه محصول سواری شاهین، کوییک و ساینا و همچنین خودرو تجاری نیسان با کاربری های مختلف یخچال‌دار و آتش‌نشان به کشور روسیه صادر خواهد شد سایپا تلاش کرده تا با افزایش سطح کیفی محصولات خود سهم بازار داخلی و خارجی خود را افزایش دهد و رشد 300 درصدی کیفیت محصولات گروه سایپا گام بزرگی در صنعت خودرو ایران است که با همت و تلاش متخصصان این مجموعه صورت گرفته است.

    به گفته محمدعلی تیموری، شرکای اصلی سایپا در روسیه دو خودروساز بزرگ این کشور هستند که در شرایط تحریم تعطیل شده اند و او تاکید کرده است که گروه سایپا این آمادگی را دارد که تیم مهندسی و فنی خود را به آن کشور اعزام کند تا خطوط تولید را به‌روز و امکان تولید خودرو و عرضه در بازار روسیه را فراهم کند.

    عقد چنین قرارداد صادراتی توسط سایپا تنها گام جدی این خودروساز در راستای ارتقاء سطح صادرات صنعت خودرو کشور نیست چرا که پیشتر نخستین محموله هزار دستگاهی خودروهای سایپا به ونزوئلا صادر شده بود و محموله دوم در تیراژ 2هزاردستگاه پس از نقل و انتقال ارزی اماده تحویل است که در تاریخ صادرات خودرو کشور، ارقام رکوردشکن و قابل توجهی به شمار می رود.

    سایپا در جدیدترین برنامه های صادرات محصولاتش، روسیه و ونزوئلا را به عنوان مقاصد اصلی انتخاب کرده است. این خودروساز تفاوت های زیادی با یک دهه گذشته از نظر تنوع محصولات بومی و کیفیت دارد و همین مساله موجب افزایش تقاضا برای صادرات محصولات متنوع اختصاصی سایپا شده است.

    روزگاری، تنها خودروهای ارزان سایپا، ابزاری برای حضور در بازار کشورهای منطقه به حساب می آمد اما امروز، این شرکت به عنوان یک خودروساز واقعی، توانایی جایگزینی برند های معتبر با سابقه بعضا صد ساله در کشوری مانند روسیه را دارد و این مساله، موفقیت بزرگی برای صنعت بومی خودروسازی کشور به حساب می آید که در دوران مدیریت محمدعلی تیموری رنگ و بوی جدی به خود گرفته و قدمی مثبت به سمت اهداف سند چشم انداز 1404 صنعت خودرو به شمار می رود.

    برچسب ها