عصر خودرو

رئیس بانک مرکزی سعودی هم کنار رفت

قدم‌های نخست برای اجرای اصلاحات نفتی

عصر بازار- ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی با ایجاد تغییرات اساسی در دولت و تغییر رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت این کشور، طرح خروج از وابستگی نفتی محمدبن سلمان، پسرش را کلید زده است.

قدم‌های نخست برای اجرای اصلاحات نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ملک سلمان با منصوب کردن احمد الخلیفی به ریاست آژانس پولی عربستان‌ (بانک مرکزی عربستان)، وی را جایگزین فهدالمبارک کرد که از سال 2011 در این پست قرار داشت. دولت عربستان همچنین خالد الفلیح، رئیس شرکت نفتی دولتی آرامکو را به عنوان وزیر انرژی جدید این کشور جایگزین علی‌النعیمی وزیر نفت باسابقه این کشور کرد.

    عربستان سعودی در حال ایجاد یک تحول اقتصادی به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان 30 ساله است. در پی سقوط قیمت نفت که از سال 2014 آغاز شده، عربستان خود را برای عصر پسانفت آماده می‌کند. سیمون کیچن، رئیس مرکز استراتژی کلان، بانک سرمایه‌گذاری EGF اعلام کرد: «صنعت انرژی و بانک مرکزی عربستان، نقشی حیاتی در این انتقال اقتصادی ایفا خواهند کرد. جانشین ولیعهد با این تغییرات نام خود را بر روی هر دو نهاد حک کرده است.»

    در بخشی از حکم پادشاهی آمده است که وزارت نفت به وزارت صنعت، معدن و انرژی تغییر نام داده و مسئولیت مربوط به حوزه برق را نیز در اختیار خواهد داشت. محمد بن سلمان در سند چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی در 25 آوریل اعلام کرد که قصد دارد تا 100 میلیارد دلار درآمد غیرنفتی مازاد را تا سال 2020 تولید کند.

    یکی از بزرگترین چالش‌های دولت در این راه، هدایت بدترین رکود اقتصادی از زمان بحران مالی جهانی تاکنون است. به طوری که کسری بودجه این کشور در سال 2015، در حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی بوده است. بر اساس پیش‌بینی بلومبرگ، اقتصاد عربستان در سال جاری 1.5 درصد رشد خواهد داشت که پایین‌ترین سرعت رشد از سال 2009 بوده است.

    بانک مرکزی
    در حالی که بانک‌های عربستانی خود را به خوبی با شرایط سقوط قیمت نفت وقف داده‌اند، به دلیل افزایش هزینه‌های استقراضی دولت و کاهش سپرده‌های بخش خصوصی، مجددا تحت فشار قرار خواهند گرفت. الخلیفی که قبل از حکم حکومتی، نایب رئیس بانک مرکزی بوده، در حالی ریاست نهاد اول پولی عربستان را بر عهده می‌گیرد که دولت خود را برای قرض بیشتر در بازارهای بدهی داخلی و خارجی آماده می‌کند. دارایی خارجی خالص بانک مرکزی در سال 2015، در حدود 115 میلیارد دلار کاهش داشته است.

    سومین تغییر
    بازسازی دولت عربستان، سومین تغییر بزرگ از ژانویه 2015 بوده است. دو ترمیم قبلی کمک کرد تا نسل جوان حکومت آل سعود (به طور عمده شاهزاده محمد) به تاج و تخت بزرگترین صادرکننده نفت دنیا نزدیک شوند.

    شاهزاده محمد که وزیر دفاع عربستان محسوب می‌شود، نقش زیادی در جنگ یمن داشته است. با این حال، طرح اقتصادی او، که بخشی از آن شامل فروش سهام آرامکو و کاهش یارانه‌ها بوده، با تردیدهای بسیاری از سوی تحلیلگران خارجی مواجه شده و برخی پیش‌بینی می‌کنند این طرح با مقاومت‌های داخلی مواجه خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها