عصر خودرو

رویکرد جدیدی در تامین مالی؛

تامین مالی تخصصی صنعت نفت و صنایع وابسته

در حاشیه حضور اولین شرکت تامین سرمایه در نمایشگاه تخصصی صنعت نفت

عصر بازار- بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از تاریخ ۱۶ الی ۱۹ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با مشارکت بیش از ۱۹۰۰ شرکت داخلی و خارجی از ۳۹ کشور مختلف در حال برگزاری است. این در حالی است که با توجه به حجم گسترده منابع نفت و گاز کشور و فعالیت های روز افزونی که در صنایع وابسته این صنعت در حال شکل گیری است، اهمیت تامین مالی با ابزارهای متنوع و به روز در این صنعت را ضروری می سازد.

تامین مالی تخصصی صنعت نفت و صنایع وابسته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، گردش مالی قابل توجه و فعالیت های توسعه ای پیش رو، این صنعت را به شاهراه توسعه کشور و در عین حال استراتژیک کشور بدل کرده و لازم است برنامه ریزی های جدی و قابل توجهی در زمینه تامین مالی فعالیت های توسعه این صنعت صورت پذیرد. یکی از شرکت های مشارکت کننده در این نمایشگاه تامین سرمایه آرمان است که تنها شرکت تامین سرمایه حاضر در این نمایشگاه بوده و با رویکرد جدیدی از تامین مالی (تامین مالی تخصصی صنعت) حضور پیدا کرده است.

    شرکت ها و صنایع متقاضی تامین مالی با حضور در نمایشگاههای تخصصی به دنبال جذب مشتریان جدید و یا انعقاد قراردادهای همکاری در جهت توسعه فعالیت های خود هستند؛ این درحالی است که تمامی این فعالیت های توسعه ای نیازمند تامین مالی درست و مبتنی با شرایط و نوع فعالیت هریک از این شرکت ها بوده و حضور تامین سرمایه ها به همراه ارائه راهکارهای مختص هریک از صنایع در نمایشگاه های تخصصی لازم و ضروری است.

    محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان با بیان مطالب فوق اظهار داشت: حضور در نمایشگاه های تخصصی و ارائه راهکارهای تامین مالی مختص صنایع و مبتنی بر نیازهای تامین مالی هریک از آنها، در برنامه های پیش روی تامین سرمایه آرمان بوده و با توجه به حضور طیف گسترده مشتریان و متقاضیان تامین مالی در این نمایشگاههای تخصصی، تامین سرمایه آرمان بنا دارد که خدمات تامین مالی جدی و گسترده تری را به شرکت های حاضر در این نمایشگاه ها با ترجیحات و خدمات ویژه با توجه به نیازهای خاص هریک از آن صنایع ارائه دهد .

    ایشان با اشاره به حضور طیف وسیع شرکت های حاضر در صنعت نفت و گاز و همچنین تنوع فعالیت این شرکت ها، لازمه ارائه ابزارهای مختلف و متنوع را ضروری دانست و افزود: این تنوع فعالیت به نحوی است که شاهد حضور شرکت های دانش بنیان، پروژه ای، تولیدی کالا، تولید ماشین آلات و تجهیزات، بازرگانی و خدماتی در این صنعت هستیم و همین تنوع فعالیت روشهای تامین مالی گسترده ای را می طلبد. در سال گذشته حدود 6000

    میلیارد تومان اوراق برای صنعت نفت منتشر شد که حجم بالای انتشار، خود گویای اهمیت و سهم رو به رشد توسعه این صنعت طی سال جاری و آینده اقتصاد کشور است، لذا ضروری است که شرکت های تامین سرمایه نسبت به تبیین و طراحی چهارچوب و ارائه روش های نوین تامین مالی پروژه ها (Project Finance) که مبتنی بر سهامداران خصوصی است و اکثریت قریب به اتفاق فعالین این صنعت را تشکیل می دهد اقدام نمایند تا بتوان یک سرمایه گذاری ساختار یافته (Structure Finance) برای صنعت نفت شکل بگیرد.

    خواجه نصیری با اشاره به تنوع ابزارهای تامین مالی صنعت نفت و گاز گفت: از جمله ابزار های پیشنهادی و مطابق با نیازهای تامین مالی این صنعت می توان به صندوق های پروژه، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه (خطر پذیر) در صنایع دانش بنیان، انواع اوراق بدهی (اعم از مشارکت وصکوک)، انواع صکوک (مرابحه، استصناع و اجاره) و اوراق سلف مواری استاندارد اشاره نمود و افزود: هریک از این ابزارها جهت پاسخگویی به نوع و طیف خاصی از شرکت های حاضر در صنعت نفت و گاز هستند. به عنوان مثال به شرکت هایی که فعالیت های پروژه ای دارند و جهت انجام پروژه های خود نیازمند تامین مالی هستند صندوق های پروژه یا اوراق مشارکت، شرکت های دارای دارایی(ساختمان، ماشین آلات، تجهیزات و ...) اوراق اجاره، شرکت های تجاری و بازرگانی که حجم مناسبی از خرید و فروش دارند اوراق مرابحه بر اساس قرارداد های خرید و فروش مواد اولیه خود، شرکت های نیازمند سرمایه درگردش اوراق سلف موازی کالایی و همچنین شرکت های مادر تخصصی (هلدینگ ) و شرکت های دارای زیر مجموعه های متعدد می باشند انتشار اوراق سهام با اختیار فروش پیشنهاد می گردد. در صندوق پروژه ها و روشهای تامین مالی مبتنی بر مشارکت (equity base) بیشتر تمرکز و اهمیت بر بخش ساختار دهی صندوق، نوع پروژه و شفافیت مالی پروژه می باشد و نیازی به دریافت تضامین گسترده بانکی وجود ندارد ولی از طرفی جذب سرمایه گذار برای این روش تامین مالی نیز سهل و اسان نمی باشد. در روشهای مبتنی بر اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت یا صکوک نیاز به تضامین بانکی وجود داشته و ظرفیت این موجود است که جهت دریافت تضامین بانکی مورد اشاره با بانکها وارد مذاکره شد و تضامین لازم جهت انتشار اوراق را دریافت کرد. همچنین در انتشار اوراق سلف موازی کالایی می توان به جای ضامنت نامه بانکی معتبر از تضامین نقد شونده مثل سهام و یا دارایی های نقد شرکت ها استفاده نمود.

    از مزیت های تامین مالی از طریق تامین سرمایه ها در بازار سرمایه نسبت به شبکه بانکی می توان به:

    1. وجود محدودیت در حجم تامین مالی شبکه بانکی نسبت به شبکه بازار سرمایه اشاره کرد و این در حالی است که در تامین سرمایه به اقتضای نوع فعالیت و شرایط شرکت نیازمند تامین مالی این محدودیت وجود نداشته و این خدمت رسانی به میزان مورد نیاز آن صنعت صورت می پذیرد. گفتنی است تامین سرمایه آرمان در کارنامه عملکردی خود

    انتشار 460 میلیارد تومانی اوراق برای شهرداری تهران و بیش از 500 میلیارد تومان برای شهرداری مشهد ان هم در یک نوبت انتشار را دارد.

    2. از آنجایی که تامین سرمایه واسط بین سرمایه گذار و شرکت های تامین مالی کننده می باشند نرخ های تما شده تامین مالی به مراتب پایین تر از روشه ای تامین مالی از شبکه بانکی می باشد و دلیل آن وجود فاصله کم بین سود پرداختی به سرمایه گذاران و سود دریافتی از ناشران اوراق می باشدکه باعث می شود که برای شرکت های متقاضی تامین مالی نرخ کمتری رقم بخورد.

    3. ابزارها وروشهای تامین مالی از طریق بازارسرمایه از تنوع بسیار زیادی نسبت به تامین مالی از طریق شبکه بانکی دارد بالاخص با ابزارسازی های صورت گرفته طی سالهای اخیر که نمونه هایی از آن پیش تر اشاره شد.

    خواجه نصیری در ادامه به یکی مهمترین نیازهای و چالشهای جدی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی وپالایش اشاره و افزود: مسئله تامین مالی ارزی و خارجی برای تامین مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات ، تجهیزات و حتی دانش فنی مورد نیاز این صنعت رو به رشد می باشد که تقریبا قریب به اتفاق فعالین این صنعت برای توسعه فعالیت خود با آن دست به گریبان هستند و برای مهیا کردن این مهم نیاز به زیر ساخت هایی جهت کنترل چالش های مترتب با نوسانات قیمت ارز و ارزش پولی می باشد. از این رو تامین سرمایه آرمان سعی دارد با استفاده از شرکای خارجی خود را انتشار اوراق خارجی و تامین مالی از کشورهای دیگر را باز کرده و با توجه به اقدامات صورت گرفته تا به حال امید است تا پایان سال جاری این امر هم محقق شود و اولین تامین مالی خارجی توسط تامین سرمایه آرمان صورت پذیرد.

    وی درپایان به روند روز افزون رشد و توسعه صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته و نیاز روز افزون به روش های به روز تامین مالی لازم دانست و خاطر نشان کرد که ضروری است شرکت ها و فعالین این عرصه از صنعت دانش فنی خود در زمینه تامین مالی را به روز نمایند، زیرا امروز راههای سنتی تامین مالی جوابگوی نیازهای رو به رشد این صنعت نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو