عصر خودرو

مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس تهران منتشر کرد:

گزارش «شاخص‌های اوراق با درآمد ثابت»

عصر بازار- شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت از جمله شاخص‌های مهم بازارهای سرمایه هستند که بخش بازار اوراق بادرآمد ثابت را ارزشیابی می‌کنند.

گزارش «شاخص‌های اوراق با درآمد ثابت»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، امروزه شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت از جمله شاخص‌های مهم بازارهای سرمایه هستند که بخش بازار اوراق بادرآمد ثابت را ارزشیابی می‌کنند. این شاخص‌ها به بررسی عملکرد اوراق بادرآمد ثابت می‌پردازند و سرمایه‌گذاران از آنها به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد مدیریت پرتفوی در اوراق بادرآمد ثابت استفاده می‌کنند. از این رو این شاخص‌ها اغلب به عنوان معیاری برای ارزیابی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری استفاده شده از سوی مدیران درنظر گرفته می‌شوند.

    اوراق بادرآمد ثابت دارای تنوع و ساختار متفاوت هستند. این اوراق عموماً براساس ناشر (دولت، شرکت)، نوع تأمین مالی (وثیقه)، صنعت (مالی، فلزات اساسی،....)، دوره پرداخت، زمان سررسید، کیفیت اعتباری (رتبه سرمایه‌گذاری، بازده، رتبه اعتباری)، وجود یا عدم وجود سپر تورم و ناحیه جغرافیایی انتشار اوراق طبقه‌بندی ‌می‌شوند. از آنجایی که تنوع در اوراق بادرآمد ثابت بسیار زیاد است، در شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت نیز به منظور انتخاب سبد شاخص و محاسبه‌ی آن می‌توان روش‌های متفاوتی را به کار برد. 

    در بیان کلی، ردیابی شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت در مقایسه با شاخص‌های بازارهای سهام به دلیل تنوع بالای این اوراق بسیار مشکل‌تر می‌باشد. از این رو مدیران پرتفوی تلاش بسیاری برای یافتن شاخص‌های مناسب به منظور ایجاد پرتفوی‌ها و ارزیابی عملکرد آن با شاخص تعیین شده، انجام می‌دهند.

    بورس اوراق بهادار تهران به منظور ارتقای و افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران و توسعه بازار سرمایه، پژوهشی در رابطه با بررسی نحوه طراحی و محاسبه شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت ارائه شده توسط شرکت‌هایی همچون اس‌اندپی داوجونز، فوتسی، بارکلی، تامپسون، مورنینگ‌استار و مارکیت انجام داده است. از بررسی انجام شده دراین پژوهش نتایج زیر استخراج می‌شود:

    شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت می‌توانند نشان‌دهنده بازده کل یا بازده قیمت اوراق بادرآمد ثابت باشند. شاخص‌های بازده قیمت بازتابی از تغییرات در قیمت پایان روز و بازپرداخت اصلی را نشان می‌دهد و شاخص‌های بازده کل علاوه بر بازدهی ناشی از تغییرات قیمت، بازدهی ناشی از نرخ بهره‌ها شامل نرخ بهره پرداختی و تجمیعی را نیز شامل می‌شوند.
    شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت می‌توانند از نوع شاخص‌های وزنی-ارزشی (براساس ارزش اسمی اوراق منتشر شده) یا از نوع شاخص‌های هم‌وزن باشند.
    شاخص‌های اوراق بادرآمد ثابت معمولا به صورت ماهانه بازنگری می‌شوند و تمام تغییرات شاخص و شرایط احراز اوراق در این زمان بررسی می‌شود.
    معمولا اوراق مشمول در شاخص حداقل باید دارای سررسید بیشتر از یک سال، رتبه سرمایه گذاری بالا، نرخ کوپن بهره ثابت و حداقل ارزش اسمی مشخص باشد.
    برای مشاهده کامل گزارش اینجا را کلیک نمایید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها