عصر خودرو

دنباله‌روی وزیر نفت جدید عربستان از سیاست وزیر کهنه کار

عصر بازار- عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت عربستان است خالد الفلاح، رییس هیات مدیره غول نفتی آرامکو سعودی را به عنوان وزیر نفت جدید جانشین علی النعیمی کرد که از سال ۱۹۹۵ این سمت را در اختیار داشت.

دنباله‌روی وزیر نفت جدید عربستان از سیاست وزیر کهنه کار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، تحولات جدید بعید است به معنای تغییر در سیاست نفتی عربستان باشد که تا حدود زیادی توسط محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان طرح می‌شود. وی بر سیاستهای انرژی و اقتصادی این کشور نظارت دارد.

    عربستان سعودی از سال 2014 اوپک را با استراتژی جدیدی هدایت کرده که حفظ سهم بازار را بر کاهش تولید به منظور حمایت از قیمتها اولویت داده است. ریاض معتقد است که نفت ارزان می‌تواند با تشویق تقاضا و حذف تولیدکنندگان پرهزینه از گردونه رقابت، بازار را متعادل کند.

    به گفته تحلیلگران، انتصاب الفلاح به سمت وزیر نفت بخشی از تغییر و تحولات اقتصادی بزرگ است و بجای اینکه به تغییر این طرز فکر منجر شود، احتمالا استراتژی مذکور را تحکیم خواهد کرد.

    ریچارد مالینسون، تحلیلگر ارشد در "انرژی اسپکتس" در این باره گفت: سیاست نفتی سیاست شخصی نعیمی نبوده بلکه سیاست عربستان است و بنظر می‌رسد که الفلاح با این دیدگاه که بازار باید با عرضه نفت ارزان متعادل شود کاملا موافق است. همه اظهارات مبنی بر اینکه عربستان ظرفیت و توان انتظار برای بهبود قیمتها را دارد نشان می‌دهد که وزیر نفت جدید با سیاست کنونی راحت است.

    طبق حکم سلطنتی که از سوی رسانه دولتی عربستان منتشر شده است، وزارت نفت به وزارت انرژی، صنعت و منابع معدنی تغییر نام یافته و فلاح سمت دیگرش را که وزیر بهداشت است واگذار خواهد کرد.

    تحت حکم مذکور، وزارت برق هم زیرمجموعه انرژی شده است.

    به گفته یک مشاور انرژی سعودی، انتصاب الفلاح از مدتها پیش انتظار می‌رفت زیرا وی تجربه مدیریتی و صنعتی مناسبی برای سازماندهی بخشهای انرژی و برق دارد.

    بر اساس گزارش رویترز، فلاح سالها بود که به عنوان جانشین احتمالی نعیمی پیش بینی می‌شد که وی هم پس از ریاست آرامکو به سمت وزیر نفت رسیده بود.

    فلاح یکی از چهره‌های سعودی است که معامله گران و تحلیلگران برای ارزیابی سیاستهای انرژی عربستان اظهارات و دیدگاه‌های وی را به دقت دنبال می‌کردند.

    وزیر نفت جدید عربستان اواخر دسامبر در کنفرانس مطبوعاتی در ریاض گفته بود: ما انتظار داریم بازار در سال 2016 متعادل شود و تقاضا از عرضه فراتر رفته و کاهش ذخایر اضافی و بالا رفتن قیمتها را بدنبال داشته باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرده بود عربستان بیش از هر کشور دیگری ظرفیت دارد تا زمان متعادل شدن بازار منتظر بماند.

    فلاح پس از اینکه در سال 1982 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه A&M تگزاس فارغ التحصیل شد؛ بیش از 30 سال را در آرامکو خدمت کرد و از سال 2009 تا سال گذشته که به عنوان رییس هیات مدیره منصوب شد، مدیرعامل این شرکت بود.

    نعیمی 80 ساله هم پس از یک دوره طولانی حضور در آرامکو، کنترل وزارت نفت را در دست گرفت. وی در 12 سالگی به عنوان پیشخدمت کار در آرامکو را آغاز کرد و به عنوان یکی از عالی رتبه‌ترین چهره‌های غیرسلطنتی عربستان به کار خود پایان داد.

    طبق حکم جدید، نعیمی مشاور دربار سلطنتی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها