عصر خودرو

مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت خبر داد:

صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون دلاری با بومی‌سازی تجهیزات پزشکی

عصر بازار- مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که با بومی‌سازی و تولید داخلی تجهیزات پزشکی ۳۵۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت.

صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون دلاری با بومی‌سازی تجهیزات پزشکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «عبدالناصر آزادبخت» با بیان این مطلب افزود: نیازهای کشور در حوزه تجهیزات پزشکی در وزارت صمت احصا و براساس آن 30 اولویت متناسب با توان تولید داخل شناسایی شده است که تولید و بومی سازی آن‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش ارزبری برای کشور داشته باشد.

    وی با بیان اینکه با همکاری وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، نقشه راهی برای تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور تهیه و تدوین شده، گفت: هدف‌گذاری اولیه برای بومی‌سازی و تولید در این حوزه طرح‌های فناورانه‌ای بوده که بالای 20 میلیون دلار ارزبری برای کشور داشته‌ است و با شناسایی واحدهای پیشگام فناوری که توانمندی فنی و مالی را برای ورود به عرصه تولید دارند، سازوکارهای حمایتی چه در بحث فناوری و چه در بحث تولید در نظر گرفته شده تا تولیدکنندگان با جدیت به تولید و بومی‌سازی محصولات بپردازند.

    مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت اضافه‌کرد: به طور مثال، «هالوفایبر» دیالیز از جمله تجهیزاتی است که سالیانه حدود 35 میلیون یورو واردات دارد و میزان مصرف کشور 18.5 میلیون کیلومتر در سال برآورد می‌شود و با توجه به آنکه زیرساخت فنی و شبکه دانش‌بنیانی تولید این محصول در کشور وجود دارد، تولید و تجاری سازی این محصول متناسب با نیاز کشور در دستور کار قرار گرفته است.

    آزادبخت با اشاره به ظرفیت‌های تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: مجموع بازار تجهیزات پزشکی در کشور حدود 2.7 میلیارد دلار است که از این میزان 1.5 میلیارد دلار مربوط به واردات تجهیزات است و 1.2 میلیارد دلار نیز توسط واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان، تولید و در بازار عرضه می‌شود.

    وی ادامه‌داد: صادرات در این حوزه نیز در مقایسه با میزان تولید بسیار ناچیز و در سال گذشته حدود 30 میلیون دلار بوده و وزارت صمت در تلاش است برای افزایش میزان صادرات در این حوزه تولیدکنندگان را به سمت دریافت تاییدیه‌های بین المللی و ایجاد زیرساخت‌های جدید هدایت کند.

    مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت صمت با اشاره به رشد 20 درصدی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در یک سال اخیر نیز گفت: تعداد شرکت‌های تولیدی دارای مجوز در حوزه تجهیزات پزشکی سال گذشته یک‌هزار و 200 واحد بوده که امسال به 1500 واحد تولیدی افزایش یافته است و از این تعداد، 315 واحد تولیدی نیز موفق به دریافت تاییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده‌اند.

    برچسب ها