عصر خودرو

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه روسیه را از تحریم‌ها نجات داد

عصر بازار- شبکه خبری بلومبرگ به نقل از آمار و ارقام و همچنین اظهارات تحلیلگران در گزارشی اعلام کرد که روسیه با افزایش سرمایه‌گذاری در تولید داخلی و مسیرهای عرضه جدید، تحریم‌های غرب را در حال حاضر به سلامت پشت سر گذاشته است.

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه روسیه را از تحریم‌ها نجات داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از آمار و ارقام و همچنین اظهارات تحلیلگران در گزارشی اعلام کرد که روسیه با افزایش سرمایه گذاری در تولید داخلی و مسیرهای عرضه جدید، تحریم های غرب را در حال حاضر به سلامت پشت سر گذاشته است.

    بر اساس این گزارش، مخارج سرمایه ای در این کشور در سال گذشته میلادی 6 درصد افزایش یافت، در حالی که بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند مدت کوتاهی پس از شروع جنگ اوکراین این مخارج تا 20 درصد کاهش یابد.

    بانک مرکزی روسیه در گزارش اخیر خود اعلام کرد که اکثر کسب و کارهای روسی یا در سال 2022 سرمایه گذاری را افزایش دادند یا آن را در همان سطح سال قبل از آن نگه داشتند. در نتیجه، تولید تنها 2 درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان در زمان اجرای آخرین دور از تحریم‌ها بود.

    این تحریم‌ها روسیه را از بسیاری از واردات محروم کرده است و شرکت‌های روسی مجبور شدند یا برای جایگزینی تجهیزات و نرم‌افزارهای خارجی که اکنون در دسترس نیستند، هزینه‌های خود را افزایش دهند یا برای ایجاد مسیرهای جدید تامین منابع از بازارهای جایگزین، سرمایه‌گذاری کنند.

    بر اساس گزارش اداره آمار فدرال روسیه (روسستات)، 4 بخش از 5 بخش دارای بیشترین حجم سرمایه در اقتصاد روسیه از جمله حمل و نقل، معدن، املاک و مستغلات، و علم و فناوری، هزینه‌های سرمایه گذاری خود را افزایش دادند.

    یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان این کشور یعنی شرکت سورستال، سرمایه‌گذاری خود را از پروژه‌هایی که به دلیل تحریم‌ها در معرض اختلال بودند، تغییر داد و در حال حاضر در زمینه فناوری اطلاعات تولید داخلی برای صنعت فلزات سرمایه‌گذاری کرده است.

    بانک های بزرگ مانند اسبر Sber و وی‌تی‌بی VTB نیز برای جایگزینی نرم افزارهای خارجی سرمایه گذاری کرده‌اند.

    ماه گذشته میلادی، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این وام دهندگان قصد دارند شروع به انتشار برچسب های حاوی تراشه‌های NFC (ارتباطات نزدیک) کنند تا جایگزین سرویس های خارجیِ پرداختِ بدون تماس مانند اپل پی Apple Pay و گوگل پیGoogle Pay شوند که دیگر در روسیه کار نمی کنند.

    بر اساس مطالعه شرکت املاک و مستغلات NF Group، حجم سرمایه گذاری در املاک تجاری در سال گذشته به بالاترین رقم خود در تاریخ یعنی 487.2 میلیارد روبل (6.8 میلیارد دلار) رسید که 21 درصد بیشتر از سال 2021 بود.

    این شرکت واسطه گفت: حجم سرمایه گذاری ها با حداقل سهم سرمایه خارجی رکورد را شکست. سرمایه گذاران روسی در حال تبدیل شدن به مالکان اکثر املاک ممتاز در بخش های مختلف هستند و این روند احتمالا تا زمانی که شرکت هایی که (از روسیه) در حال خروج هستند، تمام دارایی های خود را بفروشند، ادامه خواهد داشت.

    در همین حال، تولیدکنندگان نفت و گاز نیز هزینه‌ها را برای ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل یا تامین مالی تغییر مسیر صادرات و دور شدن از غرب افزایش دادند.

    برچسب ها