عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

ایران و ترکمنستان امروز برای صادرات گاز مذاکره می کنند

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور گاز از تلاش برخی دولت های منطقه برای کنار زدن ایران از صادرات گاز خبر داد و گفت: عصر امروز مذاکره ایران و ترکمنستان درباره واردات گاز برگزار می شود.

ایران و ترکمنستان امروز برای صادرات گاز مذاکره می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  «حمیدرضا عراقی» عصر شنبه در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، افزود: ایران به دلیل موقعیت راهبردی و برخورداری از ذخایر بزرگ قصد دارد در طرح های صادرات گاز منطقه به اروپا و خاوردور مشارکت کند.
    عراقی ادامه داد: برخی دولت های منطقه تلاش می کنند پول زیادی هزینه کنند تا ایران را از پروژه های صادرات گاز کنار بگذارند.
    وی گفت: اگر ایران از موقعیت خود برای مشارکت در صادرات گاز منطقه استفاده نکند سایر کشورها سوء استفاده کرده و جای ایران را می گیرند.

    ** مایل ترکمنستان و روسیه برای سوآپ گاز از راه ایران
    معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: روسیه و ترکمنستان تمایل زیادی دارند از طریق ایران، گاز خود را به بازارهای صادراتی ارسال کنند.
    عراقی اعلام کرد ترکمنستان برای صادرات گاز خود از مسیر ایران تمایل دارد و ادامه داد: عصر امروز با مدیرعامل شرکت گاز ترکمنستان نشستی داریم تا وضع مبادلات گازی دو کشور را بررسی کنیم.
    وی درباره مشارکت ایران در طرح صادرات مشترک گاز ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به اروپا اعلام کرد: هنوز وارد این طرح نشده ایم اما در صورت فراهم شدن شرایط، از آن استقبال می کنیم.
    عراقی درباره سوآپ گاز روسیه از طریق ایران گفت: تاکنون فقط مذاکراتی انجام شده است و هنوز قراردادی در این باره امضا نکرده ایم.
    بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صبح پنجشنبه با حضور 1900 شرکت از جمهوری اسلامی ایران و 38 کشور دیگر، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
    در نخستین روز گشایش این نمایشگاه، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می شود و بر اساس برنامه ریزی ها، این مقدار تا پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
    «عزیزالله رمضانی» افزود: با افزایش تولید و ورود فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز ایجاد می شود و با بهره گیری از طرح های بهینه سازی می توان این مقدار را تا 350 میلیون مترمکعب نیز افزایش داد.
    وی اعلام کرد: در سال های آینده روزانه 300 تا 350 میلیون مترمکعب گاز به ١٥ کشور همسایه ارسال می شود.
    به گفته رمضانی، ایران اکنون با ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و پاکستان در زمینه واردات، صادرات و سوآپ گاز قرارداد تجاری دارد و در حال مذاکره با افغانستان، عمان، کویت و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
    به گفته وی، پس از کشورهای همسایه می توانیم بازار بزرگ هند، چین و اروپا را با خط لوله و ال.ان.جی (گاز مایع فشرده) هدفگذاری کنیم.
    در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تهران 880 شرکت از 38 کشور شرکت کردند که می توان به آلمان، اوکراین، چین، ایتالیا، امارات، ارمنستان، اتریش، بلژیک، فرانسه، هنگ کنگ، هند، مالزی، هلند، لهستان، کانادا، ونزوئلا، کره جنوبی، روسیه، اسپانیا، ترکیه، انگلیس، جمهوری آذربایجان، نروژ، برزیل، بلغارستان، رومانی، ژاپن، نیوزیلند، تایوان، اندونزی، فنلاند، سوئیس، موناکو، استرالیا، سنگاپور، سوئد، پرتغال و آمریکا (از طریق نمایندگی های اروپایی) اشاره کرد.
    بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از صبح شانزدهم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و عصر یکشنبه (نوزدهم اردیبهشت ماه) به کار خود پایان می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها