عصر خودرو

عربستان نفت را با سیاست آمیخت

عصر بازار- پس از به دست گرفتن قدرت و برنامه ریزی اقتصادی، اکنون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی قدرت خود را بر سیاست نفتی اعمال میکند.

عربستان نفت را با سیاست آمیخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، پسر 30 ساله ملک سلمان، رویکرد چند دهه جداسازی تجارت از ملاحظات سیاسی را بر هم زد. در پایان هفته گذشته، مقامات سعودی توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفتی در دوحه مبنی بر توقف رشد تولید (صادرات) را با توجه به امتناع ایران از مشارکت در امضای رقابت منطقهای، نقض کردند.

    یاسر القندی تحلیلگر نفتی موسسه "مشاوران جهانی مدلی" که به صندوقهای سرمایهگذاری بزرگ مشاوره میدهد، گفت: همه چیز در دوحه به مسایل سیاسی بر میگردد.

    این تغییرات به این معنی است که همه کسانی که از قیمتهای انرژی تاثیر میپذیرند، از غولهای نفتی مثل شرکت اکسون گرفته تا شرکتهای بازرگانی همچون Vitol Group Bv به اجبار باید به سیاستهای مبهم خاورمیانه و خاندان سعودی رجوع کنند.

    جیسون بوردوف، مدیر مرکز سیاستهای جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا نیویورک و از مقامات نفتی سابق کاخ سفید میگوید: "این حقیقت که به نظر میرسد عربستان سعودی توافق بین تولیدکنندگان نفتی را بر هم زده است، نشان میدهد که سیاستهای نفتی این کشور بر اساس کشمکشهای ژئوپلتیکی ادامهدار با ایران تعیین میشود.

    علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، عملگرا و اصلاح طلبی است که در دو دهه گذشته سیاست نفتی را از سیاست خارجی جدا کرده بود، تاکید میکند که ملاحظات قیمت گذاری مانند عرضه، تقاضا و ذخایر نفتی از جمله عوامل اصلی تصمیم گیرهای او بودند.

    راهبرد تکنوکراتیک او که بر پایه تجربه تحریم نفتی سال 1973 قرار داشت، واکنشی به کم شدن تقاضا برای نفت بود.

    النعیمی و معاون او، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در گذشته با ایران، در جهت کاهش تولید برای افزایش قیمتها همکاری داشتند. در آن زمان سیاست نفتی یک بخش غیرمعمول از ثبات در سیاست متشنج خاورمیانه بود. این رویکرد مذاکرات میان روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر برای توافق درباره کاهش تولید نفت در هفتههای اخیر را هدایت میکرد.

    به این ترتیب تا قبل از شنبه گذشته، مقامهای چهار کشور پیش نویسی را آماده کرده بودند که انتظار میرفت توسط وزیران نفتی در دوحه تصویب شود. این قرارداد اولین همکاری بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه در 15 سال گذشته را به شمار میرود و پایانی است بر دوره سقوط نفت خام که از 100 دلار در هر بشکه به کمتر از 26 دلار رسیده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها