عصر خودرو

نشست با حضور ۶۰۰ سرمایه گذار وبازرگان لبنانی

گام بلند لبنان به سوی بازار ایران

عصر بازار- لبنانی ها درفضای پسابرجام برای حضوری فعال وگسترده دربازارهای کشورمان گام های بلندی برداشته اند، برگزاری نشست( پانل) ویژه آشنائی با فرصت ها وظرفیت های سرمایه گذاری در ایران از تازه ترین این گام هاست.

گام بلند لبنان به سوی بازار ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این نشست ویژه که درحاشیه سومین اجلاس دو روزه « بررسی ظرفیت های بالقوه لبنانی های مقیم خارج این کشور» که به ابتکار وزارت خارجه لبنان در بیروت برگزار شد، از میان 1400 شرکت کننده در این اجلاس بیش از 600 تن حضور یافتند.
    سفر « علی حسن الخلیل» وزیر دارائی ، « آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی ، سفر هیاتی 30 نفری از تجار لبنانی به ریاست« فواد زمکحل» رئیس اتحادیه بازرگانان لبنان و برگزاری هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان در تهران بعداز سالها تاخیر از جمله این گام ها بوده است.
    در پانل ویژه ایران که حدود دو ساعت طول کشید، بسیاری از مقامات حوزه های اقتصادی و بازرگانی لبنان در دو بخش دولتی و خصوصی، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه ، « آلان حکیم» وزیر اقتصاد وبازرگانی ، « محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و هیات اقتصادی و بازرگانی ایران به ریاست « مجتبی خسروتاج» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این پانل ویژه که دو ساعت طول کشید، شرکت کردند.
    اعضای هیات ایرانی ، سفیر ایران و نمایندگان بخش های مختلف اقتصادی و بازرگانی لبنان در دو حوزه خصوصی و دولتی و برخی از لبنانی های فعال در ایران هم سخن گفتند و به سوالات کاری و حرفه ای حاضران پاسخ گفتند.
    همه حاضران در این نشست از استقبال گسترده در مقایسه با دیگر پانل ها و نشست های مشابه برگزار شده ، هم ابراز شگفتی و هم ابراز خرسندی کردند.
    سفیر ایران در لبنان، این استقبال گسترده را بیانگر علاقه لبنانی ها و حساسیت آنها نسبت به تحولات اقتصادی در ایران دانست و گفت که باید از این فرصت برای گسترش مناسبات و همکاری های اقتصادی و بازرگانی استفاده کنیم.
    « امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی در ایران»، « بانک ومعاملات با دلار»، « موقعیت ویژه جغرافیائی و فرهنگی ایران»، « چشم انداز صنعت گردشگری و تولید در ایران»، « همکاری های راهبردی»،« سرمایه گذاری و تجارت» از جمله مهمترین موضوعاتی بودند که در این نشست ویژه به آنها اهتمام زیادی نشان داده شد.

    **باید با دنیا از ایران سخن بگوئیم
    در پایان این نشست ویژه قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار داشت: هنگامی که آگاه شدیم لبنانی های مقیم خارج کشورشان جمع می شوند و نگاهشان این است که برای توسعه روابط با کشورها همفکری کنند و روز و پانل ویژه ای را هم به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده اند، تصمیم گرفته شد در این اجلاس شرکت کنیم.
    خسروتاج تاکید کرد: قطعا فرصتی بود تا ظرفیت های اقتصادی و صنعتی ، سرمایه گذاری و پتانسیل های صادراتی کشور را معرفی کنیم زیرا هنوز خیلی ها با این ظرفیت ها و فرصت ها در خارج ایران آشنا نیستند.
    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: خیلی در خارج از کشور، ایران را فقط یک کشور نفتی می شناسند و به نظر من این برداشت غیرمنصفانه ای از کارهای صورت گرفته بعداز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.
    وی خاطرنشان کرد: براین اساس تصمیم گرفتیم تا در زمینه های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنعتی و ظرفیت سازی در حوزه نیروی انسانی تصویری دقیق تر به لبنانی ها ارائه شود.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: گفته می شود حدود 10 تا 12 میلیون لنبانی در خارج از کشورشان بخصوص در آمریکای لاتین، آمریکائی جنوبی ، آفریقا ، اروپا و اقیانوسیه فعال هستند و این نشست ظرفیت بسیار خوب و مناسبی بود تا با ظرفیت ها و توانمندی های ایران در حوزه تولید و صادرات آشنا شوند.
    خسروتاج گفت: امیدواریم لبنانی های مقیم خارج از کشورشان بتوانند هرکدام درهرکجا دنیا که هستند بعداز این آشنائی در زمینه توسعه صادرات، توسعه کارآفرینی که از محورهای اصلی سیاست های ایران است، حرکت و در این زمینه ها به بنگاه های ایرانی کمک کنند.
    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:بنگاه های ایرانی در بخش بازاریابی و ورود به شبکه های بازار جهانی هنوز تجربه های کاملی ندارند و از سوی دیگر لبنانی ها در این زمینه خیلی خوب کار کرده و فعال هستند.
    وی خاطرنشان کرد: لبنانی ها در زمینه سرمایه گذاری تسلط بین المللی و حرفه ای دارند و به عنوان نمونه لبنانی ها در هلند در زمینه سنگ های معدنی و قیمتی و جواهرآلات در جایگاه دوم قرار دارند، بنابر این می توانند در کنار صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی قرار بگیرند و با آنها همکاری کنند.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در باره سطح پانل ویژه ایران تصریح کرد: حدود دو ساعت وقت داشتیم تا برای لبنانی های خارج از این کشور ، اقتصاد ایران و مزیت های رقابتی آن در بخش های مختلف از جمله معدن، کشاورزی ، صنعت ، فناوری و نیروی انسانی ( سواد و دانش) ، پوشش های قانونی در بخش سرمایه گذاری ، وضعیت بانکی قبل ، هنگام و بعداز تحریم ها و نحوه صادرات توسط شرکت های ایرانی در دوران تحریم ها را تشریح کنیم.
    خسروتاج اظهارداشت: نمایندگان بیمه ،بانک ، گردشگری و حوزه سرمایه گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت پتانسیل ها ، ظرفیت ها ، توانمندی ها و تجربه های ایران را ارائه کردند و امیدواریم رویکرد و دیدگاه کسانی که سالها از ایران و بازار آن دور بوده و یا تحت تاثیر بمباران خبری غرب و آمریکا قرار داشته و به آنها اطلاعات غلطی داده شده است، تغییر کرده باشد.
    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فرصت ها و شرایطی را که در دوره پسابرجام ایجاد شده است، نباید از دست داد و باید از ظرفیت ها و توانمندی های ایران با دنیا سخن گفت تا انشاء الله با حفظ منافع ملی کشور بتوانیم با طرف هائی برای توسعه کارها همکاری کنیم.
    وی در پاسخ به سوالی گفت: لبنانی ها یک مقدار درباره مشکلات بانکی دغدغه داشتند که اگر با ایران کار اقتصادی و بازرگانی کنند پرداخت های دلاری چطور خواهد بود و ما در این زمینه شرایط کار هنگام تحریم و انجام معاملات از طریق واسطه ها را تشریح و گفتیم امروز می توانیم از این تجربه ها استفاده کنیم و همچنین تاکید کردیم که درحال تلاش برای رفع موانع معاملات با دلار هستیم و سایر ارزها کم و بیش بانک ها کار را شروع کرده اند.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در زمینه خدمات بانکی ، نماینده بانک توسعه صادرات به ویژه در باره اعتباراتی که برای بانک های لبنانی در چارچوب تسهیلات اعتبار خرید در نظر گرفته شده، سخن گفت و چنانچه شرکت های لبنانی بخواهند ازایران خریداری کنند می توانند از این اعتبار استفاده نمایند.
    خسروتاج تاکید کرد: اکنون فرصت خوبی برای توسعه صادرات ایران به لبنان فراهم شده است و بانک توسعه صادرات برای حداقل پنج بانک لبنانی پیشنهادهائی برای همکاری ارائه کرد.

    ** خط کشتیرانی مشترک
    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارداشت که یکی از مشکلات در توسعه روابط با لبنان و همکاری های اقتصادی ، هزینه های حمل و نقل است زیرا مسیری که کالای ایرانی وارد لبنان می شود ، سرراست نیست و تاخیر بارگیری زیادی دارد که می تواند ضایعه های زیادی به کالاها وارد کنند و هزینه را بالا ببردو
    وی خاطرنشان کرد: ما و وزیران و بازرگانان و صاحبان شرکت های لبنانی همه متفق القول هستیم که باید در زمینه خط کشتیرانی مشترک به توافق و جمعبندی برسیم.
    قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت که تجربه های ایرانی های فعال در لبنان و یا لبنانی هائی که در ایران کار می کنند بسیار مفید است و باید از آنها استفاده کنیم و گزارش ها و توضیح های آنها در این پانل ویژه ایران اثبات کرد که شرایط بسیار خوبی برای فعالیت در ایران داشته و دارند.
    خسروتاج با بیان اینکه ایرانی ها و لبنانی ها از یک پشتوانه خوب تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند که می تواند فرصتی بزرگ برای گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی باشد، افزود: همه لبنانی ها همواره با استقبال گرم و صمیمی دولت و ملت ایران و همچنین صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی مواجه شده اند.

    ** گردشگری
    معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری خاطرنشان کرد: نماینده بخش گردشگری ایران به طرح ها و پروژهای ها و هدف گذاری های و چشم انداز صنعت گردشگری در ایران از جمله ساخت هتل ها و مراکز تفریحی اشاره و برخی از این پروژه ها را که از اولویت سرمایه گذاری برخوردارهستند و لبنانی ها بتدریج می توانند در اجرای آنها مشارکت کنند، ارائه کرد.
    وی تصریح کرد: معتقدم، می توانیم از حضور لبنانی ها در کشورهای مختلف که ایرانی ها حضور کمتری دارند ، استفاده کنیم ، بنابراین ما از این فرصت برای آشنا کردن آنها با ظرفیت ها وتوانمندی های کشور استفاده کردیم. انتظار داریم آنها بتدریج به ایران بیایند و بر روی کالاهای ایرانی به عنوان خریدار متمرکز شوند.
    قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد: می توانیم امیدوار باشیم که حجم روابط اقتصادی و بازرگانی با لبنان در آینده توسعه پیدا می کند ودارای یک تراز مثبت می شود.
    خسروتاج گفت: اکنون حدود سه برابر آنچه از لبنان وارد می کنیم به این کشور صادرات داریم اما حجم آن پائین است و برای افزایش این حجم تلاش ها را شروع کرده ایم.
    « محمد صادق فضلی» کاردار، « سیدمحمد سجاد نژاد» رایزن بازرگانی و « حسین یادگاری» رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان در این نشست ویژه شرکت کردند.
    هیات ایرانی شرکت کننده در اجلاس ظرفیت های بالقوه لبنانی های مقیم خارج از این کشور که در این اجلاس فعالانه شرکت کردند.
    1- « مجتبی خسروتاج» قائم مقاوم وزیر صنعت ، معدن و تجارت در امور تجارت و معاون وزیر در امور اقتصادی و بازرگانی
    2- خانم« افروز بهرامی» مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت ، معدن و تجارت
    3- « مرتضی ذکاوت» مدیر امور برنامه ریزی و بهبود روش های بانک توسعه صادرات ایران
    4- « مهدی نمن الحسنی» مدیر طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران
    5- « حسین رازقی» مدیرکل دفتر تسهیلات و سرمایه گذاری خارجی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
    6- «مهدی حیدری» سرپرست دفتر مشارکت ها وجذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی
    7- « علیزاده طباطبائی» اداره خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها