عصر خودرو

گشایش انبار و نماد معاملاتی یک شرکت سیمانی

عصر بازار- بورس کالا از گشایش انبار و نماد معاملاتی سیمان تیپ ۲ سیمان اصفهان برای انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی خبر داد.

گشایش انبار و نماد معاملاتی یک شرکت سیمانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، در جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران آمده است: انبار سیمان تیپ 2 (کیسه 50 کیلوگرمی) شرکت سیمان اصفهان فعال شده و از دوشنبه هفته آینده 19 دی نماد مربوط به آن (سیتیپ2ن42) گشایش یافته و آماده انجام معاملات است.

    انبار شرکت سیمان اصفهان در استان اصفهان، اتوبان ذوب آهن، شهر ابریشم، بلوار الغدیر واقع شده است.

    براساس آمار، از ابتدای سال جاری تا هفته منتهی به 9 دی، در مجموع 420 میلیون و 297 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 420 هزار و 297 تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک 304 میلیارد و 944 میلیون تومانی را رقم زد.

    استقبال خریداران از اوراق سیمانی

    بررسی های آماری نشان می دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در 9 آبان 1400 تا پایان اسفند سال گذشته، در مجموع 155 میلیون و 776 هزار گواهی سپرده سیمان معادل 155 هزار و 776 تن محصول به ارزش 90 میلیارد و 287 میلیون تومان دست به دست شد.

    جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

    برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید 10 تا 100 تن بود و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل 10 هزار گواهی معادل 10 تن سیمان و حداکثر 100 هزار گواهی معادل 100 تن سیمان تیپ 2 پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از 100 تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

    مبنای قیمت در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی 5 درصد در بازار گواهی کشف می شود.

    معاملات گواهی سپرده سیمان که در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام می شود از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می شود؛ به این معنا که خریدار در دو هفته مهلت دارد، محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

    خریداران باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده های کالایی که معاملات در آنها به صورت پیوسته است، نیست و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند، حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

    برچسب ها