عصر خودرو

برنامه تولید ۹۰۰ هزار دستگاهی ایران خودرو برای سال ۱۴۰۲

رشد بی‌سابقه تولید ایران خودرو به روایت آمار

عصر بازار- گروه صنعتی ایران خودرو با ثبت آمار تولید ۱۲ماهه سال ۱۴۰۰ تا پایان ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، نشان داد که در مسیر رشد تولید با برنامه و مصمم پیش می رود و با همین روند در نظر دارد تا با رشد سرمایه گذاری به آمار تولید سالانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو دست پیدا کند.

رشد بی‌سابقه تولید ایران خودرو به روایت آمار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، گذر ایران خودرو از آمار تولید بیش از 460 هزار دستگاه طی 9 ماهه نخست سال 1401 در حالی اتفاق افتاد که این خودروساز در سال 1400 مجموعا موفق به ثبت این آمار شده بود و البته بخشی از این آمار نیز به خودروهای ناقص مربوط می شد و این در حالی بود که ایران خودرو از خرداد تا آبان سال جاری با قطعیت برنامه عبور مستقیم محصولات، بیش از 2100 میلیارد تومان صرفه جویی را به ثبت رساند که در صورت تقسیم این صرفه جویی روی تیراژ، گام بزرگی در زمینه تولید اقتصادی محصولات مشاهده می شود.

    رشد تولید در صنعت خودرو ایران در حالی در سال 1401 رقم خورده که این صنعت هنوز با مشکلات ناشی از تحریم و ضعف در تامین برخی قطعات با تکنولوژی بالا دست و پنجه نرم می کند و این مشکلات بخشی از گلوگاه های تولید خودرو ناقص در سال گذشته بوده اند که با برنامه ریزی دقیق و صحیح تا حد قابل توجهی رفع و موجب رشد 40 تا 50 درصدی تولید در سال جاری شده اند. ایران خودرو با گذر از آمار تولید کل سال 1400، در شرایطی به سه ماهه سوم سال قدم می گذارد که بر اساس بررسی آمارهای تولید سال های گذشته، این ماه ها معمولا پرتیراژ ترین ماه های تولید خودرو در کشور بوده اند و گروه صنعتی ایران خودرو نیز در نظر دارد تا تولید هفتگی 14 هزار دستگاهی را طی سه ماهه پایانی سال دنبال کند که در پی آن تیراژ  پیش بینی شده تا پایان سال 1401 در این شرکت خودروسازی حدود 600 تا 650 هزار دستگاه خواهد بود که معادل حدود 80 درصد از تولید کل خودرو کشور در سال 1400 است.

    همچنین ایران خودرو در آذرماه موفق به گذر از آمار تولید 63هزار دستگاه خودرو در ماه شد که از اردیبهشت ماه سال 1397 تا کنون آماری بی سابقه است. بازگشت به بهترین آمارهای صنعت خودرو در دوران پیش از تحریم، دستاوردی است که با سبد محصولات بومی و اختصاصی شکل گرفته و خبری از حضور گسترده برند های خارجی همکار در آن نیست. همچنین این امار در دورانی رقم خورده که خودروهای پرتیراژی نظیر سمند و پژو 405 دیگر در خطوط تولید ایران خودرو حضور ندارند و رشد تولید خودروها برای محصولاتی نظیر رانا پلاس، دنا پلاس و تارا رقم می خورد و به مرور خطوط تولید مملو از محصولات بومی به جای برند های با منشا خارجی می شوند تا صنعت خودرو مسیری ضد تحریم را در پیش بگیرد و با دستاورد ها و فرصت های بومی به رشد و شکستن آمارهای غیرقابل دستیابی گذشته ادامه دهد.

    بررسی روند تلوید محصولات ایران خودرو در سال جاری نشان می دهد که این خودروساز با افزایش قابل توجه تولید محصولی مانند تارا در سال آینده و همچنین اضافه شدن محصولات جدیدی نظیر TF21 و کراس اوور ری‌را، تا حد قابل توجهی ضمن حفظ روند کنونی تولید، توانایی زدیک شدن به برنامه 900 هزار دستگاهی را خواهد داشت. ایران خودرو با ثبت این آمار عملا موفق به ثبت آمار تولید کل خودرو در کشور به تنهایی را خواهد داشت که دستاوردی قابل توجه است که با مواد اولیه ای متفاوت از سال های پیش از تحریم و سال های نخست و سخت تحریم، رقم خورده . مطمئنا این خودروساز با تلاش بیشتر در مسیر رفع گلوگاه های تولید خودرو کامل که با همکاری دیگر ارگان ها و دستگاه ها تسهیل خواهد شد، همانطور که امسال نشان داد، می تواند در سال بعد نیز عملکرد بی سابقه ای را به نمایش بگذارد. حضور در بازارهای صادراتی با محصولات بومی قابل رقابت با برند های جهانی نیز از دیگر دستاورد های این خودروساز به شمار می رود که می تواند در رشد درآمد های ارزی و همچنین افزایش تولید نقش بسزایی داشته باشد.

    برچسب ها