عصر خودرو

شروع ماه مه با نوسان‌های شدید

تعدیل قیمت طلا ناتمام ماند

عصر بازار- رسیدن طلا به اوج ۱۵ ماهه در ابتدای هفته کاری گذشته باعث شد که خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت افزایش پیدا کند، با این همه در روزهای بعدی اصلاحی غیرمنتظره در بازار فلزهای گرانبها رخ داد که کمتر کسی شدت آن را پیش‌بینی کرده بود. اما این اصلاح نیز خود با گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه تعدیل شد.

تعدیل قیمت طلا ناتمام ماند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با اوج‌گیری بهای اونس تا نزدیکی کانال 1300 دلار در آخرین هفته آوریل، برخی کارشناسان بودند که انتظار اصلاح قیمت‌ها را در اولین هفته ماه مه داشتند، اما کمتر کسی گمان می‌کرد نوسان‌ها به دو محدوده پایین‌تر منتقل شود. هر اونس فلز زرد که دو هفته قبل با جهشی قابل توجه مواجه شده و هفته گذشته را با قیمت 1292 دلار‌ آغاز کرده بود، در روزهای کاری هفته اول ماه مه بیشتر به سوی افت تمایل داشت. ولی عصر جمعه با انتشار داده‌های بدتر از انتظار از بازار کار آمریکا، روند معکوس شد. (دست‌کم تا زمان تنظیم این گزارش)

     

    اونس که تا پایان ماه آوریل رشد سال 2016 خود را به بیش از 20 درصد‌ رسانده بود، در روزهای گذشته بیشتر در دو محدوده 1270 و 1280 دلار نوسان کرد. پس از افت اونس از اوج 1306 دلاری روز دوشنبه در همان روز، روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز قیمت‌های 1286، 1279 و 1277 دلار برای فلز زرد ثبت شد.

    اونس روز جمعه را با انتظار برای انتشار گزارش اشتغال‌زایی ایالات‌متحده آغاز کرد و ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران، بهای 1279 دلار را تجربه کرد؛ در این ساعت بود که داده‌های تازه از بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان منتشر شد. این داده‌ها بدتر از انتظار بودند تا فلز زرد تحت‌تاثیر آنها با جهش روبه‌رو شود. قیمتی که ساعت 7 عصر جمعه برای اونس ثبت شد، 1288 بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته ماه مه رقم خورده باشد.

    افت داخلی-خارجی

    اونس طلا که روز دوشنبه روی قیمت 1290دلار ایستاده بود، روز سه‌شنبه به قیمت 1286 دلار رسید. افت روز سه‌شنبه ناشی از سودگیری معامله‌‌گرانی بود که روز دوشنبه بالاترین قیمت‌ها را در 15 ماه گذشته تجربه کرده بودند. در این روز شاخص دلار نیز با جهش اصلاحی روبه‌رو شد تا فشار بیشتری بر طلا وارد شود. شاخص دلار قبل از آن به کف 8 ماهه رفته بود. همزمان بهای نفت خام نیز تضعیف شد تا عامل خارجی دوم نیز به ضرر طلا عمل کرده باشد. سه‌شنبه در بازارهای جهانی سهام، ریسک‌پذیری افزایش و در نتیجه فشار فروش کاهش یافت که تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن را نیز کاهش داد. البته بخشی از بازارهای سهام در ابتدای روز تحت فشار داده‌های بد از اقتصاد چین قرار گرفتند. شاخص مدیران خرید کائیکسین برای ماه آوریل 4/ 49 واحد اعلام شده است. این شاخص برای دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مارس، 7/ 49 واحد اعلام شده بود.

    دیگر خبر روز سه‌شنبه، کاهش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی استرالیا بود که گامی دیگر از سوی یک بانک مرکزی در جهت انبساطی‌تر کردن سیاست‌های پولی بود. در این روز اتحادیه اروپا هم در گزارشی عنوان کرد که رشد منطقه یورو در سال 2016 با کاهش روبه‌رو خواهد شد. این کاهش که مهم‌ترین دلیل آن کاهش رشد اقتصاد چین است، رشد منطقه یورو را بر اساس پیش‌بینی‌ها به 6/ 1 درصد خواهد رساند. در ماه فوریه رشد 7/ 1 درصدی برای منطقه یورو پیش‌بینی شده بود. اخبار بد اقتصادی همیشه به نفع طلا است اما سه‌شنبه اثر عوامل کاهشی بیشتر بود.

    تکرار سه‌شنبه

    اونس روز چهارشنبه هم 7 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد. این افت نیز باز ناشی از سودگیری معامله‌گران و اثرگذاری عوامل خارجی بود. در سومین روز کاری هفته همزمان با ادامه فروش‌های سودگیری، ادامه رشد شاخص دلار و افت نفت خام به ضرر طلا تمام شد. چهارشنبه گزارش ADP از اشتغال‌زایی آمریکا نیز منتشر شد که نشان می‌داد اقتصاد آمریکا در ماه آوریل 156 هزار شغل ایجاد کرده است، رقمی که کمتر از انتظارهای 200 هزار موردی بود. این رقم بد به رشد طلا کمک کرد با این همه فلز زرد در کل توان رشد بیشتر را نداشت. البته مانند همیشه گزارش اشتغال‌زایی دولت که در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود، بیشتر مورد انتظار بود. به این ترتیب اونس در این روز تحت‌تاثیر عوامل گوناگون کف و سقف 1271 و 1288 دلاری را تجربه کرد، اما در نهایت روی قیمت 1279 دلار ایستاد.

    بدشانسی طلا در روز پنج‌شنبه نیز تکرار شد؛ چراکه اونس در این روز نیز از اوج روزانه پایین آمد. اونس در این روز تا بهای 1285 دلار جهش کرد اما بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار با افت روبه‌رو شد. همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام نیز با کاهش روبه‌رو شد تا فشار مضاعفی بر طلا وارد شود. به این ترتیب روند روز سه‌شنبه در دو روز بعد از آن هم تکرار شد تا اونس ظرف 4 روز کاری از قیمت 1292 دلار به قیمت 1277 دلار برسد.

    روز آمار

    اونس روز جمعه را با قیمت 1284 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های انتظاری رو آورد. مهم‌ترین داده هر ماه میلادی، گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است که در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. روز گذشته در اولین جمعه ماه مه، آمار ماه آوریل منتشر شد که به شدت مورد توجه معامله‌گران بود. داده‌های گزارش وزارت کار آمریکا از آنجا مهم است که وضعیت بازار کار ایالات‌متحده به شدت بر سیاست پولی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش روز جمعه اقتصاد آمریکا در ماه آوریل، 160 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 203هزار مورد بود. به این ترتیب این داده بسیار بدتر از انتظارها بود و موجب جهش طلا شد. اونس که تا ساعت 5 بعدازظهر به قیمت 1279 دلار رسیده بود، تا ساعت 7 عصر به قیمت 1288 دلار رسید. پوشش قیمت نهایی روز جمعه که قیمت نهایی هفته اول ماه مه نیز بود در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» که هفته کاری گذشته را مرور خواهد کرد، این قیمت نیز همراه با معانی فنی آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو