عصر خودرو

سبقت ایران از قطر در پارس جنوبی;

رکورد شکنی در تولید بزرگترین میدان گازی جهان

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از علاقه مندی شرکتهای خارجی برای حضور در میدانهای این شرکت خبر داد و گفت: از حضور خارجیها در حوزه نفت مناطق مرکزی استقبال می کنیم.

رکورد شکنی در تولید بزرگترین میدان گازی جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی اکبر شعبان پور روز جمعه در نشست خبری که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد  افزود: تولید گاز قطر در سه سال گذشته در حد 177 میلیارد متر مکعب در روز ثابت مانده است.

    این مقام ارشد صنعت نفت اضافه کرد: در سال گذشته تولید گاز ایران از پارس جنوبی به 132 میلیارد مترمکعب رسید که امسال افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
    شعبان پور اضافه کرد: در سال 92 قطر دو برابر ایران از پارس جنوبی گاز تولید می کرد اما پس از بهره برداری از طرح های جدید فاصله ایران با این کشور کمتر شد.
    وی ادامه داد: امسال با بهره برداری از فازهای 19، 20 ، 21، 17 و 18 پارس جنوبی، تولید گاز ایران از مرز 500 میلیون متر مکعب در روز خواهد گذشت.
    شعبان پور درباره افزایش کیفیت میعانات گازی پارس جنوبی نیز گفت: طرح هایی برای افزایش کیفیت این محصول در حال انجام است.
    شعبان پور با بیان اینکه تاکنون قرارداد توسعه 24فاز پارس جنوبی به امضا رسیده که 10 فاز در گذشته به تولید رسید و پنج فاز نیز در سه سال اخیر در مدار تولید قرار گرفته است، گفت: در تیرماه امسال سکوی فاز 21 پارس جنوبی آماده بهره برداری می شود و هفته آینده نیز پالایشگاه خشکی این فاز با استفاده از گاز فازهای 6، هفت و هشت پارس جنوبی آغاز به کار می کند.
    وی به تاخیر در بهره برداری از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: سکوهای این فازها قرار بود در مجموعه صدرا ساخته شود که به علت مشکلات صدرا متوقف شده بود. بر این اساس تصمیم گرفته شده از سکوهای فاز 14 قرض گرفته شود.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز به راه اندازی همزمان 6 سکو در پارس جنوبی نیز اشاره کرد و ادامه داد: نصب این تعداد سکو در نوع خود در جهان یک رکورد کم سابقه به شمار می رود زیرا حجم گسترده ای از کار برای راه اندازی فاز نیاز است.
    شعبان پور درباره توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز گفت: به علت محدودیت منابع مالی به دنبال شرکت هایی بودیم که بتوانند علاوه بر کار اجرا منابع مالی مورد نیاز را نیز تامین کنند؛ حدود سه شرکت نیز اعلام آمادگی کرده بودند که البته پس از بررسی مشخص شد منابع مالی کافی در اختیار ندارند.

    **تحقق وعده 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز تا زمستان امسال
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی ادامه داد: با بهره برداری همه فازهای پارس جنوبی میزان تولید گاز از این میدان به روزانه 800 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
    شعبان پور اضافه کرد: همچنین روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی نیز از این میدان عظیم گازی تولید خواهد شد.

    ** فرصت 6 ماهه به هندی ها برای ارائه پیشنهاد درباره فرزاد B
    شعبان پور با بیان اینکه با هندی ها در حال مذاکره درباره میدان گازی فرزاد B هستیم، افزود: در سفر وزیر انرژی هند به ایران قرار شد هندی ها پیشنهاد مالی و فنی خود برای توسعه این میدان گازی را ارائه کنند.
    وی ادامه داد: قرار شده است که هندی ها علاوه بر توسعه این میدان برای مصرف گاز تولیدی در بخش صادرات یا پتروشیمی طرح لازم را نیز به ما تحویل دهند.
    مدیرعامل شرکت نفت و گاز گفت: میدان گازی فرزاد A نیز قرار است در غالب مدل قراردادهای جدید نفتی به سرمایه گذاران پیشنهاد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها