عصر خودرو

ابزار مالی جدید به بورس آمد؛

آغاز پذیره‌نویسی «صندوق در صندوق» تمشک، از امروز

عصر بازار- تمشک، صندوق سرمایه‌گذاری از نوع صندوق در صندوق Fund Of Funds (FOF) است که از امروز ۳۰ آذر، پذیره‌نویسی می‌شود. با پذیره‌نویسی این «صندوق در صندوق» امکان سرمایه‌گذاری همزمان در صندوق‌های مختلف سهامی، درآمد ثابت و سپرده کالایی از جمله طلا و زعفران فراهم می‌شود که همزمان با کاهش ریسک، امکان افزایش سودآوری را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد.

آغاز پذیره‌نویسی «صندوق در صندوق» تمشک، از امروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران (سنا)، سبدگردان ترنج، صندوق سرمایه‌گذاری تمشک را که از نوع صندوق در صندوق Fund Of Funds (FOF) است؛ از امروز 30 آذر، پذیره‌نویسی خواهد نمود. هدف از تاسیس این «صندوق در صندوق» سرمایه‌گذاری در انواع مختلف تمامی صندوق‌های فعال در بازار سرمایه با در نظر گرفتن معیارهای ریسک و بازدهی است.

    علاقه‌مندان می‌توانند از امروز به مدت یک‌ هفته از طریق سامانه‌های معاملاتی تمامی کارگزاری‌های بورسی عرضه اولیه واحدهای این «صندوق در صندوق» را با جستجوی کلیدواژه «تمشک» خریداری کنند. هر واحد از صندوق‌ مذکور با قیمت پایه 10000 ریال (معادل هزارتومان) عرضه می‌شود و محدودیتی از جهت حجم سفارش برای هر کد بورسی وجود ندارد.

    صندوق در صندوق Fund Of Funds (FOF) همانطور که از نام آن مشخص است نوعی صندوق است که در انواع صندوق‌های بازار سرمایه‌گذاری می‌کند، به عبارتی پرتفوی «صندوق در صندوق» به جای سهام و اوراق، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی تشکیل می‌شود.

    یکی از مهمترین ویژگی‌های این ابزار مالی جدید این است که تنوع چینش دارایی آن‌ها ‌بسیار بالا است، بدین معنی که پرتفوی این صندوق‌ها بسته به شرایط بازار از صندوق‌های سهامی، مختلط، درآمدثابت، جسورانه و کالایی از جمله صندوق‌های طلا و زعفران تشکیل می‌شود که این مهمترین تفاوت «صندوق در صندوق» با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

    صندوق‌های سهامی، مختلط و کالایی از منظر تنوع دارایی امکان تغییرات محدودی دارند، مثلا صندوق‌های سهامی در هر شرایطی باید حداقل 70 درصد از پرتفوی خود را بر روی سهام سرمایه‌گذاری کنند، صندوق‌های کالایی، درآمدثابت و... نیز به همین منوال است. اما صندوق در صندوق‌ها این امکان را دارند که بسته به شراط بازار پرتفوی خود از را از میان صندوق‌های متنوع بازار چینش کنند، این امکان متنوع‌سازی دارایی‌های صندوق‌ در صندوق‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد و ریسک را برای سرمایه‌گذاری تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

    استفاده از آربیتاژ صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از دیگر مزیت‌های «صندوق در صندوق» است، چراکه در شرایط مختلف بازار برخی صندوق‌ها از ارزش ذاتی آن پایین‌تر معامله می‌شود و یا با تخفیف معامله می‌شود که این صندوق می‌تواند از این موقعیت‌های کوتاه مدت استفاده کند و بازدهی را برای سرمایه‌گذاران بالا ببرد.

    برچسب ها