عصر خودرو

کارشناس بازار سهام:

کاهش معاملات سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سهام گفت:صنعت خودرو که به لیدر بازار تبدیل شده بود و رشد آن در سایر صنایع و کلیت بازار اثر گذاشت؛ با قرار گرفتن در فاز اصلاحی توانسته باعث کاهش حجم معاملات شود، که البته این امر طبیعی و مقطعی است و با نزدیک شدن به مجامع شرکت‌ها جذابیت بازار بیشتر می‌شود.

کاهش معاملات سهام تا چه زمانی ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، عظیم ثابت  اظهار کرد: بازار سرمایه کشور در سه‌ماهه پایانی سال 1394 از رشد مناسبی برخوردار شد. به طوری که حتی این رشد در برخی صنایع قابل تصور نبود، چرا که با توجه به وضعیت کلی اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌ها، انتظار نمی‌رفت سال 1394 اتفاق خاصی در کشور رخ دهد. در حالی که اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، موتور رونق در بازار سرمایه را روشن کرد و با اعلام اخبار در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی و قراردادها با شرکت‌های مختلف برای خودروسازان و... باعث شد تا این بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد‌؛ اگرچه در میان صنایع، صنعت خودروسازی مورد اقبال بی‌شماری قرار گرفت و رشد بسیار سریع را پشت سرگذاشت اما به تبع رشد این گروه، سایر صنایع مانند صنایع معدنی و فلزی، بانکداری، لیزینگ وبعضی تک‌سهم‌ها مانند کنتور، صنایع تجهیزاتی و پیمانکاری نیز، تحت تاثیر قرار گرفتند. زیرا در بازار سرمایه کشور همچنان تفکیک صنایع رعایت نمی‌شود و کلیت بازار با هم مثبت می‌شود، منتهی در بعضی سهام بیشتر و در بعضی کمتر.

    این کارشناس بازار سهام گفت: این رشد پرشتاب سهام در پایان سال 94 موجب شد تا خودرویی‌ها افزایش سرمایه انجام دهند و این گروه با قیمت‌های گزافی در روزهای پایانی باز شود و طبیعتا زمانیکه سهم‌ها باقیمت‌های بالا و غیرقابل انتظار باز می‌شوند، احتمال ریزش سهم‌ها به علت فروش و شناسایی سود بالا است که این مساله در صنعت خودروسازی کشور کاملا قابل مشاهده بود.

    او ادامه داد: بنابراین صنعت خودرو که به لیدر بازار تبدیل شده بود و رشد آن در سایر صنایع و کلیت بازار اثر گذاشت؛ با قرار گرفتن در فاز اصلاحی توانسته باعث کاهش حجم معاملات شود، که البته این امر طبیعی است. زیرا اتفاق موثری که اکنون تاثیر منفی بر کلیت بازار داشته باشد وجود ندارد. بحث‌های حاشیه‌ای در خصوص صنایع نیز، آنچنان تاثیرگذار نیستند. نوسانات نیز، در زمانی که بازار وارد فاز اصلاحی شود و از قیمت‌ها کاسته شود، وجود دارد و مشخص بود که از ارزش معاملات کاسته می‌شود و در حال حاضر احتمال می‌رود شاخص تا دو تا سه هزار واحد کاهش پیدا کند، اما نباید نگران ادامه حرکت بازار باشیم چراکه وضعیت شاخص‌ها نشان می‌دهد در کلیت بازار در سال جاری مشکلی نداشته باشیم، مگر اینکه در سال 95 برخی مسائل از جمله کاهش قیمت نفت یا بعضی مناقشات سیاسی موثر در منطقه خاورمیانه اتفاق بیفتد. در این شرایط اگرچه پیش‌بینی از آینده بازار سهام سخت است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد اما آن طور که مشخص است حضور نقدینگی در بازار پارامتری مهم است که در حال حاضر نقدینگی به گونه‌ای است که احتمال ریزش در این بازار وجود دارد.

    این فعال بازار سهام گفت: این روند منفی و کاهش معاملات مقطعی است و با نزدیک شدن به مجامع شرکت‌ها جذابیت بازار بیشتر می‌شود. اگرچه این رفتار بورس در فروردین‌ماه امسال، بعد از سه ماه رشد طبیعی بود و این مساله در کوتاه‌مدت قابل جبران است.

    ثابت ادامه داد: این هفته از معدود هفته‌هایی بود که شاخص در کل روزهای هفته منفی بود، اما این روند چندروزی ادامه‌دار می‌شود تا اصلاح شاخص تمام شود. بنابراین انتظار می‌رود در صورت وجود اخبار مثبت این روند منفی متوقف شود و دوباره روند رو به رشد را در بازار ببینیم.

    او تصریح کرد: در مجموع مسیر خوبی پیش روست چراکه دولت تمرکز لازم برای رونق اقتصادی و مهار رشد تورم دارد. در این زمینه نرخ سود بانکی را کاهش داده و... که این مسایل نمایانگر این است که عاملی برای منفی شدن این بازار وجود ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو