عصر خودرو

۷۶ درصد صادرات ایران در سال ۹۴ به ۱۰ کشور انجام شد

عصر بازار- جدول مهمترین بازارهای هدف کالای صادراتی ایران به ۱۵۳ کشور جهان بدون محاسبه میعانات گازی نشان می دهد که ۱۰ کشور عمده، ۷۶ درصد اقلام صادراتی ایران در ۱۲ ماهه سال گذشته به ارزش ۲۷.۲ میلیارد دلار را جذب کردند.

۷۶ درصد صادرات ایران در سال ۹۴ به ۱۰ کشور انجام شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ارزش صادرات ایران در سال گذشته به 10 کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند، ترکیه، ایتالیا، ترکمنستان، پاکستان و عمان برابر با 27 میلیارد و 280 میلیون دلار بود که 76 درصد از سهم ارزشی از کل صادرات را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 کاهش چهاردرصدی داشت.

    بررسی این آمار نشان می دهد که در بین شرکای کشورمان در جذب صادرات ایران در سال گذشته، امارات متحده با جذب چهار میلیارد و 922 میلیون دلار 13.7 درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داد که در مقایسه با سال 93 افزایش 31 درصدی را نشان می دهد که بالاترین رشد در بین 10 بازار هدف محسوب می شود.
    همچنین کشورهای ترکیه و پاکستان به ترتیب یک میلیارد و 314 میلیون دلار و 635 میلیون دلار در سال گذشته کالای صادراتی ایران را جذب کردند که در مقایسه با ارزش کالای صادر شده در سال 93 هریک با کاهش 32 درصدی بیشترین افت را در فهرست 10 کشور یادشده به خود اختصاص دادند.
    علاوه براین ترکمنستان و چین نیز به ترتیب با 721 میلیون دلار و هفت میلیارد و 228 میلیون دلار به ترتیب با 26 و 20 درصد کاهش ارزش جذب صادرات ایران در مقایسه با سال 93 در شمار کشورهای شاخص این جدول محسوب می شوند.
    واقعیت اینکه چین در سال گذشته با جذب هفت میلیارد و 228 میلیون دلار در رتبه نخست جدول جذب کنندگان صادرات ایران در سال 94 با سهم 20.2 درصدی جای گرفت.
    عراق نیز با رقم 6 میلیارد و 206 میلیون دلار دومین کشور جذب کننده کالای صادراتی ایران در سال گذشته بود که سهم 17.4 درصدی از ارزش این دوره را به خود اختصاص داد و در مقایسه با 12 ماهه 93 رشد یک درصدی داشت.
    درعین حال عمان که با جذب 375 میلیون دلار از کالای صادراتی ایران به میزان یک درصد ارزش کالای صادر شده سال گذشته را به دست آورد، نسبت به عملکرد سال 93 رشد 23 درصدی را ثبت کرد.
    براساس جدول ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در قاره اروپا نیز ایتالیا عملکرد مثبتی داشته، هرچند که میزان جذب ارزش کالای صادراتی کشورمان توسط رم رقم 775 میلیون دلار بود و سهم 2.2 درصدی از کل را به دست آورد، اما در مقایسه با عملکرد سال 93 رشد 25 درصدی داشت.
    جدول یاد شده نشان می دهد که افغانستان و هندوستان به ترتیب رتبه های چهارم و پنجم در بین 10 کشور عمده جذب کننده کالای صادراتی ایران را در اختیار داشتند که 2 میلیارد و 573 میلیون دلار و 2 میلیارد و 530 میلیون دلار از کالاهای صادرشده ایرانی را جذب کردند.
    به گزارش ایرنا، برپایه اطلاعات منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشورمان در سال 94 به میزان 93 میلیون و 520 هزار تن به ارزش 42 میلیارد و 415 میلیون دلار بود که از این رقم، 6 میلیارد و 664 میلیون دلار سهم میعانات گازی است. همچنین مجموع صادارات غیرنفتی از نظر وزن و ارزش در مقایسه با سال 1393 به ترتیب کاهش هفت و 16 درصدی را نشان می دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها